به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان زیباسازی شهر تهران مهندس نیلی ضمن مرور کوتاهی از نخستین جشنواره‌ی دایره خلاق با اعلام اینکه سال گذشته از میان ۴۸۰ اثر ارسالی، پس از انجام داوری‌های متعدد ۸۵ اثر به نمایشگاه جشنواره در برج میلاد راه پیدا کرد و در پایان ۳۵ اثر برای ساخت انتخاب شد؛ افزود این آثار در آستانه‌ی انتقال به اراضی عباس‌آباد هستند. مهندس نیلی همچنین عنوان کرد در راستای تصمیمات کمیته‌ی علمی جشنواره در سال جاری، با عنایت به سیاست‌های شهرداری تهران، "در نظر گرفتن بافت تاریخی" منطقه‌ی ۱۲، به‌عنوان مکان هدف جشنواره مورد تصویب قرار گرفته است.

همچنین دکتر علیزاده نیز با تأیید گزارش‌های مهندس نیلی در اشاره به اهمیت بافت تاریخی شهر تهران، عمده پروژه‌های شاخص انجام‌شده توسط سازمان زیباسازی را در این منطقه معرفی کردند. دکتر علیزاده با مد نظر قرار دادن مسئله‌ی شهر دوستدار کودک و سالمند، توجه به این امر را در برنامه‌های آتی سازمان زیباسازی مهم تلقی کردند.

در ادامه این جلسه مصوبات کلیات مندرج در شیوه‌نامه‌ جشنواره مورد بررسی قرار گرفت و جزئیات این شیوه‌نامه با نظر شورای سیاست‌گذاری حاضر، تغییرات لازم اعمال خواهد شد. همچنین مازیار رضایی، دبیر دومین جشنواره‌ی دایره‌ی خلاق نیز اعلام کرد: اهمیت مبحث مبلمان شهری در جهان، به وسیع بودن عرصه‌ی فعالیت در این حوزه اشاره دارد رضایی در رابطه با اثرگذاری جشنواره‌های این‌چنینی اظهار امیدواری کرد، دبیر دومین جشنواره‌ی دایره‌ی خلاق با اشاره به مسائلی پیرامون آسیب‌شناسی جشنواره‌ی سال گذشته و تلاش‌های کمیته‌ی پژوهش در این راستا، افزود جشنواره امسال شامل سه بخش سمینار، مسابقه و نمایشگاه خواهد بود و در مقایسه با سال گذشته، با بررسی نیازها و توسعه‌ی موضوع مسابقه، به جهت هویت‌سازی از نیمکت به سمت مبلمان خانواده و رویکرد سیستم محور، برنامه‌ریزی‌های لازم انجام‌شده است. وی همچنین به اهمیت تعامل اجتماعی که در مبلمان شهر تهران کمتر دیده‌شده اشاره کرد.

همچنین مهندس کاظمی با بیان اینکه باید شهرها را به موجودات زنده تشبیه کرد افزود توجه به تاریخچه‌ی هر شهر و مطالعه‌ی تاریخی آن، جهت طراحی مبلمان شهری در الویت قرار دارد. در ادامه دکتر پاکزاد نیز مؤکداً اعلام داشت المان‌هایی که در این جشنواره برای شهر تهران طراحی می‌شوند بر اساس هویت شهر تهران و مختص تهران است و قابل استفاده برای شهرهای دیگر نخواهد بود. همچنین در توضیح مفهوم خلاقیت، آن را "بهترین ترکیب داده‌ها" تعریف کرد و افزود نباید آن را با نوآوری و ابتکار اشتباه گرفت. در پایان این جلسه دکتر ناصرتکمیل همایون با بیان اینکه نیاز به مبلمان شهری در گذشته مورد توجه گرفته است، افزود: ضروری است عابران به‌دوراز فضای آزاردهنده‌ی شلوغ و آلوده‌ی شهر، مثل سقاخانه‌ها، سکوهای جلوی درب خانه‌ها و... آرام بگیرند.

گفتنی است جشنواره ملی مبلمان شهری با عنوان "دایره خلاق" و با موضوع "طراحی نشیمن خلاق شهری" در سال ۱۳۹۳ توسط سازمان زیباسازی شهر تهران برای نخستین بار فعالیت خود را آغاز کرد. هدف از برگزاری این جشنواره، گردآوری و معرفی توانمندی‌ها و توسعه ایده‌های خلاقانه و جدید طراحان، هنرمندان و متخصصان ایرانی در حوزه طراحی مبلمان شهری و به‌طور خاص در جشنواره نخست با تمرکز بر "طراحی نشیمن شهری" که از پایه‌ای‌ترین و پرکاربردترین عناصر مبلمان شهری است بود. این جشنواره، به‌منظور تشویق و ترغیب طراحان برای طراحی، توسعه و ساخت طرح‌های خلاقانه، نوآورانه و اصیل در حوزه نشیمن شهری و به‌کارگیری ایده‌های خلاقانه در فرایندهای زیباسازی شهری برگزار شد. سازمان زیباسازی شهر تهران در نظر دارد با برگزاری سالانه این جشنواره، از توانمندی‌های متخصصین داخلی برای بهبود کیفیت فضا و مبلمان شهری شهر تهران و همچنین افزایش حس تعلق شهروندان به شهر و ایجاد شهری انسان‌مدار و پایدار، استفاده کند. امسال نیز این جشنواره اواخر بهمن ماه برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان جهت شرکت در مسابقه می‌توانند با مراجعه به آدرس ccfestival.zibasazi.ir نسبت به ارسال آثار خود اقدام کنند.

انتهای پیام/