سرویس مد و لباس هنرآنلاین : علی فاتحی تهیه‌کننده سینما در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین از آغاز پیش‌تولید فیلم سینمایی "فشن" و اولین تجربه کارگردانی خود خبر داد.

فاتحی در مورد دلیل ساخت فیلمی با موضوع مد گفت: چند سال پیش این ایده به ذهن من رسید و طرحی را نوشتم که منتظر بودم توسط یک نفر ساخته شود، اما چون موضوع مد در ایران بسیار پیچیده است این اتفاق رخ نداد. در نهایت چند ماه پیش فیلمنامه کار را کامل کردم و برای آن پروانه ساخت گرفتم.

او در مورد این فیلم که با تهیه‌کنندگی رحمان رضایی ساخته می‌شود گفت: دغدغه هنرمند پرداختن به مسائل اجتماعی و به ویژه آن چیزی است که به هنر نزدیک است. مد و لباس مقوله‌ای است که در کشور ما به آن پرداخته نشده بود، اما در سال‌های اخیر کارگروه ساماندهی مد و لباس تشکیل شده تا به مسئله پوشش و مسائل صنفی سامان دهد. بنابراین در سال‌های اخیر طراحان لباس و مدل‌ها وضعیت بهتری پیدا کرده و جایگاه رسمی دارند.

فاتحی ادامه داد: تابوی مدل شدن موضوعی بود که در سال‌های گذشته نگاه خاصی به آن وجود داشت اما با کمک کارگروه ساماندهی مد و لباس هم‌اکنون این شغل جایگاه بهتری دارد. فیلم فشن هم قصد دارد به خارج شدن این کار از حالت زیرزمینی کمک کند.

او با بیان اینکه داستان این فیلم در مورد زندگی مدل‌ها است افزود: زندگی روزمره مدل‌ها، مشکلات آن‌ها، حضور در فضای مجازی و... چیزهایی است که در این فیلم به آن‌ها پرداخته می‌شود. در واقع موضوع فشن حاشیه‌ای برای پرداختن به یک موضوع دیگر نیست بلکه سراسر فیلم در مورد دغدغه‌های مدل‌ها و طراح لباسی است که از فرانسه آمده و قصد دارد لباس‌های خود را به صورت زنده نمایش دهد.

فاتحی ادامه داد: تا به حال در ایران حدود 70 نمایش لباس برگزار شده است که بسیاری از آن‌ها زیرزمینی بوده و تعدادی هم که رسمی بوده‌اند اطلاع‌رسانی مناسب نداشتند. ضمن اینکه آقایان هیچ‌وقت نتوانستند نمایش‌های رسمی لباس خانم‌ها را با وجود اسلامی بودن آن ببینند، در حالی که تولیدکننده باید با دیدن این اجراها از نیاز خانم‌ها در مورد پوشاک آگاه شود. دغدغه‌های موجود برای اجرای این نمایش‌ها در فیلم نمایش داده می‌شود و از این نظر، فیلم "فشن" اولین نمایش لباس‌های اسلامی ایرانی برای عموم جامعه است.

او در مورد همکاری خود با جامعه فعالان مد و لباس کشور گفت: همکاری زیادی با آن‌ها داشتیم و با آژانس‌های مدلینگ، طراحان لباس و تولیدکننده‌ها ارتباط برقرار کردیم. برای ساخت این فیلم در مجامع مختلف مربوط به این حوزه شرکت کردیم تا با مشکلات و دغدغه‌های فعالان آن آشنا شویم. با توجه به فعالیت‌هایی که در حوزه مد شکل گرفته است فکر می‌کنم این جامعه نوپا به حمایت سایر اقشار هنری نیاز دارد.

فاتحی در مورد عدم توجه به طراحی لباس در فیلم‌ها گفت: معمولاً طراحی لباس و طراحی صحنه را بک یک نفر می‌سپارند تا هزینه کار پایین بیاید، در حالی که این دو مقوله کاملاً از یکدیگر جدا هستند. لباس در یک فیلم کارکردهای روانشناسی، جامعه‌شناسی و... دارد و اقدامات زیادی لازم است تا این مفاهیم به خوبی منتقل شوند. من به عنوان نویسنده و کارگردان می‌دانم که باید توجه بیشتری به طراحی لباس شود چون یک شخصیت پیش از سخن گفتن با لباسش شناخته می‌شود و اگر به لباس فیلم توجه کافی نشود زحمات بازیگر دیده نمی‌شود. از همکاران خود خواهش می‌کنم نگاه عمیق‌تری به طراحی لباس داشته باشند چون باعث ایجاد تمایز بین فیلم‌های آن‌ها و کارهای دیگر می‌شود.

فاتحی افزود: در فیلم "فشن" علاوه بر اینکه طراح لباس حضور دارد و لباس شخصیت‌های مختلف را طراحی می‌کند، با طراحان لباس مختلف صحبت کرده‌ایم تا در مورد چگونگی لباس‌هایی که قرار است در نمایش لباس موجود در فیلم دیده شوند ایده‌پردازی کنند. در واقع فیلم حول محور همین نمایش لباس می‌گردد.

او با اشاره به اینکه فیلم در مرحله پیش‌تولید قرار دارد افزود: به جز تعدادی از بازیگران سینما، تعداد زیادی مدل - بازیگر هم در فیلم حضور دارند که توسط کارشناسان انتخاب می‌شوند. امیدواریم با ساخت این فیلم زحمات فعالان حوزه مد و لباس را به خوبی نشان دهیم و از آن‌ها حمایت کنیم.

انتهای پیام/