سرویس تئاتر هنرآنلاین : تماشاخانه "دا" به تازگی میزبان نمایشی با عنوان "به سلامتی جاده" اثر نمایشنامه‌نویس شهیر انگلیسی هارولد پینتر و به کارگردانی مهدی سقا است که از ۱۰ آبان ماه در این سالن اجرای خود را آغاز کرده است.

مهدی سقا کارگردان نمایش "به سلامتی جاده" در خصوص دلیل انتخاب این متن به خبرنگار تئاتر هنرآنلاین گفت: من تقریبا همه آثار ترجمه شده هارولد پینتر را مطالعه کردم و پیش از این نمایشنامه، نمایش دیگری را هم از پینتر کارگردانی کردم. به نظر من این نمایشنامه پینتر مانند دیگر نماشنامه‌های او بسیار قدرتمند است و احساس نزدیکی من به این نویسنده به لحاظ حسی یکی از مهم‌ترین دلایل گرایش من به آثار او است.

کارگردان نمایش "به سلامتی جاده" با اشاره به ویژگی‌های این نمایشنامه، ادامه داد: در این اثر نمایشی سادیسم قانون در نظام توتالیتری به نمایش گذاشته می‌شود. قدرت پینتر در دیالوگ‌نویسی به گونه‌ای است که ریتم کار حفظ می‌شود یعنی با توجه به این که ما شاهد مونولوگ‌های طولانی از طرف بازجو هستیم که محکوم تنها با سکوت خود به آن پاسخ می‌گوید، هم نحوه نوشتار و منطق دیالوگ‌نویسی و هم بازی در سکوت خوب محکومین به نحوی است که اثر تماشاگر را نگه می‌دارد.

او در توضیح فضا و موضوع نمایش افزود: "به سلامتی جاده" روایت یک خانواده ۳ نفره است که تحت بازجویی قرار گرفته‌اند. کین‌توزی بازجو یادآور فیگورهای است که ما از نمایندگان نظام‌های تمامیت‌خواه سراغ داریم. او یک یهودی متعصب است و نماینده‌ای از قانون صلبی است که به او اعمال شده است. قانونی نامعلوم تا درجه بی‌رحمانه‌ای بر محکومین اعمال می‌شود، آنچنان که کودک خانواده کشته می‌شود، زن مورد تجاوز قرار می‌گیرد و مرد بعد از سرگذراندن سلسله بازجویی‌ها و با از دست دادن فرزند خود، آزاد می‌شود.

این کارگردان تئاتر با این یادآوری که نمایشنامه‌های پینتر در ایران کمتر کار شده است، و یا دست کم ، کم‌تر شاهد اجرای موفقی از آثار این نویسنده بوده‌ایم، گفت: می‌توانم بگویم نمایش ما، به نسبت سایر آثار کار شده از پینتر، اجرای متفاوت و ویژه‌ای است. نمایشنامه این اثر ۵ یا ۶ صفحه بیشتر نیست، اما ما آن را در یک ساعت اجرا می‌کنیم چرا که ما روی سکوت‌های متن کار کردیم، سکوت‌هایی که اکثرا دیده نمی‌شوند.

سقا که خود نیز طراحی صحنه نمایش را بر عهده دارد در رابطه با چگونگی تناسب سالن با اجرای نمایش و نحوه طراحی دکور صحنه، خاطر نشان کرد: از آنجا که تماشاخانه "دا" پیشتر یک حمام قدیمی و آب انبار بوده است محیط و معماری آن به گونه‌ای بود که به فضای اتاق بازجویی نمایش کمک کرد و این فضا بخشی از طراحی صحنه ما را حل کرد. فضای صحنه به شکل راهرویی طویل است که تماشاگران در دو طرف این راهرو می‌نشینند و نمایش ما دو سویه اجرا می‌شود. مهتابی‌هایی که در بزنگاه‌های نمایش شروع به چشمک زدن می‌کنند نیز فضایی را تداعی می‌کند که گویی یک ساختمان قدیمی است که سیم‌کشی‌های آن دچار مشکل است و آن استرسی را که بازیگر تحت بازجویی این نمایش، به مخاطبان نیز وارد می‌کند.

نمایش "به سلامتی جاده" اثر هارولد پینتر به کارگردانی مهدی سقا از ۱۰ تا ۳۰ آبان ماه ساعت ۲۰:۱۵ در خانه نمایش دا روی صحنه می‌رود. میثم غنی‌زاده، مهدی وحیدروش، علی علیرضالو و مژده قربانی در این نمایش ایفای نقش می‌کنند.

انتهای پیام/