به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی موزه هنرهای معاصر تهران، کانون موسیقی معاصر در پاییز 94 تأسیس و فعالیت بخش اجرایی خود را با برگزاری اولین برنامه در روز یکشنبه 13 دی‌ماه از ساعت 14/00در موزه هنرهای معاصر تهران آغاز می‌کند.

نوید گوهری مدیر کانون موسیقی معاصر درباره راه‌اندازی این کانون و لزوم پرداختن به موسیقی معاصر گفت: هنر معاصر فرصتی است برای تأمل در جامعه و مسائل مربوط به خودمان و جهان اطرافمان. هنر معاصر هنری است که جوهره‌ی آن را تمام وجوه امروزی بودن ما تشکیل می‌دهد. شاید همه‌چیز در این جمله معروف که "هنرمند فرزند زمانه خویش است" نهفته باشد و اگر این معاصر بودن را با شاخصه‌هایی چون هویت شخصی و فرهنگی، شناخت انسان و جامعه معاصر، دغدغه‌های سیاسی و اجتماعی و ... پیوند بزنیم شاید اهمیت پرداختن به موسیقی معاصر روشن شود. درواقع هنر معاصر هنری است که با وجوه چندگانه‌ی امروزی بودن پیوند خورده است.

از طرفی اگر به دغدغه جهانی‌شدن از منظر اقتصادی و فرهنگی، به مفهوم حرکت به عمق تجربه فرهنگی نگاه کنیم، ایجاد فرصت و امکانی که هنرمند معاصر تجربیات و هنرش را در راستای تعامل برابر با دنیای خارج از خود به اشتراک بگذارد، به یک ضرورت فرهنگی در هر جامعه‌ای بدل می‌شود.

کانون موسیقی معاصر فرصتی است برای تبادل تمامی تجربیات ارزشمند و خلاق افراد و جوامع، اندیشه‌ها و سنت‌های عالی و پویا، گفتگوهای تخصصی و تولیدات موسیقایی و شیوه‌های گوناگون ارتباط. و چه جایی بهتر از موزه هنرهای معاصر تهران. مکانی که گنجینه‌ی ارزشمند آن یادآور گنجینه‌ی عظیم فرهنگی و هنری هنرمندان معاصر ایرانی و خارجی است و نامش یادآور فعالیت‌ها و تجربیات فرهنگی در دنیای معاصراست.

مدیر کانون موسیقی معاصر درباره رویکردها و فعالیت‌های این کانون افزود: شناخت و معرفی رویکردهای نوین موسیقی در ایران و جهان از طریق برگزاری رویدادهای هنری و برگزاری نشست‌های علمی و پژوهشی، ارتقا سطح دانش عمومی و تخصصی در حوزه موسیقی معاصر از طریق برگزاری کارگاه‌های آموزشی، چاپ و نشر مقالات و راه‌اندازی کتابخانه تخصصی، حمایت از آهنگسازان و هنرمندان فعال در عرصه موسیقی معاصر از طریق فعالیت‌های کانون و تعامل با مراکز فرهنگی و هنری بین‌المللی و ایجاد زمینه‌های مناسب جهت تبادل تجربیات و اندیشه‌های هنرمندان در این حوزه از مهم‌ترین اهداف کانون موسیقی معاصر به شمار می‌آید.

گوهری درباره برنامه‌های اجرایی این کانون گفت: برنامه‌های اجرایی کانون در سه سرفصل انجام خواهد شد که به ترتیب "رویداد غیر استاندارد" ، " گفتگوی هنرمندان" و "کنسرت‌ها" خواهد بود.رویدادهای غیراستاندارد شامل برنامه‌ها و اجراهایی خواهد بود که در آن هنرمندان فعال در عرصه‌های نوگرا به خلق آثار صوتی و یا پرفورمنس آرت خواهند پرداخت و فرصتی برای بیان آزادانه ایده‌های هنری و موسیقایی خواهند داشت.

گفتگوی هنرمندان برنامه‌هایی است که در کافی‌شاپ موزه هنرهای معاصر تهران برگزار خواهد شد. در این برنامه‌ها هنرمندان فعال در کلیه عرصه‌های هنر معاصر، صاحب‌نظران و اساتید، دانشجویان و علاقه‌مندان، به بحث و تبادل نظر با یکدیگر در محیطی صمیمی خواهند پرداخت. رویکرد دیگری که در این نشست‌ها پیگیری خواهد شد دعوت از هنرمندان جهت معرفی خود، آثار و رویکردهای هنریشان خواهد بود.

کنسرت‌ها در واقع برنامه‌های رسمی کانون موسیقی معاصر به حساب خواهند آمد. رویدادی که با همکاری و تعامل هنرمندان داخلی و بین‌المللی برگزار خواهد شد. اجرای آثار آهنگسازان ایرانی و بین‌المللی در حوزه موسیقی معاصر نیز از مهم‌ترین رویکردهای این بخش در کانون خواهد بود.

نوید گوهری در پایان گفت :کانون موسیقی معاصر با تعامل و همکاری با مراکز تخصصی و آموزشی و بنیادهای فرهنگی سعی در گسترش فعالیت‌های خود خواهد داشت. تاکنون مرکز موسیقی نوین اسپکترو در لهستان یکی از همکاران بین‌المللی ما جهت گسترش روابط فرهنگی در کانون است.

همچنین کانون موسیقی معاصر برنامه‌هایی را جهت عضوگیری و همکاری‌های تنگاتنگ با هنرمندان، نوازندگان و اساتید خواهد داشت که به‌زودی شرایط و نحوه آن را اعلام خواهیم کرد.کانون موسیقی معاصر مانند دیگر کانون‌های موزه هنرهای معاصر تهران، بخشی را در سایت موزه (www.tmoca.com) و سایت تیوال (www.tiwall.com) به خود اختصاص داده است که علاقه‌مندان می‌توانند از طریق آن برنامه‌ها و اخبار کانون موسیقی معاصر را پیگیری کنند.

انتهای پیام/