سرویس تئاتر هنرآنلاین : نمایشنامه "غرب حقیقی" اثر نمایشنامه‌نویس آمریکایی سام شپارد اولین بار توسط داریوش مهرجویی ترجمه شد و چندی پیش برای اولین بار داریوش مهرجویی و فرجاد ساکی این نمایشنامه را با دو ترجمه متفاوت روی صحنه بردند. این روزها بار دیگر به فاصله اندکی بعد از اولین اجراها، وحید سپهرراد این نمایش را با ترجمه امیر امجد در تماشاخانه "دراما" روی صحنه برده است.

او در اظهار نظری در رابطه با سام شپارد نمایشنامه‌نویس آمریکایی و نوع آثار او به خبرنگار تئاتر هنرآنلاین گفت: از سام شپارد در نمایشنامه‌نویسی امروز می‌توان به عنوان فردی یاد کرد که به مشکلات و معضلات جامعه آمریکا و جامعه جهانی و نیز مسئله خانواده با دیدی انتقادی و بسیار ظریف توجه می‌کند. او شخصیتی است که با نگاه جامعه شناختی به جریان نمایشنامه‌نویسی و هنر تئاتر می‌پردازد و از درون مایه آثارش می‌توان استنباط کرد که تا چه اندازه به مفهومی به نام خانواده و از هم گسیختگی نهادهای جامعه توجه دارد و همه این مسائل را به عنوان مهم‌ترین تم موضوعی دست‌مایه‌ای برای نمایشنامه‌نویسی قرار می‌دهد.

سپهرراد در رابطه با ویژگی‌های این نمایشنامه ادامه داد : سام شپارد در "غرب حقیقی" به نوعی از گذشته‌ای سخن می‌گوید که این گذشته برای کودکی سام شپارد حالت یک برزخ داشته است؛ برزخی به نام خانواده که پدر و مادر شپارد برای او به وجود آورده‌اند و در آثارش نیز این نوع زیستن در جامعه آمریکایی کاملا مشهود است. به همین دلیل اگر به فضای نمایشنامه برگردیم، اکثر مواقع می‌بینیم شخصیت‌های نمایشنامه "غرب حقیقی" برای پیدا کردن گم شده خود، به ناکجا آبادهایی رانده می‌شوند که تصور می‌کنند جای محکمی است برای قدم گذاشتن، همان‌گونه که یک آمریکایی فکر می‌کند در یک جای محکم قدم می‌گذارد؛ اما حقیقت این است که خود سام شپارد هم می‌داند که جای محکم وجود ندارد به همین دلیل رجعت می‌کنند به شرق یعنی جایی که نهادهای خانوادگی هنوز پابرجا هستند و نویسنده کاملا این موضوع را درک کرده است و به همین دلیل در نمایش "غرب حقیقی" اعضای خانواده، گم شده‌هایی هستند که به دلیل هنر ناگزیر می‌شوند که دور هم جمع شوند، اما می‌بینیم این هنر نیز تحت تاثیر همان فرهنگ از خودبیگانه که همه چیز را به سمت سرمایه‌داری سوق می‌دهد، دست مایه یک سری اتفاقات می‌شود که همین اندک نیرویی که می‌تواند اعضای خانواده را گرد هم جمع کند را از بین می‌برد.

این کارگردان تئاتر با اشاره به میزان نزدیکی فضای این نمایش با دنیای امروز و ضرورت مطرح کردن آن در روزگار کنونی، تاکید کرد: در حقیقت مفهوم از خود بیگانگی یک مفهوم جهان شمول است که تنها مسئله آمریکا نیست، من در این نمایش نیز چیزی به عنوان غرب با مفهوم آمریکا را نشان نمی‌دهم. من انسانی را نشان می‌دهم که حتی می‌تواند متعلق به شهر خودمان باشد، چون مفهوم ازخودبیگانگی در این اثر بسیار مشهود است و من تصور می‌کنم مسئله اصلی انسان از دوره صنعتی شدن و پس از آن مسئله ازخود بیگانگی است.

او با اشاره به تفاوت ترجمه جدید این اثر با آنچه توسط داریوش مهرجویی ترجمه کرده است و نیر تغییرات ایجاد شده در متن، توضیح داد: تا جایی که من این دو ترجمه را با هم مقایسه کردم در هر دو متن 9 تابلو وجود دارد. کاری که من در این نمایشنامه انجام دادم این بود که یکی از تابلوها را بر تابلو دیگر ادغام کردم و به جای آن یک تابلویی به نام "پدر" اضافه کردم. در کار سام شپارد پدر به حدی اهمیت دارد که در تک تک پرده‌ها از او یاد می‌شود اما تابلویی به نام پدر وجود ندارد. من در تابلویی که در آن فقط نور وجود دارد نشانه‌ای از پدر را در تاریکی می‌آورم. این تابلو بی‌بازیگر و بی‌دیالوگ است و در آن تنها موسیقی و نور و قسمتی از حضور خاطره‌انگیز پدر به وجود آمده است. به جز این تابلو که اضافه شده به هیچ عنوان در دیالوگ‌ها تغییری ایجاد نکردم و سعی کردم به متن وابسته باشم. از سویی دیگر تفاوت این اجرا با اجراهای قبلی به تفاوت نگاه من به این نمایش برمی‌گردد بر این اساس نگاه من به داستان نمایش نگاهی اسطوره‌ای است و من آن را شبیه داستان هابیل و قابیل می‌دانم.

نمایش "غرب حقیقی" اثر سام شپارد به ترجمه امیر امجد به کارگردانی وحید سپهر راد از یکم تا هجدهم آذرماه ساعت ۲۰:۱۵ هر شب در تماشاخانه دراما روی صحنه می‌رود. رضا ساغری، مهدی اسکندری، وحید سپهرراد، راحله فاطمی بازیگران این نمایش هستند.

داستان این نمایش درباره‌ دو برادر است که هر دو از خانه‌ اصلی خود دور شده و به شهرهای دیگر رفته‌اند. تا اینکه پس از مدتی به خانه برمی‌گردند؛ برادر کوچکتر نویسنده است و می‌خواهد فیلمنامه‌ای بنویسد و به تهیه‌کننده‌ای هالیوودی بفروشد، بنابراین نیاز به محیطی آرام دارد. از طرف دیگر برادر بزرگتر که پنج سال را در بیابان‌های غرب گذرانده است به خانه برمی‌گردد و این‌دو مجبورند همدیگر را تحمل کنند. در ادامه تهیه‌کننده هم به جمع آنها اضافه می‌شود و… .

نشانی محل اجرای نمایش: خیابان انقلاب، فلسطین جنوبی، خیابان لبافی نژاد، کوچه زحل، بن بست اول، پلاک ۲، طبقه یکم، تماشاخانه دراما

انتهای پیام/