سرویس مد و لباس هنرآنلاین : سیامک ناظمی دارای دکتری شیمی نساجی است و دوروسی مانند طراحی لباس با نرم افزار، کاربرد پارچه در طراحی لباس، رنگ و... را در چند دانشگاه تدریس می‌کند. ناظمی علاوه بر تدریس، فعالیت‌های اجرایی متععدی نیز دارد که از آن جمله می‌توان به مدیریت گروه رشته کاردانی تولید کفش در دانشگاه علمی کاربردی واحد و عضویت در کمیته تخصصی صنعت کارگروه مد و لباس اشاره کرد.

او در گفت‌و‌گو با خبرنگار هنرآنلاین، گفت: از چند سال پیش شاهد درخواست صنعت پوشاک ایران برای استفاده از نرم‌افزارهای طراحی لباس و طراحی الگو هستیم و نرم‌افزارهای خوبی وجود دارد که برای سایزبندی و الگوسازی استفاده می‌شود. از سوی دیگر دانشجویان هم به سمت فراگیری این نرم‌افزارها می‌روند چون می‌دانند برای ورود به صنعت باید با آن‌ها آشنا باشند.

ناظمی افزود: دانشگاه‌ها هم با توجه به بودجه‌ای که در اختیار دارند از این نرم‌افزارها استفاده کرده و آن‌ها را تدریس می‌کنند. البته همچنان مقاوت‌هایی از سمت طراح و دانشجو وجود دارد و بعضی از کسانی که به کار با دست عادت کرده‌اند در مقابل کار با کامپیوتر ایستادگی می‌کنند.

این مدرس دانشگاه با اشاره به تأثیر مستقیم و مثبت استفاده از نرم‌افزار در بهبود کیفیت پوشاک گفت: البته فقط خریدن نرم‌افزار کافی نیست و باید سخت افزارهای جانبی آن هم تهیه شود. اگر مجموعه کاملی از امکانات در اختیار تولیدکننده باشد تأثیر بسیار خوبی روی برش و دوخت لباس دارد، اما اگر فقط یک تکه پازل را در اختیار داشته باشید نتیجه کامل به دست نمی‌آید.

ناظمی ادامه داد: این اشتباهی است که تولیدی‌های کوچک مرتکب می‌شوند و به دلیل مشکلات مالی فقط یک بخش از تجهیزات را خریداری می‌کنند اما نمی‌توانند به نتیجه خوبی برسند. در عین حال کاربر ماهر هم برای این تجهیزات نیاز است تا بتواند به خوبی با نرم‌افزار و دستگاه‌های مرتبط با آن کار کند.

او در مورد نحوه آموزش کاربرها گفت: دانشگاه از سه پارامتر تجهیزات، اساتید و دانشجویان تشکیل می‌شود که باید با هم پیش روند تا کیفیت خوبی حاصل شود. در زمینه تجهیزات به دلیل اینکه امکانات مالی دانشگاه‌ها متفاوت است بعضی از آن‌ها نمی‌توانند سخت‌افزارهای مورد نیاز را تهیه کنند و فقط نرم‌افزارها را آموزش می‌دهند. در نتیجه دانشجو از پروسه تولید فقط یک بخش را یاد می‌گیرد و برای آموزش بقیه آن باید به کارخانه‌ها مراجعه کند.

ناظمی در مورد پارچه شناسی گفت: من سعی می‌کنم کلاس‌ها را به گونه‌ای اداره کنم که دانشجو مجبور شود به بخش صنعت، بازار و مراکز پارچه برود تا پارچه‌ها را لمس کند و با آن‌ها بیشتر آشنا شود. او وقتی پارچه را دید بهتر می‌تواند از آن در لباس خود استفاده کند. یک طراح اگر با پارچه آشنا نباشد و موارد استفاده از آن را نداند موفق نمی‌شود، همان‌طور که دانستن دوخت و داشتن خلاقیت و ایده برای او ضروری است.

او در مورد نحوه شناخت پارچه گفت: تست‌های مختلفی برای این کار وجود دارد مانند لمس کردن پارچه، آویزش پارچه، ترکیب مواد آن، جذب رطوبت، آبرفت و... به عنوان مثال آبرفت پارچه برای یک طراح بسیار مهم است چون او باید بداند که اگر لباسی را می‌دوزد پس از آبرفت چقدر کوچک می‌شود. این نکات به شکل دقیق‌تر و با جزییات بیشتر برای دانشجویان تدریس می‌شود تا با همه ویژگی‌های پارچه آشنا شوند.

ناظمی ادامه داد: در بازه زمانی خاصی بخش طراحی لباس در کشور ما فعال نبود و حالا چند سالی است که به حالت نیمه‌فعال درآمده است. وقتی این بخش به صورت کامل فعال شود تقاضا برای پارچه‌های متنوع و با کیفیت بالا می‌رود و در نتیجه بخش تولید پارچه برای اینکه بتواند نیاز طراحان را برآورده کند مجبور به بالا بردن کیفیت تولیدات می‌شود. این اتفاق باعث می‌شود چرخه پوشاک بهتر عمل کند و اگر طراحان بهتر عمل کنند بخش نساجی و صنعت هم بهتر می‌شود.

او با اشاره به اینکه یک اختراع ثبت شده دارد افزود: با همکاری یکی از دوستان نوعی چرم تولید کردیم که در فصل‌های مختلف کاربرد داشته باشد. یعنی در هوای سرد بتواند پا را گرم گند و در هوای گرم پا را خنک کند. به این ترتیب زمان استفاده از کفش بیشتر می‌شود و پا در کفش متورم نمی‌شود.

ناظمی افزود: به تازگی رشته طراحی کیف و کفش در دانشگاه علمی کاربردی واحد 11 راه‌اندازی شده است. در مقوله طراحی لباس توجه به اکسسوری مانند کیف، کفش و کمربند اهمیت زیادی دارد و با توجه به این موضوع و نیازی که برای وجود طراح در صنعت کیف و کفش احساس می‌شد ترم اول این رشته اقدام به پذیرش دانشجو کرد. این رشته تلفیقی از کار هنری و صنعت است و اساتیدی از هر دو بخش حضور دارند تا دانشجو را با همه مفاهیم مورد نیاز آشنا کنند.

انتهای پیام/