سرویس مد و لباس هنرآنلاین : مینو پدرام در گفت‌و‌گو با خبرنگار هنرآنلاین در مورد فستیوال بین‌المللی لباس اسلامی که در قازان پایتخت جمهوری تاتارستان روسیه برگزار شد گفت: پنجشنبه گذشته بر اساس رای هیئت داوران این جشنواره طراحان ایرانی توانستند جایزه "لباس ملکه"، "اصالت ملی لباس" و"سبک لباس زن شرقی" را دریافت کنند.

پدرام افزود: در یک بخش این نمایشگاه که هفتمین دوره آن برگزار شد، فروش لباس و دست ساخته‌های مسلمانان جمهوری تاتارستان انجام شد و بخش دیگر آن به نمایش زنده لباس و کنفرانس اختصاص داشت. بیشتر طراحان شرکت کننده در این نمایشگاه از جمهوری‌های فدراسیون روسیه بودند و آثار بیش از 20 طراح از سوی آن‌ها ارائه شده بود. در بخش کشورهای خارجی از ایران، ترکیه، مراکش و امارت متحده عربی برای شرکت در نمایشگاه دعوت شده بود اما کشور ترکیه به دلیل مسائل سیاسی، و مراکش نیز به دلیل آماده نشدن ویزا در نمایشگاه حاضر نشدند.

او با بیان اینکه ایران برای اولین بار در چنین نمایشگاهی شرکت کرد گفت: پیش از این یکی دو نمایشگاه خارجی وجود داشت که طراحان ایرانی آثار خود را در آن‌ها نمایش داده بودند اما اولین بار بود که آثار ایرانی‌ها به صورت زنده نمایش داده شد و اولین قدم ما در عرصه بین‌المللی با استقبال خوبی مواجه شد.

مدرس دانشگاه الزهرا افزود: طراحان ایرانی 34 دست لباس به نمایشگاه فرستادند و تنوعی که در آن‌ها وجود داشت باعث درخشش طراحان ایرانی شد. لباس‌های روس‌ها با قالب و فرم یکنواخت ارائه شده بود ولی لباس‌های ایرانی هر کدام برش، الگو، مدل و نقش متفاوتی داشتند و با استفاده از فرهنگ و طرح های سنتی و همچنین به کار گیری آخرین روش های پیشرفته در طراحی و دوخت، مورد توجه بسیاری از بازدیدکنندگان و نمایندگان شرکت‌های حاضر در جشنواره بین‌المللی لباس اسلامی قرار گرفت.

او در مورد طراحان ایرانی شرکت‌کننده در نمایشگاه گفت: قرار بود تعدادی از طراحان ایرانی در این فستیوال حضور داشته باشند، اما به دلیل تاخیر در برنامه‌ها و فشرگی زمان، من به عنوان کارشناس بنیاد ملی مد و لباس و سونیا پوریامین به عنوان دبیر شورای راهبردی بین‌الملل کارگروه ساماندهی مد و لباس در جشنواره شرکت کردیم و آثاری از مریم یاسینی، ماریا شبیریان، همراز دیده‌خانی، مهناز آرمین، سونیا پوریامین و من به نمایش درآمد. بیشتر طرح‌های ما در قالب مانتو ارائه شدند و به جز آن خانم یاسینی دو دست لباس عروس و خانم آرمین یک دست لباس فرم هواپیمایی ارائه دادند.

پدرام ادامه داد: یک روز این برنامه به شوی لباس اختصاص داشت که مدل‌هایی از یک آژانس مدلینگ به نمایش لباس‌ها پرداختند. روز دوم هم مدیر برگزار کننده فستیوال به همراه مدیر یکی از برندهای مطرح ارائه دهنده لباس زنانه مسلمانان در روسیه به ایراد سخنرانی پرداختند و خانم پوریامین هم به عنوان نماینده کشورهای خارجی سخنرانی کرد.

او با ابراز خرسندی از توجه بازدیدکنندگان به لباس‌های ایرانی گفت: گام اول حضور بین‌المللی خود را با موفقیت برداشتیم و مسلما اگر بخواهیم در عرصه‌های بین‌المللی به عنوان یک کشور مسلمان قدم برداریم باید در چنین نمایشگاه‌های که از نظر محتوا در سطح قابل قبولی هستند شرکت کنیم. کار طراحان ایرانی در سطح خیلی خوبی است و در هر نمایشگاهی ارائه شود می‌تواند بدرخشد.

پدرام افزود: ایران می‌تواند به عنوان مرکز مد اسلامی برای بانوان مسلمان شناخته شود. جشنواره مد و لباسی که در ایران برگزار می‌شود بازدهی خود را دارد، اما قرار گرفتن لباس روی بدن مدل زنده باعث می‌شود کار بهتر دیده شود. بنابراین در کنار نمایشگاه و ارائه لباس‌ها روی مانکن، خوب است که یک روز هم به نمایش زنده لباس اختصاص پیدا کند.

این طراح لباس ادامه داد: این کار در قدم‌های اولیه به حمایت دولتی نیاز دارد چون ورود به بازارهای جهانی هزینه‌هایی دارد که از عهده اشخاص برنمی‌آید. ممکن است این کار ابتدا بازدهی نداشته باشد اما وقتی با هموار شدن مسیر، در دنیا شناخته شویم و آثاری هماهنگ با سلیقه کشورهای دیگر تولید کنیم، به موفقیت‌هایی دست می‌یابیم و سپس گروه‌های خصوصی می‌توانند با نظارت کارگروه ساماندهی مد و لباس به فعالیت‌های بین‌المللی بپردازند.

پدرام با اشاره به ضرورت حمایت از جانب دولت، وزارت فرهنگ و ارشاد، وزارت امور خارجه و... افزود: استقبال مردم از کار طراحان ایرانی و تشویق‌های آن‌ها نشان می‌داد که این راه باید ادامه پیدا کند. طراحان ما باید به کشورهای مختلف بروند و با سلیقه آن‌ها آشنا شوند تا بتوانند آثاری مناسب ذائقه آن‌ها تولید کنند و مطمئن هستم که در این راه موفق خواهیم بود.

انتهای پیام/