سرویس معماری هنرآنلاین: معماری مجتمع مسکونی همسایه توسط شرکت مشاوره دفتر معماری رازان و سید نوید امامی طراحی شده و رتبه سوم مشترک جایزه معمار ۹۴ در بخش طراحی مسکونی را کسب کرده است.

طراحی این بنا سعی دارد تا با طبیعت برآمده دوستی ‌کند و معماری را به مثابه الگویی زنده از محیط تعریف کند. در این طرح رابطه‌ی بنا و حیاط چیزی فراتر از فضای روبازِ محصور میان دیوارهای بلند تعریف شده است؛ فراتر از حیاط‌های مرسوم و معمولی که به کوچه و شهر پشت کرده‌اند و هراس از دیدن و دیده شدن دارند.

در این پروژه امکان با هم بودن و بازی و تفریح و مطالعه در فضاهای مشرف به منظره‌ی بیرونی، وجه دیگری از زنده بودن "هم سایه" را نمایش می‌دهد. به اشتراک گذاشتن کتاب در کتابخانه یا به اشتراک گذاشتن اسباب‌بازی در اتاق بازی در عین امنیت خاطر برای والدین تجربه‌ی زندگی جمعی جدیدی است که تعریف متفاوتی از همسایگی را ارائه می‌دهد.

همچنین در این پروژه نظمی دنبال شده که حاصلِ آن ایجاد تنوع در عین هماهنگی است. تکرار عین‌به‌عین در عناصر ساختاری ساختمان کاهش پیدا کرده و با استفاده از یک طراحی مدولار و شیطنت کودکانه با مدول‌ها ترکیب متفاوتی ایجاد شده که حاصل آن نه‌تنها شکل متفاوت هر آپارتمان در نمای ساختمان، بلکه ایجاد پلان‌های متفاوت در داخل است؛ به‌این‌ترتیب که هیچ‌یک از واحدهای ساختمان، با هم یکسان نیستند و هر یک شخصیت خاص به خود را دارند.

انتهای پیام/