به گزارش هنرآنلاین به نقل از رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، محمدباقر قالیباف شهردار تهران در پیامی به دومین سوگواره هنرهای نمایشی و آیین‌های مذهبی خمسه مراسم آیینی را پایه و مبنای مشارکت فرهنگی کسانی دانست که می‌خواهند برای اصلاح امور ملت و دولت، و همدلی و همزبانی بین این دو تلاش کنند.

متن پیام شهردار تهران به این شرح است:

"تاریخ شیعه تاریخ سرایش"حماسه" و "سوگ" است؛ حماسه‌ای که امام حسین(ع) در تاریخ به پا کرد و سوگ فرونشستن بزرگترین سرداران شرافت و پایداری در کاروان عاشورا، ما باید با چنین پیشینه‌ای به زندگی و شعائر خود بنگریم، نگاهی که جنگ حق و باطل را با فراز و فرودهایش برای‌مان روایت کند، نگاهی که بود و نبود ما و همه جهان اطرافمان را تفسیر کند و آنگاه به خود بیاییم که از "کجا" آمده‌ایم و "آمدنمان بهر چه بوده است".

سوگواره خمسه، باید پیام سرایش این دو لحظه "حزن" و "هزم" را در جویبار فکر و اندیشه ما تعالی بخشد، حزنی که "عالمی دگر" را پی‌ریزی می‌کند و در جستجوی داد و دادگری، با روایت‌های تظلم خواهانه بشریت را به فکر وادارد. و البته هزمی که فروتنانه، بزرگ منشی امامان شیعه(ع) را با دیگران، از هر دسته و گروه و نژاد و قومی شریک کند. این "هزم عاشورایی" نباید در زمان و زمین شیعیان محدود باقی بماند، بلکه باید به مانند چشم‌انداز گسترده‌ای از تلاش انسانی، بر پرده چشم جهانیان بنشیند و پیوند ظلم و جهل را به مثابه "درد مشترک" تجلی بخشد.

اینجانب مراسم آیینی را پایه و مبنای مشارکت فرهنگی تمام کسانی می‌بینم که می‌خواهند برای اصلاح امور ملت و دولت، و همدلی و همزبانی بین این دو تلاش کند. این جشنواره از درون ماندگارترین "احساس‌ها"، "قضاوت‌ها" و "حمیت‌های" ما فوران می‌کند و به همین دلیل هم می‌تواند تمام "نیت‌ها"و "افعال" ما را پوشش دهد؛ این فواره می‌تواند منبع انرژی قدرت‌مندی باشد که شعله‌های چراغ ایزدی به آن متصل است، نور آگاهی از آن سرچشمه می‌گیرد، و می‌تواند مبنای تعامل شرافتمندانه همه ما با همدیگر باشد. انتظار می‌رود دست‌اندرکاران این رویداد فرهنگی با فهم عمیق حساسیت‌های این موضوع زمینه همکاری همه اقشار هنری جامعه را فراهم آورند و تقسیم‌بندی‌های زودگذر را به نفع امتداد "پیام امامت" مهیا سازند.

امیدوارم در دومین دوره این رخداد فرهنگی، شاهد بالندگی هرچه بیشتر محتوا و برنامه‌های سوگواره خمسه باشیم؛ قطعا اختصاص دادن بخش‌هایی مانند "شهدای مدافع حرم" مطابق با نیازهای فرهنگی و فضای غیرت‌مندانه فرزندان اسلام و کشورمان در مجاهدت بر علیه عناصر تکفیری، یکی از مصادیق این روز آمدی است. بکوشیم تا اسلام سر فراز و نام ایران طنین‌انداز عظمت و بزرگی باشد."

"آوای آب" در دومین سوگواره خمسه، در تماشاخانه باران روی صحنه می‌رود

نمایش "آوای آب" به نویسندگی سینا شفیعی و کارگردانی آتیه جاوید، در دومین سوگواره خمسه، در تماشاخانه باران روی صحنه می‌رود.

با اعلام نهایی آثار راه‌یافته به بخش صحنه‌ای دومین سوگواره هنرهای نمایشی و آیین‌های مذهبی خمسه توسط هیات انتخاب و ارزیابی، نمایش "آوای آب" به کارگردانی آتیه جاوید، بین هشت اثر منتخب در این بخش به رقابت می‌پردازد.

این نمایش که اواخر آبان ماه به اجراهای عموم خود در تالار محراب پایان داد و به لحاظ کیفی توجه منتقدین و هنرمندان را به خود جلب و توانست در شاخه نمایش‌های مذهبی در زمره آثار موفق قرار بگیرد، با حضور در سوگواره خمسه بار دیگر در "تماشاخانه باران" به صحنه می‌رود و این تماشاخانه برای چهار روز میزبان این نمایش خواهد بود.

در این نمایش بازیگرانی چون علیرضا حنیفی، فاطمه سرلک، عماد سالکی، محمدرضا محمدپور، صفورا کاظم پور، ندا کوهی، محبوبه نظری، یاسمن حاجی سلیمی، دنیا رحیمی، بهار دهکردی به ایفای نقش می‌پردازند.

مشاور نویسنده و کارگردان: خیرالله تقیانی پور، طراح صحنه: سینا شفیعی، آهنگساز: یوسف قربانی و طراح لباس: پریدخت عابدین نژاد، دستیاران کارگردان: محمد اسماعیل‌زاده‌ها و مهرداد جاوید، منشی صحنه: نوشین شکری، طراح پوستر و بروشور: مهدی دوایی و عکاس: رضا رضوان زاده از سایر دست‌اندرکاران این نمایش هستند.

نمایش "آوای آب" از ۱۸ تا ۲۱ آذر، ساعت ۱۹:۳۰ در تماشاخانه باران به نشانی خیابان انقلاب، ابتدای خیابان فلسطین جنوبی، پلاک ۲۹۲ روی صحنه می‌رود.

گرامی‌داشت روز دانشجو در رادیو نمایش

دوشنبه ۱۶ آذرماه، نمایش جدید رادیویی "روزهای تنهایی " به مناسبت روز دانشجو از رادیو نمایش پخش می‌شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی رادیو، "روزهای تنهایی " را محمدرضا زندی نوشته و در خلاصه داستان آن آمده است: سعید که زخم‌خورده سیاست شاه بوده روزهای زندگی خود را به‌تنهایی و در یک چاپ خانه شبانه کار می‌کند و در همین جریان با یکی از دانشجویان معترض آشنا و درگیر جریان‌های سیاسی ۱۶ آذر می‌شود و در این بین اتفاقاتی رخ می‌دهد که خواهید شنید.

در این نمایش رادیویی هنرمندانی چون محمدرضا علی، صنم صالحی، علی زرینی، و مهرداد مهمان‌دوست به ایفای نقش پرداخته‌اند که کارگردانی آن را رضا عمرانی بر عهده دارد.

"روزهای تنهایی " به تهیه‌کنندگی: شهلا نیساری، صدابرداری: پیروز صدرایی و افکت: نرگس موسی پور فردا ساعت ۷ صبح از رادیو نمایش پخش می‌شود.

"لانه خرگوش" در تماشاخانه استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران

نمایش "لانه خرگوش" به کارگردانی فریبرز کریمی تا ۱۷ آذر در تماشاخانه استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران به روی صحنه می‌رود. به گزارش روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، نمایش "لانه خرگوش" نوشته دیوید لیندزی ابر به کارگردانی فریبرز کریمی تا ۱۷ آذر هر شب ساعت ۲۰ در تماشاخانه استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران به روی صحنه می‌رود.

در این نمایش ۸۰ دقیقه‌ای بازیگرانی همچون (به ترتیب ورود به صحنه)؛ شکیبا فدایی، مینا زمان، حسام محمودی، نوشین مسعودیان، سینا بالاهنگ به ایفای نقش می‌پردازند. همچنین، "مدیر اجرایی: آوا درویشی"، "دستیار کارگردان: طاها سرایی"، "طراحان صحنه: نیما تبریزی و آرزو خزان بیک"، "طراح لباس: نسرین خرمی"، "آهنگساز: سارا بیگدلی شاملو"، "طراح گریم: حسانه فرقانی"، "طراح گرافیک: پرناز کریمی"، "منشی صحنه: ملینا آل علی"، "مدیر تبلیغات: نوید آغاز"، "مدیر روابط عمومی: امیر پارسائیان مهر" گروه اجرایی این نمایش را تشکیل می‌دهند.

این نمایش درباره خانواده‌ای است که ۸ ماه است پسر چهار ساله‌شان در اثر تصادف رانندگی مرده است و آن‌ها هنوز مشغول دست و پنجه نرم کردن با این ماجرا هستند. این نمایش، پیش از این در شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی در سال ۹۲ اجرا شده است. نامزد دریافت جایزه در بخش‌های کارگردانی، بازیگری زن، طراحی صحنه، طراحی لباس، موسیقی و پوستر افتخارات این نمایش در این دوره از جشنواره است.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاع و خرید بلیت این نمایش می‌توانند با شماره ۰۹۳۶۲۴۴۰۶۵۳ تماس و یا به سایت تیوال به آدرس www.tiwall.com مراجعه نمایند.

محسن معینی نمایش جدید خود را به صحنه می‌برد

محسن معینی تازه‌ترین نمایش خود را به تهیه‌کنندگی نگین میرحسنی‌واحد و همکاری اعضای گروه تئاتر شرنگ در حوزه هنری روی صحنه خواهد برد.

به گزارش روابط عمومی گروه، نمایش جدید محسن معینی با تهیه‌کنندگی نگین میرحسنی‌واحد به‌زودی برای اجرای صحنه‌ای آماده می‌شود.

معینی در این‌باره گفته است: "نام نمایش هنوز قطعی نیست و احتمال دارد تغییر بکند. همچنین در حال انتخاب بازیگران و عوامل اصلی هستیم که اسامی آن‌ها به‌زودی اعلام می‌شود".

این نمایش قرار است از هشتم دی تا هشتم بهمن‌ماه در حوزه هنری روی صحنه برود.

در خلاصه داستان این نمایش آمده: "من جز خون و قهوه، فیلم هم خیلی دوست دارم؛ فیلم روی پرده عریض و نه تو تلویزیون‌های کوچک. کلاً من شیفته هنرم، نه این‌که چون هنر زیباست، چون جنگ فردا، جنگ هنر و رسانه است. جنگ فردا، جنگ گلوله نیست، جنگ نمایش‌هاست و کاش این‌قدر عمر کنی تا توی اون جنگ هم روبه‌روی هم قرار بگیریم."

معینی اوایل آبان‌ماه سال جاری نمایش "رَمی جمرات" را با موضوع شهدای حادثه منا در فرهنگسرای بهمن اجرا کرده بود. او پیش از این نمایش‌هایی مانند "عقل دهم"، "آواز پرِ جبرییل"، "بر فَرَس تندرو"، "بازیگر و زنش"، "آدم خوابش می‌گیره" و "کاسپار" را با تهیه‌کنندگی میرحسنی‌واحد، کارگردانی و اجرا کرده است.

اطلاعات تکمیلی درباره نمایش جدید محسن معینی در خبرهای بعدی اعلام خواهد شد.

انتهای پیام/