به گزارش هنرآنلاین به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز در حاشیه بازدید از بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب در پاسخ به پرسشی مبنی بر چگونگی رعایت اصل صداقت از سوی رسانه‌ها گفت: اکثریت نشریات ما عموماً تلاششان در درج و انتشار واقعیت‌ها است. ولی آن‌هایی که خارج از این اصل عمل می‌کنند به آن‌ها به صورت کتبی و شفاهی تذکر می‌دهیم. ولی هر نشریه و رسانه ای بتواند اعتماد عمومی را جلب کند باید بر اصل واقعیت‌ها تاکید کند.

او در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر تحلیل خود از سخنان رییس جمهور در آیین گشایش بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات درباره عمل در چهارچوب قانون افزود: به نظر من سخنان رییس جمهور بسیار شفاف و روشن و قابل فهم برای همگان بود. بنابراین نیازی به تحلیل من نیست.

جنتی درباره برنامه وزارت ارشاد در حمایت از روزنامه نگاران گفت: یکی از شعارهای دولت تدبیر و امید، بحث آزادی رسانه‌ها و مطبوعات در چهارچوب قانون و بدون سختگیری‌های نابجا و فقط در چهارچوب قانون بوده، بنابراین سعی شده که با مطبوعات و رسانه‌ها قانونی برخورد شود و ما خارج از قانون عمل نمی‌کنیم.

دولت تدبیر و امید از هر انتقادی با آغوش باز استقبال می‌کند

او افزود: قانون هم می‌تواند سد راه در برابر دیگران باشد و هم می‌تواند فضا را باز کند تا دیگران بتوانند مطالب خود را بنویسند و در کشور ما همه منتقدان مطالب خود را بیان می‌کنند و برخی جاها فراتر از آزادی بیان هم گام برمی دارند و فکر نمی‌کنیم در این باره به دولت نقدی وارد باشد.

جنتی ادامه داد: دولت تدبیر و امید از هر انتقادی با آغوش باز استقبال می‌کند و هیچ فرقی بین نشریات مخالف دولت در دادن مجوز، یارانه و برخورد با آن‌ها نمی‌گذاریم و تنها براساس قانون عمل می‌کنیم.

بنای ما در هیات نظارت بر مطبوعات مماشات با رسانه‌ها است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در اجرای قانون برای تخلفات مطبوعاتی تاکنون مماشاتی صورت گرفته یا خیر؟ گفت: بنای ما مماشات با مطبوعات و روزنامه‌ها در هیات نظارت بر مطبوعات است و بنا نداریم که حتماً فقط با تخلف برخورد کنیم بلکه برخی مواقع برای عملکرد خوب برخی رسانه‌ها در هیات نظارت بر مطبوعات تشویق‌هایی در نظر گرفته می‌شود و رئیس جمهوری دیروز مطرح کردند که توقیف و تعطیل به عنوان آخرین راه حل باید باشد.

در حوزه موسیقی ممنوع الکار نداریم

او درباره ممنوع الکار شدن تعداد ٢٥ نفر از فعالان موسیقی در حوزه پاپ ادامه داد: پیش‌تر سخنگوی وزارت ارشاد ممنوع الکاری ٢٥ نفر از فعالان در حوزه موسیقی را تکذیب کرده بود که این افراد ممنوع الکار نشده‌اند.

جنتی افزود: ما در موسیقی سنتی مشکلی نداریم و در مورد موسیقی پاپ هم با عنوانش کاری نداریم اما برخی از آن‌ها ممکن است در خارج از کشور برخی از موسیقی‌های مبتذل را اجرا کرده باشند یا در داخل کشور علی رغم تذکرات، اصول قانونی را رعایت نکنند که دراین زمینه برخورد می‌شود.

او تصریح کرد: ولی وقتی در یک شهر مذهبی برگزارکنندگان موسیقی مردم را وادار به رقص می‌کنند، با این موارد برخورد می‌شود، اما چیزی تحت عنوان ممنوع الکار نداریم.

تشکیل پایگاه‌های خبری از سوی هنرمندان اقدام خوبی است

وزیر فرهنگ دولت تدبیر و امید در پاسخ به پرسشی مبنی بر نگاه وزارت ارشاد بر راه اندازی شبکه‌های مجازی خبری از سوی برخی هنرمندان ادامه داد: پایگاه‌هایی در شبکه‌های خبری توسط هنرمندان ایجاد شده که کار بسیار خوبی است و استقبال می‌کنیم و همانطور که مجلات طنز و کاریکاتور این کار را انجام داده‌اند، سعی می‌کنیم از این‌ها حمایت کنیم زیرا کشور ما به این گونه فعالیت‌ها نیاز دارد و باید به این شبکه‌های خبری طنز کمک کنیم تا تعدادشان افزایش یابد، تا مانند نشریه گل آقا که امروز جای خالی آن احساس می‌شود چند نشریه در این زمینه در کشور داشته باشیم تا برای مردم شادی آفرین باشد.

او درباره برخورد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره روزنامه‌ها و رسانه‌هایی که به دروغ و افترا می‌پردازند و همچنین برنامه این وزارتخانه درباره بازداشت روزنامه نگاران اخیر گفت: درباره دستگیری بازداشت شدگان که وزارت ارشاد برنامه ای ندارد و کسانی که این دستگیری‌ها را انجام داده‌اند باید در دادگاه حاضر شوند و اتهامات وارده را تفهیم کنند.

جنتی افزود: ولی گاهی افرادی که اختلاس‌های سه هزار میلیارد تومانی و دو هزار میلیارد دلاری دارند و از کشور خارج می‌شوند با کلماتی مثل "ب.ز یا ح.ق" نام آن‌ها برده می‌شود و هیچ عکسی از آن‌ها منتشر نمی‌شود و اسمی از آن‌ها برده نمی‌شود تا دادگاه آن‌ها برگزار شود و پس از دادگاه اسم آن‌ها برده می‌شود. اما افرادی که صرفاً اتهامی به آن‌ها داده شده نامشان فاش و اعلام می‌شود که این رفتار خلاف رویه اصل قضایی است و این موضوع باید مورد توجه دستگاه قضایی قرار گیرد.

در صورت ارزیابی مثبت به برگزاری جشنواره کودک و نوجوان به صورت تفکیک شده ادامه خواهیم داد

عضو کابینه دولت یازدهم در پاسخ به پرسشی مبنی بر برنامه وزارت ارشاد در ادامه تفکیک جشنواره کودک و نوجوان در دو شهر اصفهان و همدان و تخصیص بودجه ١٠٠ میلیون تومانی برای شورای هماهنگی هنرمندان اصفهان گفت: درباره اختصاص بودجه ١٠٠ میلیونی به قولی که داده این عمل می‌کنیم. درباره تفکیک جشنواره کودک و نوجوان امسال به صورت آزمایشی و بر اساس نظرات کارشناسان به این نتیجه رسیدیم که این جشنواره در دو حوزه کودک و نوجوان و در شهرهای اصفهان و همدان برگزار شود. بعد از برگزاری جشنواره کودک در اصفهان ارزیابی می‌کنیم که آیا این اقدام موفق بوده است یا خیر. در صورت موفقیت به برگزاری آن به صورت تفکیک شده ادامه خواهیم داد و در غیر این صورت به صورت یکپارچه برگزار خواهد شد.

او درباره این پرسش مبنی بر اینکه نظرش بس از بازدید از نمایشگاه چیست افزود: ما از همه رسانه‌ها دعوت کردیم که در این نمایشگاه حضور یابند و استقبال خوبی هم از آن صورت گرفته است. تعداد ٦٠٠ نشریه در این دوره از نمایشگاه حضور یافته‌اند.

جنتی ادامه داد: اگر برخی از رسانه‌ها و نشریات نیز علاقه مند به شرکت در بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها نبوده‌اند هیچ ثلمه‌ای به اسلام وارد نمی‌شود.

او درباره عملکرد رسانه‌های جمعی در حوزه کشاورزی گفت: مجموعه کسانی که در حوزه کشاورزی و دامپروری وشیلات فعالیت می‌کنند اقدامات خوب و ارزنده ای انجام داده‌اند. و امسال هم در نمایشگاه مطبوعات بسیاری از واحدهایی که با هم در این زمینه همخوانی داشته‌اند یک جا جمع شده‌اند که اقدام خوب و ارزنده ای است.

رسانه‌ها نباید به گونه ای عمل کنند که مردم فکر کنند در فضای پساتحریم همه تحریم‌ها همان موقع برداشته می‌شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه درباره فضای پساتحریم در حوزه رسانه‌ها گفت: نباید به گونه ای عمل کنیم که مردم فکر کنند در فضای پساتحریم همه تحریم‌ها همان موقع برداشته می‌شود و همه مشکلات حل خواهد شد.

او تصریح کرد: بخشی از مسائل و مشکلات ناشی از تحریم این بود که سیستم‌های بانکی ما عمل نمی‌کردند. ارتباط بانکی ما با دنیا قطع شده و پول‌های ما بلوکه شده بود. ولی در دوره پسا تحریم تسهیلاتی فراهم می‌شود که این مشکلات کاهش یابد بنابراین رسانه‌ها باید در این زمینه توقعات مردم را در حد واقعیات موجود مطرح کنند.

امسال بنا داریم صندوق اعتباری هنر با تعداد قابل توجهی از بازار پول و سرمایه، روی پای خود بایستد

جنتی درباره انجام پالایش در بیمه هنرمندان اظهار کرد: کسانی که قبلاً بیمه بودند تعدادشان زیاد بود و نیاز به یک پالایش داشتند که پس از پالایش این تعداد کاهش یافت. مثلاً برخی از این افراد در خارج از کشور و برخی فوت شده بودند ولی همچنان حق بیمه آن‌ها پرداخت می‌شد.

او ادامه داد: ولی امروز کسانی که در صندوق حمایت از بیمه هنرمندان عضو هستند، صلاحیت‌های لازم را دارند و امسال بودجه قابل توجهی برای این موضوع در نظر گرفته شده است تا بتوانیم بدهی‌های سازمان تأمین اجتماعی به این صندوق را نیز تسویه کنیم.

جنتی افزود: در این باره با کانون بانک‌های خصوصی، اصحاب سرمایه، کارآفرینان و مدیران شرکت‌های بزرگ هولدینگ کشور گفت و گوهایی داشتیم و امسال بنا داریم که این صندوق با تعداد قابل توجهی از بازار پول و سرمایه، روی پای خود بایستد تا تعداد زیادی از هنرمندان و روزنامه نگاران را پوشش دهد.

میزان کاغذ تولیدی در کشور یک پنجم نیاز موجود است

او در پاسخ به پرسشی مبنی بر افزایش تعرفه واردات کاغذ اظهار کرد: میزان کاغذ تولیدی در کشور یک پنجم نیاز موجود است و کمبود را باید از خارج وارد کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: دو بار در دو مرحله در هیات دولت تلاش شد تا تعرفه کاغذ را بالا ببریم؛ یکی زمانی که مقررات واردات و صادرات وضع می‌شد؛ چهار درصد افزایش تعرفه تعریف شد که مخالفت کردیم و دولت هم آن را پذیرفت. وی افزود: دیگری که به نفع ما هم بود این که امسال برای ٥٠ تا ٦٠ قلم کالای فرهنگی وارداتی، چهار درصد عوارض گمرکی گذاشته شود تا به خزانه واریز و به وزارت ارشاد برای فعالیت‌های فرهنگی پرداخت شود که کاغذ هم به عنوان یکی از آن کالاها در آن گنجانده شده بود. ولی ما خودمان آن را حذف کردیم؛ پولی که می‌توانست در اختیار وزارت ارشاد قرار گیرد، اما کاغذ را حذف کردیم که افزایش قیمت نیابد و با همان تعرفه چهار درصد سال گذشته باشد و افزایشی در این زمینه نداشته باشیم.

تنها وجود نمایندگی خبرگزاری‌ها در داخل کشور کافی نیست

او درباره میزان تاثیرگذاری رسانه‌های داخلی در ابعاد جهانی و حمایت‌هایی که دولت می‌تواند داشته باشد، گفت: یک مساله معرفی خود به دنیاست که تعداد نشریاتی که به زبان‌های انگلیسی، عربی و غیره منتشر می‌شود یا برخی دیگر از پایگاه‌های مؤثر در این زمینه رو به افزایش است.

جنتی ادامه داد: اکنون ٤٧ خبرگزاری در کشور داریم ولی ایجاد نمایندگی آن‌ها برای شهرهای کشور تنها کافی نیست؛ بلکه هدف آن است که در تمام دنیا و مناطق بزرگ، اروپا، آمریکا و شرق آسیا نمایندگانی ایجاد شود.

او افزود: دولت در حدتوان باید کمک کند، و ما به خبرگزاری‌ها و مطبوعات یارانه می‌دهیم و هر چقدر فعالیت آن‌ها بیشتر باشد کمک بیشتری دریافت می‌شود.

فضاسازی برای فعالیت نمایندگان رسانه‌های خارجی در داخل کشور بخشی از دیپلماسی فرهنگی ماست

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره فضاسازی برای فعالیت نمایندگان رسانه‌های خارجی در داخل کشور افزود: بخشی از دیپلماسی فرهنگی ما این است که فضا را برای کسانی که می‌خواهند به داخل کشور بیایند و مسائل سیاسی و اقتصادی ما را پوشش دهند باز کنیم، اگر چه در ابتدا با نگاه خود وارد می‌شوند اما کمتر کسی را از میان آن‌ها دیده‌ام که به ما نگویند تصویری که از ایران دارند با آنچه در گذشته بوده فرق کرده است.

او افزود: ای خبرنگاران از نزدیک شرایط و پیشرفت کشور را می‌بینند و با دید روشن تری باز می‌گردند در حالی که برخی با دیدی وارد می‌شدند که فکر می‌کردند در بخشی از تهران خاموشی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: با قرارداد و موافقت نامه‌های مبادله شده، فضا برای تبادل هیات های مطبوعاتی به کویت، قطر، امارات، کشورهای آسیای میانه و تا حدودی با اروپا باز شده تا این هیات ها از ایران اعزام شوند و متقابلاً' آن‌ها هم به ایران بیایند و واقعیت‌های داخلی را ببینند.

او ادامه داد: تلاش ما این است که بر اساس موافقتنامه هایی که با دیگر کشورها داریم به تبادل هیات های مطبوعاتی بپردازیم و از این طریق واقعیت‌هایی داخلی کشورمان در مجامع جهانی پوشش داده شود.

همه رسانه‌ها حق نقد دارند ولی نقد منصفانه

عضو کابینه دولت تدبیر و امید درباره پرسشی مبنی بر سخنان رئیس جمهوری در آئین گشایش نمایشگاه مطبوعات درباره رسانه‌هایی که از بیت المال استفاده اما دولت را تخریب می‌کنند، گفت: همه رسانه‌ها این حق را دارند که انتقاد کنند و این (انتقاد) را رئیس جمهوری نگفتند؛ شعار این نمایشگاه نقد منصفانه و پاسخ مسوولانه است و بارها این حرف گفته شده که همه می‌توانند نقد کنند.

او افزود: برخی از رسانه‌هایی که از بیت المال استفاده می‌کنند به تخریب دولت پرداخته، دروغ پردازی و شایعه پردازی می‌کنند و این مجموعه نباید به تخریب بپردازد و باید نمونه و تمثال واقعیت گرایی، ایجاد امید و اعتماد باشد.

انتهای پیام/