سرویس معماری هنرآنلاین : در ادامه روند سرقت از بناهای تاریخی، بخشی از دروازه تاریخی مسجد - مدرسه سپهسالار (مدرسه عالی شهید مطهری) مورد دستبرد قرار گرفت و دو لنگه چُدنی دربِ ورودی غربی این بنای تاریخی و ارزشمند به سرقت رفت.

طبق اظهارات مدیر مالی و حراست مجموعه شهید مطهری و در پاسخ به یکی از فعالان میراث فرهنگی که پی گیر ماجرا بوده؛ این خبر تائید شده و به‌قرار معلوم برنزکاری‌های روی درِ چُدنی مدرسه به سرقت رفته و آسیب‌های جبران‌ناپذیری به این درِ ارزشمند وارد شده است.

بر این اساس؛ دو لنگه چدنی درِ سرمه‌ای این بنا که به سرقت رفته، با اَشکال مشبک و مارپیچ برنزی ویژه‌ای تزئین شده بودند. تنها نمونه مشابه آن دروازه باغ ملی است که طرح‌های گل و مرغ شبیه اژدها یا پرنده خیالی هما، طرح اسلیمی‌، شیر و خورشید، و سر شیر به شکل زیبایی روی آن مشبک‌کاری شده است‌، که این دروازه هم در گذشته مورد سرقت قرار گرفته بود.

همچنین به گفته‌ مدیر حراست این مجموعه تاریخی، سارق توسط نیروی انتظامی دستگیر شده است، اما هنوز از وضعیت آثار سرقت شده اطلاعاتی در دست نیست."

مسجد و مدرسه عالی شهید مطهری (سپهسالار) از نظر معماری و هنر، بی‌شک زیباترین مسجد شهر تهران است. این مسجد و مدرسه با زیربنایی در حدود هفت هزار متر مربع شامل دو شبستان، چهار ایوان عظیم، ۶۰ حجره در دو طبقه، یک گنبد بزرگ و سه گنبد کوچک، ۸ مناره، یک برج ساعت و شش محراب بنا شده است. عمارت تلفیقی از سبک معماری مسجد جامع اصفهان در قسمت هشتی و ورودی و مسجد اباصوفیه استانبول در نماسازی است.

تزئینات ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی، سردر باغ ملی و حالا تزئینات دروازه‌ی غربی مسجد مدرسه سپهسالار!

مهدی معمارزاده، کارشناس ارشد میراث فرهنگی استان تهران در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: جالب است در مناطقی این سرقت‌ها رخ می‌دهد که از نظر امنیتی باید وسایل پیشرفته‌ حفاظتی، دوربین و نگهبان داشته باشند. تزئینات برنجی که از نظر ارزش‌های تاریخی بسیار اهمیت دارند ناگهان حذف می‌شوند و حتی اگر سارقانشان را بگیرند، نمی‌توانند آثار سرقت شده توسط آن‌ها را به دست آورند.

وی این دزدی‌ها را یک سلسله سرقت می‌داند که ساماندهی و برنامه‌ریزی شده‌اند و ادامه می‌دهد: حتماً افراد کار بلد این کار را انجام می‌دهند. افرادی که در راستای سرقت مجسمه‌های برنزی سطح شهر این بار سراغ تزئینات ارزشمند و از جنس برنج بناهای تاریخی می‌روند.

این مدرس دانشگاه معتقد است: اگر در زمان سرقت مجسمه‌ها برخورد جدی با این‌گونه اقدامات می‌شد شاید امروز شاهد نبودیم که در مدرسه‌ای را که حدود ۱۶۰ سال سرجایش بود و حتی در بسیاری از اوقات هیچ وسیله‌ای برای حفاظت از آن وجود نداشت، امروز با وجود پیشرفته‌ترین دستگاه‌های حفاظتی به سرقت ببرند.

این کارشناس ارشد میراث فرهنگی دلالانی که این نوع سرقت‌ها را انجام می‌دهند، کسانی می‌داند که سراغ جیرفت رفتند و حفاری‌های غیرمجاز را در محوطه‌های تاریخی انجام می‌دهند و می‌گوید: کاملاً مشخص است که باندهای تشکیلاتی برای این سرقت‌ها عمل می‌کنند.

او ادامه می‌دهد: باید از آثار و ارزش‌های قرار گرفته در سطح شهر حفاظت کرد. در واقع نخست باید بفهمیم چگونه این ارزش‌ها را معرفی کنیم و بدانیم آن‌ها از نظر فرهنگی و تاریخی چه هستند؟ ما باید برای این آثارمان مانند برج آزادی یا تئاتر شهر ارزش‌گذاری کنیم و به همان نسبت کار حفاظت از آن‌ها را انجام دهیم.

وی تأکید می‌کند: تا زمانی که این آثار برایمان بی‌اهمیت باشند، سارقان و دلالان نیز از این رفتارها سوء استفاده می‌کنند.

انتهای پیام/