به گزارش هنرآنلاین؛ علی نصیریان بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر، که این روزها با نقش بزرگ آقا مجموعه "شهرزاد" بیشتر بر سر زبان‌ها افتاده است، درباره حضور خود دراین مجموعه و نیز مقایسه‌ای بین نقش‌های قبلی خود با ایسنا گفت‌و‌گوی مفصلی انجام داده که بخشی از حرف‌های این بازیگر پیشکسوت را در زیر می‌خوانیم.

علی نصیریان درباره نقش بزرگ آقا دیوان‌سالار در "شهرزاد" که تداعی کننده "پدرخوانده‌ای" با اقتدار است، می‌گوید: با این مشخصات، پرنفوذ و رعب‌آور میان اعضای خانواده، بستگان، دوستان و آشنایان و اطرافیانتان چنین کسی را به این صورت اصلاً ندیده بودم. یکی از کارهایی که اصولاً علاقه‌ای ندارم دنبال آن بروم، الگوپذیری است. حتی با آینه مخالفم، یعنی مخالف هستم که بازیگر خودش را در آینه ببیند و با تمرین جلوی آینه،‌ خودش را برای حضور در صحنه نمایش یا دوربین فیلمبرداری آماده کند.

استاد در ادامه و درباره بحث مابه‌ازاهای بیرونی نقش، ما را به 45 سال قبل می‌برد و یادی از یکی از شاه‌نقش‌هایش، آقای هالو می‌کند: هیچ وقت من با آدمی مثل آقای هالو نه مواجه شدم و نه با چنین شخصی حرف زدم. فقط یک بار آدمی را لابه‌لای جمعیت و در شلوغی آن زمان میدان توپخانه دیدم. توجه می‌کنید؟ فقط یک لحظه و به صورت محو،‌ چنین آدمی را با آن مشخصات ظاهری و با آن خودنویس در جیب کت و آن کراوات و آن حالت هاج و واج دیدم و عکسش در ذهنم ثبت شد. همه چیز در کوتاه‌ترین زمان رخ داد و بعد آن آدم میان جمعیت گم شد و من نه توانستم با او حرف بزنم و نه توانستم مواجه شوم. البته همین مدت بسیار کم برخورد و همان یک نگاه،‌ برایم الهام‌بخش بود.

بازیگر آفتاب‌نشین‌ها و جاده‌های سرد درباره نقش خاصش در "شهرزاد" ادامه می‌دهد: نقشم در کار آقای فتحی به دلیل بافت قصه و خود شخصیت و اجرای من با دیگر شخصیت‌های بانفوذ و قدرتمند که پیش از این در آثار نمایشی ایران دیده‌ایم، متفاوت است. همیشه اجراها و بازی‌هایم مبتنی بر برداشت خودم است، نه اینکه دنبال مدل و الگو و چارچوبی خاص بروم.

وی در پایان بیان می‌کند: من که اول نگاه دیگری به بزرگ آقا داشتم که با چارچوبی که الان در قصه وجود دارد، جور درنمی‌آمد و با دیگر کاراکترهای داستان همخوانی نداشت و نیاز به دوباره‌نویسی داشت. چیزی که اول برای این نقش در ذهن من وجود داشت، پیرمرد خنزرپنزری بوف کور بود. توجه می‌کنید؟ اگر ما بخواهیم یک پدرخوانده خیلی خوب و درست و حسابی ایرانی خلق کنیم، می‌توانیم چنین چیزی بسازیم،‌ منتها نه دقیقاً آن چیزی که هدایت گفته بود، بلکه می‌توان با الهام از آن شخصیت و خلاقیت‌های بازیگر یک پدرخوانده اینجایی درآورد.

انتهای پیام/