سرویس مد و لباس هنرآنلاین : عسل غفاری دارای فوق لیسانس گرافیک است اما در زمینه طراحی لباس فعالیت می‌کند. او در گفت‌و‌گو با خبرنگار هنرآنلاین در مورد دلیل ورود به این کار گفت: من همیشه با لباس‌های آماده مشکل داشتم و معمولا مجبور می‌شدم در آن‌ها تغییراتی بدهم. از دوره نوجوانی که شروع کردم به پوشیدن مانتو تصمیم گرفتم خودم آنها را طراحی کنم و بدوزم. این کار کم‌کم گسترش پیدا کرد و به صورت تجربی اصول آن را یاد گرفتم. در مورد لباس‌های سنتی مطالعه کردم و با دانشجویان طراحی لباس آشنا شدم و اطلاعات بیشتری به دست آوردم.

او که به تک‌دوزی در مزون خود می‌پردازد گفت: طراحی مانتو و پالتو انجام می‌دهم و از هر طرحی فقط یک بار استفاده می‌کنم، چون عقیده دارم هرکسی باید یک لباس خاص خودش داشته باشد. به همین دلیل طرح‌های ما تکرار نمی‌شوند. مانتو‌ها را تولید می‌کنیم و در نمایشگاه دائمی که داریم برای فروش می‌گذاریم. علاوه بر این برای مشتری‌هایی که به ما مراجعه می‌کنند براساس اندام آنها لباس طراحی می‌کنیم.

غفاری ادامه داد: سعی می‌کنیم کارها از نظر پوشش کاملا ایرانی باشد. کارهای ما متناسب با فضای جامعه هستند. در زمینه لباس‌های سنتی هم فعالیت داشتیم که با پارچه‌های سنتی کاشان، سنندج و شیراز کار کردیم.

این طراح لباس با اشاره به تفاوت‌های میان طراحی لباس در تولیدی و مزون گفت: تفاوت‌های زیادی بین این دو شیوه وجود دارد و قطعا اگر بخواهم طرح‌های خود را به تولیدی بدهم باید تغییراتی در آنها ایجاد شود. معمولا در مزون‌ها از پارچه‌های خاصی استفاده می‌شود که هم قیمت بالایی دارند و هم مشتری خاص، بنابراین چنین پارچه‌ای در تولید انبوه استفاده نمی‌شود. برای کار تولیدی حتما باید از پارچه‌های دیگری استفاده شود.

غفاری افزود: تفاوت‌های دیگری که بین دو محصول تولیدی و تک‌دوزی وجود دارد در زمینه مواد مورد استفاده، طراحی و دوخت آن‌ها است. لباس‌هایی که در مزون تولید می‌شوند معمولا کیفیت دوخت بالایی دارند و متناسب با اندام شخص دوخته میشوند، اما بسیاری از لباس‌های تولیدی با بدن اشخاص تناسب ندارد. همچنین تولیدی‌ها معمولا برای طراحی هزینه نمی‌کنند و با گرفتن عکس از سایت‌ها یا آوردن یک مانتو از ترکیه، از روی آن کپی کرده و لباس را در تیراژ بالا تولید می‌کنند.

انتهای پیام/