سرویس موسیقی هنرآنلاین: این آلبوم حاوی قطعاتی از آثار مشهور موسیقی کلاسیک است که توسط علیرضا جواهری برای هم‌نوازی دو سنتور کروماتیک ایرانی تنظیم و اجرا شده است.

در این مجموعه آثاری از آهنگسازان موسیقی کلاسیک لودویگ وان بتهوون، فردریک شوپن، اروارد گریک، یوهانس برامس، روبرت شومان، فرانتس لیست، کلود دبوسی، اریک ساتی، مودست موسورگسکی و پیترایلیچ چایکوفسکی تنظیم و اجرا شده است.

سنتور کروماتیک ایرانی در این مجموعه، توسط داریوش سالاری طراحی و ساخته شده است. مشابه این ساز در ابعاد و اندازه‌های متفاوت توسط سازندگان دیگر نیز ساخته شده است. سازهای اجرایی این مجموعه در دو اندازه متفاوت ساخته شده است که در مجموع شامل تمامی فواصل کروماتیک (نیم پرده) در محدوده چهار اکتاو می‌شوند.

این سازها از لحاظ ظاهری مشابه سنتور ایرانی بوده و تنها تفاوت آنها در نحوه خرک‌گذاری و زاویه کلاف است. همان‌طور که اشاره شد، خرک‌بندی این ساز بر اساس فواصل کروماتیک نیم‌پرده‌ای است به نحوی که هر یک از سازها قابلیت اجرای سه و نیم اکتاو با تمامی فواصل کروماتیک را دارد و در مجموع دو ساز استفاده شده در این مجموعه قابلیت اجرای چهار اکتاو از فواصل کروماتیک را در تمام گام‌های دیاتونیک و کروماتیک دارند.

هر یک از سازها دارای سیزده خرک در هر طرف بوده و هر یک از سه محدوده اجرایی اصلی دارای یک اکتاو کامل از فواصل کروماتیک است. در محدوده چهارم اجرایی این سازها نیز قابلیت اجرای اصوات موسیقایی در چند خرک ابتدایی ممکن است. به این ترتیب همانطور که گفته شد، هر یک از سازها از نظر محدوده اجرایی قابلیت اجرای سه و نیم اکتاو از فواصل کروماتیک را خواهند داشت.

برای سهولت بیشتر در اجرا، خرک‌های بکار با رنگ تیره و خرک‌های دیز و بمل با رنگ روشن تعبیه شده‌اند. سنتور کروماتیک ایرانی قابلیت اجرای تمامی آثار موسیقی کلاسیک را داشته و از لحاظ اجرای فواصل کروماتیک و انجام مدگردی‌ها هیچ گونه محدودیتی در محدوده اجرایی خود ندارد. این ساز با توجه به نوع خرک‌بندی آن برای اجرای موسیقی دستگاهی ایرانی چندان مناسب نیست، هرچند می‌توان برخی از خرک‌های آن را با فواصل ایرانی کوک نمود و با آن دستگاه‌های ایرانی را نیز اجرا کرد اما هدف اصلی از طراحی و ساخت این ساز، تنظیم و اجرای برخی آثار موسیقی کلاسیک با صدایی کاملا شرقی و ایرانی است.

یکی از مشکلات اجرایی سنتور کروماتیک ایرانی طنین زیاد آن بوده که با توجه به وجود نداشتن پدال، در برخی مدگردی‌ها اصوات باقی مانده از آکوردهای قبلی در آکوردهای بعدی باقی می‌مانند که گاهی ممکن است به گوش خوشایند نباشد. شاید طراحی یک یا دو پدال جهت کنترل طنین باقی مانده صداها، و یا استفاده از تمهیداتی جهت کم کردن طنین و ماند صدا بتواند مقداری از این مشکل صوتی بکاهد. به هر روی این ساز در مراحل مقدماتی طراحی و ساخت خود بوده و نیازمند تجربه‌های بسیار در آینده است.

انتهای پیام/