به گزارش هنرآنلاین ، تهران بزرگ با جمعیتی چند ده ملیونی، از جمله کلان‌شهرهایی است که همواره از کمبود زیرساخت تئاتر در آن صحبت می‌شود. با این حال بیشترین سالن‌های تئاتر کشور را در خود دارد. نگاهی گذرا به محل اجرای ۷۵ نمایشی که تنها در آذرماه ۹۴ روی صحنه رفته‌اند و یا در حال اجرا هستند نشان می‌دهد که بیشترین اجراهای تئاتر در دو منطقه ۶ و ۱۱ این شهر متمرکز شده‌اند.

اگر سالن‌های تئاتر را بدون دسته‌بندی‌های مختلفی مانند سالن‌های دولتی، سالن‌های خصوصی، سالن‌های فرهنگسراها و سالن‌های سینما تئاترها و غیره در نظر بگیریم، پراکندگی سالن‌های تئاتر در مناطق این شهر تمرکز ۲۴ سالن در منطقه ۶ تهران، ۱۵ سالن در منطقه ۱۱، ۵ سالن در منطقه ۷، ۴ سالن در منطقه ۱، ۴ سالن در منطقه ۵، ۳ سالن در منطقه ۳، ۳ سالن در منطقه ۲، ۲ سالن در منطقه ۱۶ و هر یک از مناطق ۱۲، ۱۳ و ۴ با یک سالن را نشان می‌دهد که در ماه آذر فعالیت تئاتری داشته‌اند. به این ترتیب از مناطق ۲۲ کانه شهر تهران تنها ۱۱ منطقه دارای سالن فعال تئاتری هستند.

بیشترین سالن‌های تئاتر خصوصی و نیمه‌خصوصی در منطقه ۶ تهران واقع شده و منطقه ۱۱ نیز که از سال‌ها پیش با تمرکز سالن‌های دولتی تئاتری‌ترین منطقه تهران به شمار می‌رفت در رتبه دوم توجه بخش خصوصی واقع شده است.

اما ذکر این نکته ضروری است که علی رقم بنیان‌گذاری سالن‌های خصوصی هنوز سالن‌های بنیاد رودکی و مرکز هنرهای نمایشی به دلیل در اختیار داشتن بیشترین صندلی‌های تئاتر، مخاطبان بیشتری را نیز از این هنر بهره‌مند می‌سازند.

در حال حاضر ۵۱ نمایش در تهران روی صحنه است و ۱۱ نمایش دیگر برای آغاز اجرا در هفته آخر آذر آماده می‌شوند. ۱۳ نمایش نیز که اجرایشان را در مهر و آبان آغاز کرده بودند طی هفته‌های اول و دوم آذر به اجرای خود پایان داده‌اند.

برنامه اجرای صحنه‌ای تئاتر در آذر ماه

برنامه سالن‌های تئاتر در ماه جاری طبق جدول اعلام‌شده از سوی اداره کل هنرهای نمایشی نشان می‌دهد که نمایش‌های "خاطرات و کابوس‌های یک جامه‌دار از زندگی و قتل میرزا تقی‌خان" نوشته و کارگردانی دکتر علی رفیعی با مدت زمان ۱۴۰ دقیقه از ساعت ۱۸ در تالار وحدت روی صحنه است و اجرای این نمایش تا ۳۰ آبان ادامه دارد.

در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر نمایش "ترور" نوشته و کارگردانی حمیدرضا نعیمی با مدت زمان ۱۲۰ دقیقه در ساعت اجرا می‌شود و اجرای آن تا ۲۸ آذر ماه برقرار خواهد بود.

نمایش "فولاد هرگز زنگ نمی‌زند" نوشته سیروس همتی با کارگردانی زری اماد نیز تا ۱۷ آذر در پلاتو نمایش مجموعه تئاتر شهر روی صحنه است.

نمایش "شهر بی گدا" نوشته حسن دولت‌آبادی و کارگردانی نرگس اصغری تا ۳۰ آذر ماه ساعت ۱۷.۳۰ در تالار هنر به اجرای خود ادامه می‌دهد و نمایش "پسر نیل" نوشته گیتا داودی و کارگردانی ناصر آویژه نیز در ساعت ۱۹ همین سالن تا ۸ دی ماه روی صحنه خواهد بود.

نمایش "در بارانداز " نوشته و کارگردانی امیرکاوه آهنین جان نیز تا پایان ماه جاری در ساعت ۱۸.۳۰ به اجرای خود در تالار حافظ ادامه خواهد داد. در ساعت ۲۰.۳۰ همین سالن نمایش "مونس" نوشته و کارگردانی مهرداد کوروش نیا نیز تا ۱۱ دی ماه اجرا خواهد شد.

نمایش "کابوس دلقک" نوشته و کار مهدی موسی خانی از ۲۲ آذر ماه اجرای خود را در ساعت ۱۹.۳۰ تالار رودکی آغاز می‌کند و تا ۲۳ دی ماه روی صحنه است.

نمایش "اسایلم" نوشته و کارگردانی احسان شایان فرد نیز که در کارگاه دکور بنیاد رودکی روی صحنه است ۱۷ آذر به کار خود پایان خواهد داد.

نمایش "نسیان" نوشته بابک صفی خانی و کارگردانی محمدرضا مداحیان نیز تا ۲۱ آذر در ساعت ۱۹.۳۰ مهمان مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی (سالن اصلی) خواهد بود.

اما در تالار خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران نمایش "رم (گیتاریوم)" نوشته و کارگردانی محسن میرزاخانی تا ۱۸ آذر به اجرای خود ادامه می‌دهد. در همین سالن "خانه عروسک" نوشته مجید رحیمی جعفری با کارگردانی جواد مولانیا از ۲۳ آذر کار خود را آغاز می‌کند.

تالار گوشه فرهنگسرای نیاوران نیز که تا ۲۰ آذر میزبان نمایش "کیمیا" نوشته و کارگردانی احمد ارجمندی را در ساعت ۱۷ روی صحنه دارد، در ساعت ۲۰ پذیرای نمایش "تولدت مبارک پیمان" نوشته و کار شایان افکاری است که تا ۶ دی ماه به اجرای خود ادامه می‌دهد.

نمایش "جوادیه" نوشته و کارگردانی کهبدتاراج نیز تا ۱۷ آذر مهمان سالن کوچک تالار محراب است. "مهره پنجم" نیز عنوان نمایشی به قلم مریم رها است که با کارگردانی محمدرضا حیدری در ساعت ۱۹ سالن اصلی تالار محراب تا ۱۸ آذر روی صحنه می‌رود.

نمایش "هتلی‌ها" نوشته ساناز بیان و کارگردانی حمیدرضا آذرنگ و نمایش "برنارد مرده است" نوشته مشهود محسنیان و کارگردانی علی سرابی ۱۷ آذر ماه به اجرای خود در نمایش‌خانه ایرانشهر پایان می‌دهند و قرار است که نمایش "شب آوازهایش را می‌خواند" نوشته یون فوسه با کارگردانی رضا گوران از ۲۳ آذر در تالار سمندریان تماشاخانه ایرانشهر اجرای خود را آغاز کند.

تالار انتظامی خانه هنرمندان ایران نیز تا ۱۸ آذر دو نمایش "تا اطلاع ثانوی" نوشته علی امیر ریاحی و کارگردانی مهدی نعمتی مقدم و "لانه خرگوش" نوشته دیوید لیندزی - ابر و کارگردانی فریبرز کریمی را روی صحنه دارد. نمایش "دشمن بچه‌های شهر" نوشته و کارگردانی سامی صالحی ثابت نیز از ۲۳ آذر در این سالن اجرای خود را آغاز خواهد کرد.

نمایش "مسافران شب خوشبختی" نوشته انوش معظمی- حجت‌الله ناظری با کارگردانی حجت‌الله ناظری تا ۲۰ آذر در تالار گلستان مرکز تولید تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روی صحنه خواهد بود.

تالار شمس در حال حاضر نمایش "سه‌گانه پاریسی" نوشته و کارگردانی ایوب آقاخانی را در ساعت ۲۰ روی صحنه دارد و اجرای این نمایش تا ۴ دی ماه برقرار خواهد بود.

نمایش "سنگ بست" نوشته و کارگردانی محمدمهدی خاتمی نیز در ساعت ۲۰ خانه موزه استاد انتظامی اجرا می‌شود و تا ۲۵ آذر اجرای آن ادامه خواهد داشت. نمایش "جنوب از شمال غربی" نوشته ایوب آقاخانی با کارگردانی مهدی نعمتی نیز از ۲۵ آذر به خانه موزه استاد انتظامی می‌رود.

نمایش "مالی سوئینی" نوشته برایان فرییک با کارگردانی حسین دریس تا ۲۲ آذر در ساعت ۱۸.۳۰ به اجرای خود در سالن استاد خورشیدی دانشکده سینما تئاتر ادامه می‌دهد.

در تئاتر باران نیز دو نمایش "جوجه تیغی" نوشته و کارگردانی بهرام افشاری و "تهران بی تو " نوشته فؤاد مخبری و کارگردانی احمد کچه‌چیان در ساعت‌ها ۱۷ و ۲۰ روی صحنه هستند.

"اسب‌های پشت پنجره" عنوان نمایشی از ماتئی ویسنی‌یک است که با کارگردانی امیرمحمد نجاتی در ساعت ۲۰ تئاتر باربد تا ۲۴ آذر اجرا می‌شود. "آب، آیینه و اثر پیگمالیون" نوشته و کارگردانی امیراحمد قزوینی نیز در ساعت ۱۷ تماشاخانه ارغنون تا ۱۷ آذر اجرا می‌شود. در همین سالن نمایش "برف نیمه مرداد" نوشته امیررضا طلاچیان با کارگردانی عاطفه تهرانی در ساعت ۱۹ تا ۱۶ آذر روی صحنه است. "در پروازهای خروجی بود که گم شد، ریحانه" نوشته و کار مهدی مشهور نیز ۱۷ آذر در تماشاخانه ارغنون به کار خود پایان می‌دهد.

نمایش"داستان جالب یک نویسنده" نوشته امیرعلی ابراهیمی با کارگردانی سینا نورایی تا ۱۸ آذر در تماشاخانه مشایخی روی صحنه است. نمایش "قابیل" نوشته فردریش کوفکا به کارگردانی حسن خلیلی فر نیز تا ۲۱ آذر در این سالن روی صحنه خواهد بود.

نمایش "مرز جنون در ساعت صفر" نوشته و کارگردانی حسین گنج خانی نیز که در ساعت ۱۷.۳۰ تماشاخانه دراما اجرا می‌شود تا ۱۷ آذر اجرا می‌شود و نمایش "خارش هفت ماهه" نوشته و کارگردانی مریم مالمیر نیز ۱۸ آذر به کار خود در این تماشاخانه پایان خواهد داد تا نمایش "دردسر بزرگ آقای مدیر" نوشته امیرحسین پناهی فر و کارگردانی فرشید ناصری از ۲۲ آذر کار خود را در تماشاخانه دراما آغاز کند. در همین سالن نمایش "غرب حقیقی" نوشته سام شپارد با کارگردانی وحید سپهرزاد نیز روی صحنه است که ۱۸ آذر آخرین اجرای خود را سپری می‌کند.

نمایش "جان گز" نوشته هاله مشتاقی نیا و کارگردانی نیما دهقان نیز تا ۳۰ دی ماه در تماشاخانه سرو روی صحنه خواهد بود.

"آشوویتس" نوشته و کارگردانی شهرام ابوالقاسمی نیز که در سالن خسرو شکیبایی تماشاخانه سه‌نقطه روی صحنه است تا ۱۷ آذر به پایان می‌رسد. اما اجرای نمایش "چیزی شبیه زندگی" نوشته حسین پناهی با کارگردانی محمد مهاجران تا ۲۴ آذر به اجرای خود در این سالن ادامه خواهد داد.

نمایش "باغ‌ وحش شیشه‌ای" نوشته تنسی ویلیامز با کارگردانی سیدعلی اصغرحسینی نیز که در ساعت ۲۰ اجرا می‌شود تا ۲۸ آذر روی صحنه تماشاخانه سه‌نقطه است.

تماشاخانه فانوس دو نمایش "اوفلیا (ویدئو تئاتر)" نوشته سمیه تاجیک و کارگردانی محمدرضا حیدری و نمایش "میشه یه کم منتظر بمونی؟" نوشته و کارگردانی نازنین واحد را روی صحنه دارد. این دو نمایش ۲۰ و ۱۷ آذر به کار خود پایان می‌دهند تا نمایش "مخمصه در پالرمو" نوشته و کار سیدعلی میری از ۲۲ آذر کار خود را در این سالن آغاز کند.

نمایش "جنایت و مکافات" نوشته و کار ایمان افشاریان نیز در تماشاخانه مسعودیه (عمارت مسعودیه) روی صحنه است که ۱۷ آذر به پایان می‌رسد.

نمایش"روی خوش مهتاب" نوشته ارژنگ طالبی نژاد با کارگردانی بهداد زندیه وکیلی نیز تا ۱۸ آذر در خانه نمایش دا اجرا می‌شود.

نمایش "رقص کاغذ پاره‌ها" نوشته محمد یعقوبی با کارگردانی سیاوش اسد تا ۱۷ آذر در سالن مرکز آفرینش منشور هنر (سالن استاد فنی زاده) اجرا می‌شود. در همین سالن نمایش "پلیکان" نوشته یوهان آگوست استریندبرگ با کارگردانی محسن حاج نوروزی اجرای خود را آغاز کرده و تا ۲۷ آذر روی صحنه خواهد بود.

سالن شهید واعظی (پرواز) نیز از ۲۲ آذر صبح‌ها شاهد اجرای نمایش "پسرعمو پلنگ" نوشته و کارگردانی مهدی رحیمی سده خواهد بود.

مرکز همایش‌های برج میلاد نیز به اجرای "خورشید کاروان" نوشته مهدی متوسلی و کارگردانی محمود فرهنگ اختصاص دارد که تا ۲۱ آذر روی صحنه است.

نمایش "پرسشنامه" نوشته ابراهیم مکی با کارگردانی رضا علوی نیز از ۲۵ آذر در فرهنگسرای ارسباران اجرای خود را آغاز می‌کند.

در فرهنگسرای بهمن نمایش "گربه دوست منه اما" نوشته و کار زهرا یعقوبی تا ۳۰ آذر مهمان تالار مبارک است و سالن شهید آوینی نیز به اجرای نمایش "اروند خون" نوشته ایوب آقاخانی و کارگردانی کورش زارعی اختصاص دارد که این نمایش تا ۱۴ دی ماه همچنان روی صحنه خواهد بود. از ۱۵ آذر نیز فرهنگسرای بهمن شاهد اجرای نمایش "جک و لوبیای سحرآمیز" به کارگردانی حسین چراغی می‌شود.

نمایش "کفاش و بچه‌هایش" نوشته و کارگردانی محمد نجفی صبح‌ها در فرهنگسرای فردوس روی صحنه می‌رود. نمایش "پنیرک" نوشته ماندانا عبقری با کارگردانی علیرضا دهقانی نیز تا ۵ دی ماه در خانه فرهنگ نور روی صحنه خواهد بود.

نمایش "خرگوش کوچولو و آب‌نبات هویجی" نوشته کیومرث قنبری آذر با کارگردانی امیررضا توکلی و حمید ندیمی صبح‌ها برای مخاطبان فرهنگسرای ملل اجرا می‌شود. اجرای این نمایش تا ۳۰ آذر ادامه خواهد داشت.

نمایش "ولادت دوباره" کار مهدی صفار تا پایان این ماه در سرای محله ایوانک روی صحنه است. سرای محله شهرک آزمایش نیز صبح‌ها به اجرای نمایش "دشت بزرگ مال کیه" نوشته حسن دولت‌آبادی و کارگردانی امیر قاسمی است که تا ۱۲ دی ماه اجرا می‌شود.

سینما تئاتر مدرن المپیک از ۲۶ آذر میزبان نمایش "رحیم آقا (گولون گناهی نه)" نوشته و کارگردانی بابک نهرین خواهد بود و مجموعه شهید چمران (تئاتر جوان) که در حال حاضر نمایش "قلب قیصر" نوشته و کارگردانی محمد آهنگر را روی صحنه دارد تا ۱۷ آذر میزبان مخاطبان خواهد بود.

تهران بزرگ در ماه‌های محرم و صفر شاهد فعالیت تئاتری ۶۶ سالن تئاتر بوده که با پایان ماه‌های سوگواری رونق اجراهای شاد و تئاتر آزاد باید منتظر افزایش قابل توجه اجرای نمایش‌های روی صحنه در یک شب تهران بود.

زهرا شایان‌فر