به گزارش هنرآنلاین ، کانون معماران معاصر کارگاه‌های متعددی را در فصل پاییز تدارک دیده است. "معماری مبتنی بر سناریو "(آموختن از سینما، آزمودن از معماری) یکی از این کارگاه‌هاست که توسط شادمهر راستین، اواخر آبان ماه در این مرکز برگزار خواهد شد.

در کارگاه آزاد عکاسی معماری نیز که توسط سروش میلانی زاده برگزار می‌شود، هنرجویانی که آشنایی با هنر عکاسی دارند و یا دوره "عکاسی پایه برای معماران" را گذرانده‌اند، با قرار گرفتن در شرایط عملی عکاسی و عکاسی کردن از فضاهای معماری به همراه دیگر هنرجویان، به تجربه آزاد و جدی عملی عکاسی معماری پرداخته و نگاه عکاسانه خود را تقویت می‌کنند و تکنیک‌های تئوری عکاسی معماری را در روند پروژه‌های عملی عکاسی به چالش می‌کشند. تقویت نگاه، بهبود دید عکاسانه، سازمان دهی ایده‌ها، شناخت قابلیت‌های محیط، نحوه ورود به پرداخت عملی، نهایی کردن مراحل اجرایی، پردازش و ویرایش عکس‌ها، ویژگی‌های یک ارائه حرفه ای و ... موضوع بحث و کار عملی این کارگاه است.

همچنین در کارگاهی دیگر از سروش میلانی زاده با عنوان "عکاسی پایه برای معماران" با پرهیز از مباحث نظری کلی، به اغلب مطالب فنی مورد نیاز یک معمارـ عکاس پرداخته می‌شود. هنرجویان ضمن آشنایی با دوربین دیجیتال و طرز کار آن، علاوه بر مباحث گوناگونی چون عمق میدان وضوح، مسدود کننده، لنزها، فیلترها، سه پایه‌ها، روش‌های گوناگون نورسنجی و ... مطالب پایه ای عکاسی مورد نیاز یک معمار را نیز در قالب پروژه‌های تعریف شده عملی فرا می‌گیرند و نگاه و ریزبینی عکاسانه هنرجویان در روند کلاس، با دیدن و نقد آزاد مجموعه عکس‌های خود و هنرجویان تقویت خواهد شد. هدف این دوره فراگیری فشرده و صحیح پایه ای عکاسی برای هنرجویان معمار با تمرکز بیشتر بر احتیاجات مورد نیاز آن‌ها عنوان شده است.

در کارگاه "معماری از ابتدا" (آتلیه بازشناخت مفاهیم فضایی) خسرو سالاریان بازشناسی و توسعه مفاهیم فضایی، شناخت اولیه اجزای پروسه طراحی معماری (ایده، دیاگرام، پروسه، روش، فرم، عملکرد، فضا و ...) همچنین ساخت پورتفولیو را مطرح خواهد کرد. رضا عسگری هم تاریخ تحلیلی معماری از رنسانس تا دوران معاصر با تکیه بر ریشه‌ها و عوامل شکل گیری هر دوره، همچنین بررسی و تحلیل مفاهیم مطرح شده در آتلیه در هر دوره تاریخی را پی خواهد گرفت. آرش شجاعی نیز شناخت فرم و متریال، بررسی تکنیک‌ها تولید فرم در طول تاریخ معماری، شناخت تخصصی متریال ها در راستای توسعه ایده و ساخت مفاهیم فضایی مطرح شده در آتلیه را در این کارگاه ارائه خواهد کرد. فرشید نصرآبادی دیگر مدرس این دوره هم آموزش عکاسی معماری، آموزش عکاسی کاریردی معماری برای استفاده در فیلم و پورتفولیو و مهدی کثیری، آموزش راینو و رندرینگ راینو، آموزش اولیه فوتوشاپ و ایلاستریتور، آموزش استفاده از نرم افزارهای ذکر شده در جهت طراحی و تولید دیاگرام، پورتفولیو، ارائه نهایی، و فیلم را مطرح خواهد کرد و بالاخره مجتبی یزدی زاده، آشنایی اولیه با فیلم مستند، آموزش اولیه تصویربرداری آموزش اولیه تدوین و آموزش ساخت فیلم را ارائه خواهد کرد.

"فرایند طراحی مشارکتی" نیز کارگاهی دیگر است که توسط شهاب میرزاییان در کانون معماران معاصر برگزار خواهد شد.طراحی معماری به عنوان یک تخصص، کنش فکری شخص طراح با نمودی در حوزه اجتماع است. در یک سو، طراحی از ذهن و تصور معمار شکل می‌گیرد و در یک روند به تصویری نهایی می‌رسد. در سوی دیگر کاربران به عنوان ذینفعان در طرح ساخته شده زندگی می‌کنند و آنرا مورد نقد قرار می‌دهند. مفهوم مشارکت به معنای تأثیر نظر ذینفعان در شکل گیری و طرح محیط اطرافشان، از قدیم در جوامع مختلف به شکل مشارکت فکری، فیزیکی و مالی مردم وجود داشته است. لکن با افزایش جمعیت و شکل گیری نهادهای مختلف، مفهوم مشارکت در جوامع نیز تغییر بسیاری داشته است. این تغییر، از مشارکت مستقیم به دادن نمایندگی به متخصصین در امور مختلف تغییر یافته است. این نمایندگان در حوزه ساخت، در سطح کلان، نهادهای متولی شهر و ذینفوذان و طراحان و در سطح خرد، فعالان عرصه خصوصی هستند.