سرویس موسیقی هنرآنلاین: وقتی وارد کافه‌اش می‌شوی، در نگاه اول تابلوهایی به سبک کلاسیک که کار دست هنرمندان جوان شیرازی است را می‌بینی. این تابلوها حکایت از یک "Mr Wall" مهربان دارد که آثار هنرمندان جوان شهر را هم برای مشاهده و هم برای فروش بصورت رایگان بر خود نصب می‌کند و با سخاوت خود به تکمیل این پاتوق هنری کوچک کمک می‌کند.

گرمای فضا و چیدمان قهوه‌ای رنگ و مدرن میز و صندلی‌های کافه، سرمای دی ماه شیراز را در دستان و صورتت تسکین می‌دهد.

بوی اسپرسو، کافه لاته، چای هندی و مراکشی و نوای موسیقی لایتی که گوش را می‌نوازد تا حدودی خبر از صاحب کافه می‌دهد که هم جوان است و هم از اهالی موسیقی این شهر...

روی تمام میزها منویی کاهی قرار داده شده که درونیاتش از علت نام‌گذاری کافه می گوید و داستان هر میز خلاصه یک اپرا و اقتباسی از داستان‌های شهیر تاریخی است و از عاشقانه‌های زمان‌هایی که گذشته می‌گوید.

اپرای میزی که من نشستم اقتباسی از داستان مصرشناسی فرانسوی به نام " آگوست ماریت " بود.

جریان از این قرار بود که پرنسس سیاه پوست حبشه‌ای که توسط مصریان دست گیر می‌شود و به مصر می‌رود و در راه عاشق فرمانده لشکر مصر می‌شود، بی‌خبر از اینکه او نیز عاشق شده و تلاش برای اثبات وفاداری خود به فرعون نیز دارد... و به همین ترتیب هر میز از اپرایی متفاوت و داستان عاشقانه ی بسیار خواندنی می‌گوید.

جوان، خوش ذوق و حرفه‌ای است و در زمینه موسیقی پاپ و آکاپلا فعالیت می‌کند، اما تا آنجایی که من به یاد دارم شهرت اصلی خود را با این بیت که " شیرازو میگن نازه واسی، آفتاب جنگش / قلباروُ گرن میزنه به هم تیرشه‌ی تنگش " به دست آورد و در شیراز و ایران و دنیا نام شهرش را طنین انداز کرد.

"حامد فقیهی" که متولد 1367 و فارغ التحصیل رشته موسیقی است، یکی از پرکارترین هنرمندان حال حاضر در شیراز محسوب می‌شود. در دوران تحصیل نواختن تار را به عنوان ساز تخصصی فرا گرفته و با علاقه‌ای که به خوانندگی موسیقی کلاسیک داشته به نواختن کنترباس و خوانندگی کر روی آورده است.

اجرای موفق او به همراه گروه کر پارسه در جشنواره بین‌المللی گروه‌های کر دنیا در بارسلونای اسپانیا و ساخت موزیک ویدئوهای خنده و هوای ناصر، بهانه‌ای شد تا گفتگویی صمیمی با او داشته باشیم.

حامد فقیهی به هنرآنلاین گفت که همه چیز از گروه سرود دبستان شاهد شیراز به عنوان تک خوان شروع شد. او همزمان با تک خوانی در گروه سرود مدرسه با ارگ کوچکی هم که در خانه داشته رویاپردازی می‌کرده و به مرور با این حال که موفق به قبولی در مدارس نمونه دولتی شده، در افق برتر خود، هنرستان موسیقی و پرداختن به این هنر را انتخاب می‌کند.

این هنرمند جوان در ادامه گفت: همچنان که استعداد و آینده خود را در موسیقی می‌دیدم ذره ذره اکثر آلات این رشته نظیر تار و تنبک و پیانو را به صورت حرفه‌ای آموختم و از سال دوم هنرستان وارد گروه کر شدم و سال 79 نخستین کنسرت خود را اجرا کردم و در طول سال‌هایی که گذشت در سبک (کر و آکاپلا) مهارت لازم را پیدا کردم.

فقیهی با تاکید براینکه، سبک (کر و آکاپلا) مربوط به موسیقی ایران نیست و در اصل این سبک از موسیقی‌های کلیسایی برگرفته شده، تصریح کرد: با پیشرفتی که توسط این دو سبک هنری حاصل شده در معتبرترین جشنواره موسیقی ایران بخشی را به خودش اختصاص داده و هر ساله گروه‌های زیادی به رقابت می‌پردازند و علاقه من به سبک پاپ یا بهتر بگم پاپ کلاسیک از همان دوران کودکی بود.

نقض قانون "کپی رایت" در ایران به صنعت موسیقی آسیب می رساند

به گفته فقیهی، صنعت موسیقی در اغلب کشورهای جهان به عنوان یکی از مهم‌ترین و پولسازترین صنایع به حساب می‌آید به طوری که در خیلی از نقاط جهان رقابت تنگاتنگی با سینما دارد اما در کشور ما با مشکلات عدیده‌ای روبروست که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

او معتقد است که مشکل فعلی در حوزه کپی‌رایت تعداد افرادی که غیرقانونی به تکثیر آثار موسیقی می‌پردازند نیست بلکه این امر به صورت یک فرهنگ غالب در اکثریت افراد عرف شده است و اکثریت افراد جامعه نمی‌دانند که این عمل سرقت اثر هنری است نه کپی آن!

سرپرست گروه پارسارگاد اذعان داشت که اصحاب رسانه، اصلی‌ترین وظیفه آگاهی بخشی و فرهنگ‌سازی عمومی را برعهده دارند که به مردم این آگاهی را بدهند که دانلود کردن چه تاثیرات سویی بر موسیقی و اهالی آن دارد.

فقیهی ابراز امیدواری کرد که آگاهی بخشی و فرهنگ‌سازی برای عموم به خصوص جوانان باید صورت گیرد تا بدانند که کپی و یا دانلود رایگان یک اثر به نوعی دزدی اثر هنری است.

او در ادامه این را هم گفت که این روزها موزیک‌های الکترونیکی همچون سبک داب استپ طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده و دی جی‌ها از آهنگسازان مهم مراسم و جشنواره‌های موسیقی محسوب می شوند. اپلیکیشن‌هایی که با امکانات خود، شما را برای لحظاتی در جایگاه یک دی جی حرفه‌ای قرار می‌دهد تا لذت استفاده از افکت‌ها و ریمیکس کردن آهنگ‌های مشهور را تجربه کنید.

این هنرمند جوان تصریح کرد که تنها با صرف 5 میلیون تومان خواننده شدن هنر نیست و باید سال‌ها تجربه کسب کرد و خاک صحنه موسیقی را خورد تا بتوان اثری از خود را منتشر کرد.

این فعال هنری اظهار کرد: در شرایطی که هنرمند دائماً دغدغه هزینه‌های صرف شده و هزینه‌هایی که برای فعالیت‌های بعدی خود که باید صرف کند را دارد، دیگر نمی‌تواند آنطور که باید وقت و تمرکزش را بر روی موسیقی و هنر خود قرار دهد.

فقیهی جوان معتقد است که هر موسیقی‌دانی در هر شهری اگر به فکر خلاقیت و نوآوری در سبک خودش باشد خیلی راحت می‌تواند به موسیقی شهرش کمک کند و حتی آن را به دیگر شهرهای ایران و یا خارج از ایران عرضه نماید و این را هم ابراز کرد که یک هنرمند هم باید جنبه عامیانه بودن کارش را در نظر بگیرد و هم بخش حرفه‌ای کار را تامین کند تا هم درآمدی کسب نماید و هم هنرش را به منصه ظهور بگذارد.

این هنرمند شیرازی افتخارات کسب کرده در داخل و خارج از کشور از جمله در سال 1386 کسب مقام دوم جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر به همراه گروه آوازی پاسارگاد، 1387 کسب مقام سوم جشنواره موسیقی فارس در بخش کلاسیک (خواننده) 1388 کسب مقام سوم جشنواره موسیقی فارس در بخش کلاسیک (خواننده) و 1389 کسب مقام اول جشنواره بین المللی موسیقی فجر به همراه گروه آوازی پاسارگاد 1389 را به همراه کسب مقام سوم جشنواره بین المللی موسیقی فجر به همراه گروه موسیقی دوسار (نوازنده تار باس)، 1390 کسب مقام اول موسیقی محلی کشور (نوازنده تار باس)، را در کارنامه خود دارد که کسب دو لوح نقره از جشنواره موسیقی کرال در اسپانیا (سرپرست و خواننده)، 1393 کسب دو مدال طلا و یک مدال نقره در جام جهانی کر در ریگا به همراه گروه آوازی تهران (خواننده )، 1393 کسب یک لوح طلا و دو لوح نقره در جشنواره گروه‌های کر دنیا در آلمان و اسپانیا (سرپرست و خواننده) نیز به دست آورده است.

اجراهای مهمی که از حامد فقیهی سراغ داریم نیز شامل؛ 1387 کنسرت پاپ در جشنواره موسیقی فجر/ 1390 کنسرت به همراه گروه آوازی پاسارگاد در بخش نسلی دیگر جشنواره موسیقی فجر/ 1391 کنسرت به همراه گروه آوازی پاسارگاد در پاریس به مناسبت بزرگداشت سالروز حافظ/ 1391برگزاری کنسرت پاپ حام در بخش ویژه جشنواره موسیقی استان فارس/ 1391 همکاری با ارکستر سمفونی تهران به رهبری مجید انتظامی/ 1392 کنسرت پاپ کلاسیک پرتامنتو/ 1392 کنسرت راک لاتین پارسیس / 1392 کنسرت به همراه گروه آوازی تهران در جشنواره موسیقی فجر/ 1392 کنسرت ویژه جشنواره موسیقی استان فارس-بزرگداشت استاد محمد نوری / 1393 کنسرت نوستالژی به حمایت بیماران سرطانی/ 1393 کنسرت گروه آوازی پاسارگاد.

سرپرست و خواننده گروه آوازی پاسارگاد و سرپرست و خواننده گروه پاپ حام و نوستالژی، فعالیت و همکاری با بسیاری از گروه‌های مختلف به عنوان نوازنده و خواننده از جمله گروه آوازی تهران - ارکستر سمفونی تهران - همکاری با خوانندگانی چون نیما مسیحا و امیر تاجیک. نوازنده کنتر باس و تار باس ارکستر زهی هنگام و پرتامنتو و چند کنسرت پاپ - نوازنده تار باس در گروه داد آفرید - دوسار - هنگام و خوانندگی کر در گروههای اهورا - ایلیا - ارم - پارسه - پاسارسیان و پاسارگاد از دیگر تلاشهای این هنرمند شیرازی است.

موزیک ویدئوهای شیراز 1، شیراز 2، خنده ، حافظ و هوای ناصر نیز از دستاوردهای دیگر «حامد فقیهی» است.

"شیراز 1" قطعه‌ای آکاپلا به سبک پاپ تنظیم شده و تمامی صداهای آن برگرفته از حنجره و بدون ساز است. شعر این کار توسط «مرتضی سبحانی» سروده شده و آهنگسازی و تنظیم آن هم اثری از حامد فقیهی است.

این خواننده وظیفه نویسندگی و طراحی موزیک ویدئوی "شیراز 2" و همچنین طراحی پوستر آن را هم بر عهده داشته است. "ایمان دلگشایی" کارگردان و "میلاد راز" هم تصویربردار این موزیک ویدئو هستند، موزیک ویدئوی شیراز 2 در ادامه آثار مستقل حامد فقیهی تولید شده و قرار است که تا پایان سال جاری آلبوم او هم روانه بازار شود.

موزیک ویدئوی دیدنی و دلنشینِ هوای ناصر را بیاد زنده یاد ناصر عبداللهی با خوانندگی خودش، گویندگیِ سلمان فرخنده و تنظیم امین مکتوبیان و «حافظ» را به مناسبت سالروز بزرگداشت حافظ شیرازی با تصاویر استفاده شده از آثار منتخب و بر‌تر مسابقه عکس «حافظ از نگاهی دیگر» و " خنده" که در برنامه خندوانه هم اجرا شد در کارنامه خود دارد.

حامد فقیهی تا نیمه نخست سال 95 نخستین آلبوم آثار پاپ و آکاپلای خود را برای علاقمندان به بازار عرضه می دارد.

انتهای پیام/

الهه بهرامی