سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: نشست "نقش رسانه‌ها در توسعه روابط ایران و آلمان" با حضور کریستین دیتر زارم رئیس اتحادیه روزنامه‌نگاران آلمان، یکشنبه ١٧ آبان در بخش میز تخصصی بخش بین‌الملل بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها برگزار شد.

دیتر زارم نخست درباره خدماتی که اتحادیه روزنامه‌نگاران آلمان در اختیار خبرنگاران این کشور می‌گذارد گفت: ایجاد فضایی آزاد برای مطبوعات، حمایت و ارائه مشاوره مالیاتی برای آغاز به کار، آموزش حفظ اطلاعات آنلاین، حمایت ویژه از خبرنگاران جنگی و ارگانیزه کردن سفرها از جمله خدمات و سرویس‌هایی است که اتحادیه روزنامه‌نگاران آلمان در اختیار خبرنگاران می‌گذارد. وی افزود: اگر خبرنگاری در پی انتشار مطلبی با مشکل مواجه شود این اتحادیه از خبرنگار در برابر قانون‌گذار حمایت کرده و تمام سعی خود را برای تبرئه آن به کار خواهد برد.

او بر اهمیت تبادل اطلاعات در ابعاد بین‌المللی تأکید و تصریح کرد: تبادل بین‌المللی اطلاعات به شناخت و نزدیکی کشورها کمک می‌کند بنابراین رسانه‌های دو کشور می‌توانند در ایجاد شناخت متقابل نقش بسزایی داشته باشند.

دیتر زارم با تأکید بر اینکه در نمایشگاه مطبوعات فرصت مطلوبی برای تبادل‌نظر و همکاری‌های رسانه‌ای دیگر کشورها با ایران مهیا می‌شود اظهار کرد: من به عنوان نماینده و رییس اتحادیه روزنامه‌نگاران آلمان برای نخستین بار به ایران آمدم و از این دعوت بسیار خوشحالم چون با این سفر به شناخت و تعریف جدیدی از ایران رسیدم. امیدوارم به زودی شرایط سفر دبیران خبری آلمان به ایران مهیا شود تا آن‌ها هم بتوانند تصویر واقعی از ایران به دست آورده و اخبار سیاسی، اقتصادی، فرهنگی این کشور را به صورت واقعی به مردم آلمان برسانند.

رییس اتحادیه روزنامه‌نگاران آلمان در ادامه به تشریح ویژگی‌های یک خبرنگار حرفه‌ای پرداخت و گفت: یک خبرنگار حرفه‌ای نباید سوژه و موضوع مورد نظر را تبدیل به مسئله شخصی کند اما متأسفانه بیش‌تر خبرنگاران جوان با توجه به اخلاقیات و تفکرات شخصی خود، اخبار را مخابره می‌کنند در صورتی که یک خبرنگار باید ارزیابی مناسبی از موقعیت داشته باشد تا بتواند عادلانه و صادقانه یک واقعه را گزارش کند.

او ادامه داد: متأسفانه با وجود اینترنت و تبدیل شدن به دهکده جهانی، هنوز مردم کشورها درباره کشورهای دیگر تصورات کلیشه‌ای دارند و تنها با توجه به اطلاعاتی که به آن‌ها داده شده است درباره یک کشور قضاوت می‌کنند.

این نماینده رسانه‌های آلمان در ادامه اعتراف کرد: متأسفانه خبرنگاران آلمانی در موضوع هسته‌ای ایران تحت فشار بودند و خودشان هم تحقیقات کافی برای ارائه شناختی واقعی از ایران انجام ندادند.

دیتر زارم افزود: خوشبختانه اتحادیه روزنامه‌نگاران آلمان با اتحادیه روزنامه‌نگاران ایران وارد مذاکره شده تا با کمک یکدیگر بتوانند تعریف درستی از ایران برای مردم آلمان ارائه دهند تا جایی که آن‌ها با پیشرفت و زیبایی‌های تاریخی ایران آشنا شده و برای دیدن این کشور به عنوان یک جهانگرد بیایند و به دیگران هم سفر به ایران را پیشنهاد کنند.

انتهای پیام/