سرویس تئاتر هنرآنلاین : سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران از ۱۱ آبان ماه میزبان نمایش "رِم" به نویسندگی و کارگردانی محسن میرزاخانی شده است.

محسن میرزاخانی نویسنده و کارگردان نمایش "رِم" در خصوص روند شکل‌گیری این اثر نمایشی به خبرنگار تئاتر هنرآنلاین گفت: "رم" نمایشنامه‌ای کمدی تراژیک با موضوع صلح است که من متن آن را حدود سه سال پیش نوشتم و چیزی در حدود چهار ماه هم برای اجرای آن تمرین کردیم. من حدود هشت سال پیش نمایشی را در فرهنگسرای نیاوران اجرا کردم که در آن از تکنیک‌های خاصی بهره گرفته بودیم و می‌توانم بگویم اولین نمایشی بود در ایران که ما در آن از بدلکار استفاده کردیم. طی این چند سالی که از تئاتر دور بودم فرصتی هم برای دیدن نمایش‌ها نداشتم درنتیجه تصورم از اجراها چیز دیگری بود و توقع بالایی از نوع اجرای نمایش‌ها داشتم. فکر می‌کنم همین مساله باعث شد کسانی که برای تماشای کار ما آمدند از دیدن آن شگفت زده شوند.

او در رابطه با فضا و موضوع نمایش نیز توضیح داد: "رم" نمایشی فانتزی درباره بمب‌گذاری چند جوان شیفته شهرت در میدان صلح است که تمایل دارند نام خودشان را در کتاب برترین‌های گینس ثبت کنند. آن‌ها به خواب رفته و پس از بیداری متوجه واژگونی دنیای اطرافشان می‌شوند، گویی که همگی روی سقف خانه راه می‌روند و وسایل به بالای سرشان منتقل شده است. برای حل این مشکل از جادوگری کمک می‌گیرند تا پرزور ترین‌های تاریخ بشر را احضار کند از جمله آدلف هیتلر، آلفرد نوبل و مردی که تمامی نشانه‌های تروریست‌های امروزی را با خود به همراه دارد. هر سه می‌گویند کاری از ما بر نمی‌آید جز اینکه چارلی چاپلین را از قاب عکس بیرون بکشند و در یک همکاری جمعی، سر از تنش جدا کنند. در پایان متوجه می‌شویم پرستاری که از پدر بزرگ این جوان‌ها مواظبت می‌کرد، خود مرگ است و همگی آن‌ها در دنیای مردگان به سر می‌برند. بمب آن‌ها واقعا عمل کرده و نه تنها میدان صلح را بلکه تمام دنیا را ویران کرده است.

این کارگردان تئاتر در خصوص تخیلی که در این نمایش به کار رفته است، نیز افزود: من در این نمایش شباهت خواب به مرگ را کار کردم که همان حالتی است که در علم روانشناسی به آن "رِم" می‌گویند و این به نوعی حالتی است که ما از هشت ساعت خواب روزانه چندین مرتبه وارد آن می‌شویم و در حقیقت در خواب به جایی می‌رسیم که مغز دنیای مجازی را باور می‌کند و باعث حرکت عضلات چشم می‌شود که این همان حالت "رِم" است و برای پیدا کردن ضمیر ناخودآگاه از آن استفاده می‌شود. وقتی مغز فضایی دارد که می‌تواند به این اندازه واقعی خود را گول بزند و یک دنیای مجازی را در گوشه‌ای از مغز به وجود بیاورد و گوشه دیگر مغز این فضا را باور کند. بر همین اساس این سوال در ذهنم شکل گرفت که شاید دنیایی که ما در آن زندگی می‌کنیم نیز یک دنیای مجازی باشد و بعد این سوال مطرح می شود که چرا انسان‌ها در این دنیای مجازی برای رسیدن به اهداف خود به این همه خشونت و بی‌رحمی متوسل می‌شوند و زمانی که از خواب برمی‌خیزیم می‌بینیم که آن امانتی که به عنوان زندگی به ما داده شده است چیز دیگری بوده است. از شباهت خواب و مرگ به این نتیجه رسیدم که ممکن است که زندگی واقعی ما همان دنیای پس از مرگ باشد. به همین دلیل قصد داشتم خواب و بیداری به قدری با هم تلفیق شود که متوجه نشویم که چه اتفاقی قرار است رخ دهد.

میرزاخانی با اشاره به فرم و شیوه اجرای این نمایش ضمن تاکید بر اهمیت مواردی همچون دکور صحنه و گریم در نمایش‌ها، خاطرنشان کرد: متاسفانه مسائل مالی همیشه باعث می‌شود دکور صحنه و لباس و گریم که از عناصر اصلی نمایش محسوب می‌شوند کمتر مورد توجه قرار بگیرد اما ما در نمایش "رم" سعی کردیم به این موارد هم به شکل حرفه‌ای بپردازیم. نمایش "رِم" به نویسندگی، طراحی و کارگردانی محسن میرزاخانی از ۱۱ آبان ماه تا ۱۸ آذرماه ساعت ۲۰:۳۰ در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران روی صحنه می رود.

دانیال چاووشی، سمیرا حسینی، سجاد شهرابی، امیر قاسمی، حسین کشفی اصل، مهشاد مخبری، نیکی مظفری، مهراد میراکبری، محسن میرزاخانی، مهدی واثقی و سارا والیانی بازیگران این نمایش هستند.

انتهای پیام/