سرویس تجسمی هنرآنلاین : رضا رفیعی راد یکی از سه هنرمندی است که آثارشان تحت عنوان "مکاشفات شرقی" در گالری سیحون به نمایش درآمده است. او در گفتگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره ایده شکل‌گیری این آثار گفت: توجه برگزارکنندگان نمایشگاه‌های گروهی، عموما به ساختارهای مشترک صوری آثار است و سعی بر این است که آثار گردآوری شده در نمایشگاه بر اساس عناصر فیزیکی قابل رویت باشد. کاری که ما در این نمایشگاه کردیم برعکس این جریان است. در واقع توجه را از اشتراکات صوری به سمت اشتراکات محتوایی معطوف کردیم. هیچ دلیلی وجود ندارد که در یک نمایشگاه، آثار ارائه شده الزاما دارای تکنیک‌های مشابه و یا ساختار صوری شبیه به هم باشند.

وی در ادامه افزود: در این نمایشگاه 9 اثر ارائه شده است. فراهم اسداللهی با استفاده از رنگ روغن و اکریلیک بر روی بوم آثارش را ارائه کرده است. هانی نجم، اکریلیک بر روی بوم و من هم به شیوه کلاژ کاشی گونه بر روی بوم آثارم را ارائه کرده‌ام.

رفیعی راد در ادامه از انتخاب عنوان "مکاشفات شرقی" برای این نمایشگاه گفت و افزود: همانطور که عرض کردم، ما سنت شکنی کردیم و آثارمان را بدون هرگونه مشابهت تکنیکی و صوری در یک نمایشگاه ارائه کردیم. هدف این بود که بگوییم که نقاشی بخشی از زندگی ماست و در پیشرفت‌های فکری و روحانی‌مان در زندگی، نقش مهمی دارد. نقاشی الزاما ترکیب‌هایی از فرم‌ها و رنگ‌ها نیست و در زندگی و تفکرمان فعالانه شرکت می‌کند. شاید سوال کنید مثلا در آثار فراهم اسداللهی چگونه، نقاشی در جریان زندگی او نقش ایفا می‌کند؟ اتفاقا نام آثار ارائه شده ایشان، پرسه در خویشتن است. این نقاشی‌ها محصول درون‌نگری‌ها و دغدغه‌های ذهنی آقای اسداللهی است. آثار او محصول تصویری از خودکاوی‌های اوست که به صورت مکاشفاتی عمیق پرده از حقایقی بر می‌دارد. البته هر چیزی که درباره این آثار گفته شود، تفسیری بیش نیست اما می‌توان در آثار او سرگردانی و تعلیق انسان در هستی را مشاهده کرد. یا حداقل چنین برداشتی ممکن است به ذهن برسد.

این هنرمند جوان درباره مهمترین ویژگی این نمایشگاه بیان کرد: ما می‌خواستیم نشان دهیم که نقاشی، مکاشفه است برای نشان دادن وجهی از هستی که هر یک از ما درک نموده‌ایم. این کشف و شهود را امیدواریم بتوانیم با مخاطب به اشتراک بگذاریم.

رفیعی راد همچنین در ادامه درباره تضادهای فکری و تشابهات فکری که میان خود و دو هنرمند دیگر در این نمایشگاه وجود دارد اظهار کرد: من در نقاشی‌هایم سعی می‌کنم که از دایره آموزه‌های غربی خارج شوم. اما مشکلات و موانعی بر سر راه وجود دارد. مثلا ابزار و لوازم یک نقاش به طور معمول در کشور ما، متاسفانه غربی است. هم اکنون تاثیر عمیق آموزه‌های فرمالیستی در ایران غیر قابل انکار است. برای من که در نقاشی‌هایم قصد دارم، سنت‌های صوری کشور را در آثارم منعکس کنم، تنها چیزهایی که باقی مانده است، شبیه‌سازی رنگ و فرم به آثار اصیل هنر ایرانی و پایبندی به برخی از اصول ساختاری هنر ایرانی مانند پرداخت فراوان به جزئیات، ذره‌گرایی، فقدان وجود فضای خالی، فقدان پرسپکتیو، چکیده نگاری و.... است. البته هنر سنتی ما خیلی غنی است اما به قول راکسبرگ، فقدان سنت سخن‌پردازی سبب شده که قالب‌های هنر سنتی ایرانی ناشناخته باقی بماند. من در تلاش هستم تا آثارم تداعی‌کننده کاشی‌های آبی رنگ تزئینات معماری در قالب مدیوم نقاشی باشند. رنگ طلایی در اکثر کارهایم حضور دارد. اگرچه از اسلیمی استفاده نمی‌کنم اما سعی من این است که فضاهای خالی را با بافت‌هایی پرکنم که یاد آور همان تزئینات باشند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم روزی برسد که موانع تحقیق درباره آثار هنری ایرانی برداشته شود. یکی از این عوامل فقدان آرشیو کامل است. آرشیوهای کاملی در اختیار دانشجویان قرار گیرد که اطلاعات لازم درباره آثار را ارائه دهد. امیدوارم روزی برسد که دانشجوی هنر در ایران به سادگی به نسخه‌های مصور مکاتب مختلف نقاشی دسترسی داشته باشد و به جای اینکه در چرخه هنر غربی، صرفا تولیدکننده مقلد باشد و طبع و سلیقه‌اش با هنر غربی شکل بگیرد، توسعه دهنده ساختارهای نقاشی کشورمان باشد.

گفتنی است، نمایشگاه مکاشفات شرقی از 24 آذر ماه در گالری سیحون برپا و تا 9 دی ماه در این گالری پذیرای علاقمندان به هنر است.

انتهای پیام/