به گزارش هنرآنلاین ، این فیلم که در بخش مسابقه اصلی فیلم‌های داستانی بلند (سینمایی) این جشنواره حاضر است، در نخستین روز جشنواره که از روز ۱۴ آبان ماه جاری آغاز ‌شد، اولین نمایش خود را داشت و در روز ۱۷ آبان ماه نیز نمایش دوم خود را پشت سر می‌گذارد.

داستان "مصائب چارلی" درباره کاک آزاد، مردی است که سال‌ها آپاراتچی و عاشق سینمای کلاسیک، به‌ویژه فیلم‌های چارلی چاپلین بوده است. او اکنون به دلیل جنگ و ویرانی کشور عراق، به فروش نفت روی آورده است، اما روزی در بازار کهنه‌فروش‌ها، آپاراتی را که سال‌ها با آن به نمایش فیلم پرداخته، می‌بیند و تصمیم می‌گیرد سینمای سیار راه بیندازد.

این فیلم که پیش از این در شهریور ماه گذشته، در بیست و هشتمین دوره جشنواره فیلم "سرزمین مادری نو" در شهر فریشتاد اتریش برگزار شد، به نمایش در آمد که با استقبال بی‌نظیر تماشاگران روبه‌رو شد.

در جلسه پرسش و پاسخ فیلم "مصائب چارلی" در این جشنواره، اتو رایتر از منتقدان به نام سینمای اتریش با اشاره به ابعاد چندفرهنگی فیلم "مصائب چارلی" و طرح مسئله‌ عشق به سینما و انسان در یک کشور جنگ‌زده، احترام به اعتقادات و ملیت‌های گوناگون از جمله مسلمانان و مسیحیان و ادای دین و ارادت به سینما و موسیقی را از شاخصه‌های این فیلم دانست.

فرانتس فرای از کارشناسان فرهنگی و سینمایی سوئیس نیز که فیلم "مصائب چارلی" را در جشنواره فیلم "دیدار" در تاجیکستان انتخاب و به جشنواره "سرزمین مادری نو" معرفی کرده بود، در جلسه‌ نمایش و نقد و بررسی این فیلم در مورد ساختار ساده و درعین‌حال چندلایه‌ اثر سخن گفت.

همچنین علیرضا سعادت‌نیا کارگردان فیلم نیز ضمن ابراز خرسندی از نمایش فیلمش در افتتاحیه جشنواره "سرزمین مادری نو" با اشاره به اینکه اتریش کشور صلح و دوستی است، با ابراز تشکر از سینماگران، منتقدان و سینمادوستان اتریش که سال‌ها است با احترام و ستایش نسبت به سینمای ایران و معرفی آن فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: "خوشحالم که فیلمم در کشوری به نمایش درمی‌آید که سال‌ها قبل برنامه بزرگداشت کارگردان بزرگ سینمای ایران، بهرام بیضایی در آن برگزار شد و سال گذشته نیز عباس کیارستمی مورد ستایش قرار گرفت."

وی ادامه داد: "همچنین منتقد بزرگ ما زنده‌یاد زاون قوکاسیان نیز همه‌ساله میهمان جشنواره فیلم ویناله اتریش بوده و سال گذشته حدود چهار ماه در یکی از بیمارستان‌های وین تحت درمان و رسیدگی همه‌جانبه قرار داشت."

کارگردان "مصائب چارلی" عنوان کرد: "امروز احساس می‌کنم که زاون قوکاسیان در این مراسم حضور دارد. او یکی از منتقدانی بود که خیلی دوست داشت "مصائب چارلی" در اتریش به نمایش درآید و امروز این آرزوی او تحقق یافته است."

آندره میترانگ مدیر هنری جشنواره‌ "سرزمین مادری نو" نیز از فیلم‌نامه دقیق و موشکافانه "مصائب چارلی" و کارگردانی حساب‌شده اثر و همچنین فیلم‌برداری گئورگی دزالایف و طراحی صحنه و لباس نعمت جورایف ستایش کرد.

عوامل فیلم "مصائب چارلی" عبارت‌اند از: نویسنده و کارگردان: علیرضا سعادت‌نیا، بازنویسی فیلمنامه: کامبوزیا پرتوی، فیلمبردار: گئورگی دزالایف، طراح صحنه و لباس: نعمت جورایف، تدوین: واروژ کریم مسیحی، صداگذار: پرویز آبنار، عکس: نوید سجادحسینی، مدیر تولید: محمدرضا نجفی، بازیگران: مهدی هاشمی، نارین اکرام، هفال اسماعیل، تهیه‌کنندگان: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، وزرات فرهنگ و روشن بیری کردستان عراق.

انتهای پیام/