سرویس موسیقی هنرآنلاین: نشست خبری نهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، روز دوشنبه 18 آبان با حضور فرزاد طالبی سرپرست دفتر موسیقی و رئیس جشنواره، ایرج نعیمایی دبیر جشنواره، محمدرضا علیزاده مدیرکل ارشاد استان کرمان و مدیر اجرایی جشنواره و علیرضا سعیدی مدیر ستاد خبری جشنواره موسیقی نواحی برگزار شد.

فرزاد طالبی در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه جشنواره برای دو سال پیاپی متوقف شده بود و امسال دوباره آغاز به کار می‌کند، گفت: شورای سیاستگذاری تعیین شده است و بر اساس انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با استانداری کرمان، سیر جشنواره مشخص است و قرار است به صورت مشترک با وزارت ارشاد و استانداری کرمان برگزار شود. مدیر اجرایی جشنواره مدیرکل ارشاد استان کرمان و همین‌طور دبیر جشنواره جناب نعیمایی انتخاب شده‌اند. ارکان جشنواره نیز در طول مدت 2-3 ماهه گذشته مشخص شد. بر اساس قرارداد، تا 3 سال آینده این جشنواره در استان کرمان برگزار خواهد شد.

اهمیت جشنواره موسیقی نواحی در حد جشنواره فجر

سرپرست دفتر موسیقی و رئیس جشنواره درباره اهمیت جشنواره موسیقی نواحی برای وزارت ارشاد گفت: از نظر دفتر موسیقی وزارت ارشاد، اهمیت جشنواره نواحی در حد جشنواره فجر است. جشنواره موسیقی نواحی یک جشنواره با ابعاد ملی است. تمام انواع موسیقی در ایران از آبشخور موسیقی نواحی تغذیه می‌کنند، پس باید جشنواره را به جایی برسانیم که این اهمیت به طور کامل نشان داده شود. سعی شده با برنامه مشخص، این جشنواره به واقعه منجر شود که اتفاق مهمی را در موسیقی نواحی رقم بزند. چیزی که به آن نیاز داریم و جامعه موسیقی نواحی نیز به آن نیاز دارد.

طالبی درباره زمان برگزاری جشنواره که همزمان با هفته وحدت در نظر گرفته شده است، توضیح داد: تصمیم گرفتیم این جشنواره همزمان در هفته وحدت اتفاق بیفتد. به این دلیل که هفته وحدت نماد وحدت بین مسلمانان است و ما هم این هفته را در نظر گرفتیم. ضمن اینکه باعث می‌شود جشنواره کمی تم شادمانه بگیرد به این دلیل که بیشتر آواهای موسیقی نواحی مربوط به عروسی‌ها، مولودی‌ها و مراسمی از این دست است. نقاط قوت و ضعف جشنواره‌های قبل بررسی شده و سعی شده این بار نقاط ضعف به حداقل برسد و نقاط قوت تقویت شود.

امسال بخش فراموسیقی هم داریم

ایرج نعیمایی سخنانش را با این جملات آغاز کرد: هویت ما ایرانی‌ها در موسیقی در مرحله اول، موسیقی مقامی است. آنچه در تاریخ گذشته ما راجع به موسیقی توسط دانشمندان و اندیشمندان نوشته شده، از ابراهیم و اسحاق گرفته تا همین جدیدی‌ها، بر پایه موسیقی مقامی است. او سپس به جشنواره اشاره کرد و گفت: ما در جشنواره از آن سیر معمولی رایج که گروه‌های موسیقی را جمع‌آوری می‌کنند و به اجرای برنامه می‌پردازند، پا را فراتر گذاشتیم. جشنواره در چند بخش تدارک دیده شد. یکی که مستقیماً به موسیقی برمی‌گردد و بخش دیگر که مربوط می‌شود به فراموسیقی. در بخش رقابتی موسیقی سعی کردیم برنامه‌ریزی‌هایی انجام شود که بتوانیم تعالی این بخش از موسیقی را داشته باشیم. اگر رقابت به درستی انجام شود، شاهد رشد موسیقی در کشور خواهیم بود. در بخش غیررقابتی از پیشکسوتان و گروه‌هایی دعوت شده که بتوانند با موضوع مولودی که جنبه آیینی دارد، به اجرای برنامه بپردازند.

دبیر جشنواره که بعد از سال‌ها دوری از حوزه اجرایی دوباره با جشنواره موسیقی نواحی به عرصه برمی‌گردد، ادامه داد: در بخش‌های جنبی شاهد اجرای گروه‌هایی از خود استان هستیم. از طرفی برنامه هفته فیلم را داریم که به اکران فیلم‌هایی که درباره موسیقی است، پرداخته می‌شود. از طرفی مسابقه عکاسی اینستاگرام را طراحی کردیم که به صورت مجازی از سایت‌ها پخش شد و بازخورد خوبی داشت. برنامه دیگری که در نظر گرفتیم نمایش سازهای موسیقی نواحی است که در موزه هرندی کرمان این نمایشگاه برپا خواهد شد.

موقعیت کرمان برای برگزاری جشنواره، خیلی خوب است

محمدرضا علیزاده مدیرکل ارشاد استان کرمان نیز گفت: استان کرمان دارای تنوع خاصی از موسیقی نواحی خصوصاً در مناطق شرقی و جنوبی است. یکی از دلایلی که باعث شد جشنواره با عنایت خاص جناب وزیر ارشاد و مرادخانی برگزار شود همین موقعیتی است که کرمان دارد. استان کرمان به خاطر تنوع فرهنگی و تنوع موسیقی نواحی و همین‌طور پیشینه قبلی این استان در برگزاری جشنواره در هشت دوره گذشته، موقعیت مناسبی برای برگزاری جشنواره موسیقی نواحی دارد.

علیزاده ادامه داد: وقتی بحث برگزاری مطرح شد ما جلساتی را در سطح استان داشتیم با حضور مدیران کل ارشاد اسلامی ادوار گذشته که در دوره آن‌ها موسیقی نواحی شکل گرفته بود. جلسه مشورتی بود و تبادل نظری صورت گرفت. 4 جلسه هم با بزرگان موسیقی داشتیم تا با همراهی‌شان این جشنواره را به خوبی برگزار کنیم.

این جشنواره قرار است از چهارم تا هفتم دی ماه در کرمان برگزار شود.

انتهای پیام/

گزارش تصویری مرتبط.