سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: محمد مفتاحی گفت: م.آزاد در دوره‌ی خود شاعر نوآوری بود، و البته تجربه‌گرا. او به تجربه‌های مختلفی در به کارگیری وزن‌های گوناگون پرداخت. او افزود: این تجربه سه منشا داشت: ادبیات کلاسیک ایران و بیش‌تر از همه نظامی، ادبیات معاصر ایران، که ردپای توللی، شاملو، فروغ، اخوان و ... در شعرهای دوره‌های ابتدایی شاعری او دیده می‌شود و در نهایت ادبیات کشورهای گوناگون، که از تجربه‌های خودش و مترجمان دیگر به ظرفیت شاعری او افزوده شده است.

این ترانه سرا گفت: عمر شاعری و فعالیت رسمی م.آزاد در زمینه‌ شعر کوتاه است. او نخستین مجموعه‌‌اش "دیار شب" را در سال 1334 منتشر کرد و آخرین مجموعه‌ی خود را با عنوان "با من طلوع کن" در سال 1352 به چاپ رساند؛ یعنی کم‌تر از بیست سال. و دیگر از او مجموعه‌ای منتشر نشد.

نویسنده کتاب "باید عاشق شد و خواند" گفت: اما هر چه هست م.آزاد با این ارمغان کم حجم که از دیار شب برای مخاطبان جدی شعر معاصر آورد خود را به عنوان یک شاعر مهم در تاریخ ادبیات معاصر به ثبت رساند.

او ادامه داد: در مقدمه‌ی بر نخستین مجموعه شعر م.آزاد "دیار شب" شاملو می‌نویسد:"در این اشعار تلاش هست؛ اما مسئولیت در برابر مخاطب فراموش شده است. آزاد این مسئولیت را به زودی در خواهد یافت. من این را یقین دارم." شاید شاملو خیلی زود از آزاد ناامید شده باشد اما پاسخ خود را در مجموعه‌های بعدی آزاد گرفت. او درباره‌ی اندوه درونی شاعر در آخرین شعر "دیار شب" پرسیده بود: "آیا یأس پیروز شده است؟" مجموعه‌های بعدی م.آزاد پاسخ تلخی بر این پرسش است. او هیچ‌گاه از این غم و یأس رها نشد و نابهنگام از سرودن هم کناره گرفت.

مفتاحی به خبرنگار هنرآنلاین گفت: م.آزاد هیچ‌گاه به اندازه‌ی ارزش فعالیت‌های ادبی‌اش مطرح نبود. با تأسف باید بگویم که حتی در زمان خاک‌سپاری پیکرش کم‌تر از بیست نفر حضور داشتند و هم اکنون هم مشتاقان ادبیت که برای ادای احترام به شاملو، گلشیری، احمد محمود، محمد مختاری و محمد جواد پوینده و ... به امام زاده طاهر سر می‌زنند نشانی او را نمی‌دانند. م.آزاد در امام‌زاده طاهر هم غریب است. و این در شأن شاعر و مترجمی در اندازه‌های م.آزاد نیست.

این شاعر و ترانه سرا در باره آخرین کارش در باره م.آزاد گفت: کار تازه‌ام درباره‌ی م.آزاد، گردآوری نامه‌های هانیبال الخاص به م.آزاد است. حدود سی نامه که هانیبال تقریبا پنجاه سال پیش از امریکا برای م.آزاد می‌فرستاده است.

مفتاحی گفت: او در این نامه‌ها گذشته از بیان حال و کار خود به درد دل‌های ادبی و هنری و بررسی وضعیت شعر و نقد ادبی ایران پرداخته است. در این نامه‌ها حال و هوای م.آزاد و فعالیت‌های ادبی او نیز نمایان است.

مفتاحی درباره اثر جدید دیگرش گفت:اما در زمینه‌ ادبیات کلاسیک ایران که همواره دغدغه‌ی ذهنی‌ام بوده و هست، ویرایش پنج گنج نظامی را انجام داده‌ام. این مجموعه که شرح پیچیدگی‌ها و بیت‌های دشوار آن را سیروس نیرو بر عهده داشته است در پنج مجلد از سوی انتشارات روزگار به علاقه‌مندان عرضه می‌شود.

او در پایان گفت:نخستین مجلد این مجموعه با نام "سیاه مشق" منتشر شده است و باقی هم زیر چاپ‌اند. حسن این مجموعه در اختصار و رسم الخط تازه‌اش به همراه نشانه‌گذاری‌های مفید برای خواندن است.

انتهای پیام/