به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی اداره تئاتر و خانه نمایش، بر پایه این گزارش ۱۶ گروه از ۲۲ گروه معرفی‌شده از سوی دبیرخانه سی چهارمین جشنواره تئاتر فجر در بخش تازه‌های تئاتر ایران و ۲ گروه در بخش تئاتر خیابانی جشنواره تمرینات خود را جهت آماده‌شدن برای بازبینی اولیه و حضور در سی چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در پلاتوهای اداره تئاتر آغاز کرده‌اند.

اسامی گروه‌های نمایشی به شرح زیر است. "مرگ در اوج خوشبختی" به کارگردانی وحید جباری. "آشتی با یخ" به کارگردانی امیر آتشانی. "هتلی‌ها" به کارگردانی ساناز بیان "ستاره‌ها در باد" بابک حاجی‌زاده. "روزهای بی‌باران" امین بهروزی. " سفر به نهایت دور" محمد میرعلی اکبری." پیچک‌های خانه کاهگلی "رسول نقوی. " بازبینی مجدد" علی نورایی. "طپانچه خانم"شهاب‌الدین حسین پور." میر مطهر انگشتر متبرک و چند داستان دیگر" به کارگردانی وحید درویشی."سند چشم‌انداز" مهدی محمدی. "افرای ژاپنی" مسعود طیبی. "الف وارد می‌شود" به کارگردانی برکه فروتن. "پیروز و آن‌ها" به کارگردانی بهنام بختیاری. "نسل آخر" به کارگردانی سمانه زندی نژاد. "پیرمردی با دستکش" زهره بهروزی نیا." شب بخیر آقای فرمانده" به کارگردانی سیروس همتی. نمایش خیابانی " دهقان فداکار"به کارگردانی صابر کوکبی و نمایش خیابانی "فیگو" به کارگردانی مجتبی خلیلی.

سی چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری دکتر سعید اسدی بهمن‌ماه جاری در تهران برگزار می‌شود.

متاستاز در برج آزادی علیه متاستاز

نخستین اجرای نمایش "متاستاز" به کارگردانی و طراحی متن "علی‌اصغر دشتی" و تهیه‌کنندگی "آرش وفاداری" ۵ آبان در سالن اصلی برج آزادی روی صحنه می‌رود.

به گزارش روابط عمومی برج آزادی، "متاستاز" نمایشی است که به موضوع همپایان بیماران مبتلا به سرطان و ابعاد عاطفی این همراهی، می‌پردازد. علی‌اصغر دشتی به‌عنوان کارگردان این نمایش می‌گوید با اجرای این نمایش قصد دارد با غفلت جامعه درباره این افراد مقابله کند.

شیما مهدوی، ایلناز شعبانی، یاسمن ادیبی، مهتاب پرنیان، فاطمه صادقی و همراهی ملیکا روح‌انگیزی اجرا گران این نمایش هستند که قرار است آن را در ۸ سالن نمایشی تهران روی صحنه ببرند.

شیما مهدوی؛ آموزش یوگا و بهاراتاناتیام، پروین هادی نیا؛ آموزش بدن و تکنیک‌های بداهه، فرشاد فزونی؛ موسیقی و اجرا، فرهاد فزونی؛ مدیر هنری، ندا نصر؛ طراح لباس، صبا کسمایی؛ طراح نور، حمیدرضا قدسی، مهدی قاسمی، جمشید دژآگاه؛ طراحی گرافیک، مهران جلیلوند، نغمه معنوی؛ گروه کارگردانی؛ عباس حبیبی؛ مدیر تولید، پریناز طیب؛ دستیار تهیه‌کننده، کاملیا غزلی؛ امور بین‌الملل، رئوفه رستمی؛ عکاس، مهدی باقرپور؛ مدیر صحنه، بهمن رنجانی؛ دستیار صحنه، نکیسا بهشتیان، فریبا اسدی؛ گروه لباس، زهرا بهرامی؛ دوخت لباس، جعفر پوینده؛ دستیار نور، پانته‌آ بابک؛ امور مالی، سامان خسروی؛ مسئول رویدادها، علی مطهری، حمیدرضا بهادریان؛ همکاران پشت صحنه، مریم نراقی؛ مشاور رسانه، آیدا ابوترابی؛ ارتباطات رسانه، تندیس بحری؛ ارتباطات و تبلیغات، غزل وحیدی؛ ارتباطات فضای مجازی، مانا پیام؛ مشاور ارتباطات و روابط‌عمومی و مارال اشگواری، آرین لطفعلیان، فرهاد فزونی، علی‌اصغر دشتی، فرشاد فزونی، ندا نصر، نغمه معنوی و مانا پیام؛ اعضای اتاق فکر، عوامل نمایش متاستاز را تشکیل می‌دهند.

مجموعه برج آزادی، مجموعه تئاتر شهر،‌ تماشاخانه باران‌، تالار شمس‌، داربست گالری محسن‌، تماشاخانه ارغنون و تالار مولوی سالن‌هایی هستند که قرار است متاستاز در آن‌ها اجرا شوند.

نخستین اجرای نمایش "متاستاز" به کارگردانی و طراحی متن "علی‌اصغر دشتی" و تهیه‌کنندگی "آرش وفاداری" ۵ آبان از ساعت ۲۰:۰۰ در سالن اصلی برج آزادی روی صحنه می‌رود.

نمایش "والس تصادفی" در روز افتتاح میزبان اصحاب رسانه و هنرمندان می‌شود

نمایش "والس تصادفی" نوشته ویکتور هائیم و با ترجمه اصغر نوری، به کارگردانی صالح خواجه روز سه‌شنبه پنجم آبان‌ماه در تماشاخانه استاد جمشید مشایخی واقع در چهارراه ولیعصر ساعت ۱۷:۳۰ توسط نادر فلاح افتتاح می‌شود.

به گزارش روابط عمومی این نمایش، والس تصادفی، برای نخستین بار در ایران به‌روی صحنه می‌رود و در اجرای نخست خود میزبان اصحاب رسانه و هنرمندانی چون استاد مسعود موسوی، اصغر نوری، عبدالخالق مصدق، دکتر ناصر آقایی و ... می‌شود.

اصغر نوری، مترجم "والس تصادفی" در مورد این متن می‌گوید: "والس تصادفی معروف‌ترین اثر نمایشنامه‌نویس معاصر فرانسوی، ویکتورهاییم، است که تاکنون به بیش از سی زبان ترجمه شده و در بسیاری از تئاترهای معتبر دنیا به‌روی صحنه رفته است. در این نمایشنامه، هاییم زنی در آستانه مرگ را با یک فرشته مرد رو در رو می‌کند، در محلی که می‌تواند تعبیری از برزخ باشد. فرشته یک بازی به زن پیشنهاد می‌کند که برنده شدن در آن جواز ورود به بهشت است. این بازی به نظر بسیار ساده است: زن باید زندگی خود را صادقانه تعریف کند و فرشته امتیاز می‌دهد، اما داوری فرشته هیچ قاعده و قانونی ندارد. هاییم در این نمایشنامه، مرز بین واقع‌گرایی و فراواقعیت را می‌شکند و تعریفی تازه به دست می‌دهد از معنای زندگی این دنیا و قضاوت نهایی."

صالح خواجه، کارگردان "والس تصادفی" نیز در مورد دلیل انتخاب این متن برای اجرا می‌گوید: "حدود یک سال پیش یکی از دوستانم این نمایشنامه رو به من معرفی کرد. بعد از اینکه نمایشنامه را خواندم، به‌قدری تحت تأثیر اتمسفر نمایشنامه قرار گرفتم که در همان زمان تصمیم گرفتم اولین اجرای تئاترم در تهران، اجرایی از این نوشته باشد. نمایشنامه به‌طور عجیبی متفاوت از همه نمایشنامه‌هایی بود که تا به امروز خوانده بودم. شاید دلیل این امر به خاطر جسارت نویسنده در پرداختن به موضوعی خاص و گاه ممنوعه باشد. به هر طریق آنچه در این نمایشنامه برای من دلیل اقدام به اجرا شد، کیفیت درونی و بیرونی نمایشنامه، به لحاظ محتوا بود و اینکه ویکتور هائیم توانسته است با ایجاد یک تعلیق بین واقعیت و فراواقعیت، ذهن گذشته مخاطبش را تحت‌الشعاع تفکر خودش قرار می‌دهد و این بستر برای هر کارگردان تئاتر، یک موفقیت اولیه برای رسیدن به یک اجرای خوب است."

نمایشنامه "والس تصادفی" از پنجم لغایت بیستم آبان‌ماه ساعت ۱۷:۳۰ به مدت ۶۰ دقیقه در تماشاخانه استاد جمشید مشایخی به‌روی صحنه می‌رود. در این نمایش حوریه میرمحمدی و محمد طیب طاهر بازی می‌کنند. همچنین مرتضی محمدزاده موسیقی این نمایش را به‌صورت برداشتی آزاد از The Season Op.۷b اثر چایکفسکی ساخته‌است.

نمایش کودک "رینارد روباهه" در نیاوران نمایش "رینارد روباهه" ویژه کودکان به نویسندگی آرتور فاکویز و کارگردانی احمد تیموری از ششم آبان ماه در سالن گوشه فرهنگسرای نیاوران به روی صحنه می‌رود.

به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای نیاوران احمد تیموری سابقه چندین کارگردانی و بازیگری در تئاترهای جک و لوبیای سحرآمیز، آی قصه قصه قصه، ماهی رنگین کمان، حاجی‌فیروز و شیرین، گنج ده هزار کوه، پلنگ تیزدندان و... را در کارنامه هنری خود دارد.

بازیگران تئاتر "رینارد روباهه" عبارت‌اند از: سپیده زینلی، رضا شادالویی، مریم رادپور، شهرام قاصدزاده و احمد تیموری

همچنین سپیده زینلی: طراحی صحنه و لباس، محمد نجفی: آهنگسازی، فرزانه جوهری: روابط عمومی، آرش شریف‌زاده: طراحی پوستر و بروشور مریم سلطانیان: مترجم این گروه نمایشی هستند.

نمایش کودک "رینارد روباهه" تنها در روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه از ساعت ۱۷:۳۰ و تا ۱۳ آذر ماه اجرا می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند جهت تهیه بلیت این نمایش به گیشه فرهنگسرای نیاوران مراجعه نمایند.

نمایش‌نا‌مه‌ی تهران "زیر بال فرشتگان" در پنجمین نشست صدای صحنه نمایش‌نا‌مه‌خوانی و نقد و بررسی می‌شود پنجمین نشست صدای صحنه با نمایش‌نا‌مه‌خوانی و نقد و بررسی نمایش‌نا‌مه‌ی تهران زیربال فرشتگان نوشته‌ی نادر برهانی مرند ساعت ۱۷ روز یک‌شنبه ۱۰ مهر‌ماه ۹۴ در فرهنگ‌سرای گلستان برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی خانه‌ی تئاتر فرهنگ‌سرای گلستان، در پنجمین نشست صدای صحنه که با همکاری موسسه‌ی فر‌هنگی هنری افرا مانا در فرهنگ‌سرای گلستان برگزار می‌شود، ابتدا نمایش‌نامه‌ی تهران زیر بال فرشتگان نوشته‌ی نادر برهانی مرند با کارگردانی زری کریمی و نقش‌خوانی آرمین بهجت، علی دولت، محمدطاهری، ماری غلامی، زری کریمی و مصطفی قراگزلو نمایش‌نامه‌خوانی می‌شود و سپس این اثر با حضور نادر برهانی مرند، بهزاد صدیقی، زری کریمی و مصطفی محمودی مورد معرفی، مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد.

لازم به یادآوری است در سلسله نشست‌های صدای صحنه که با همکاری موسسه‌ی فرهنگی هنری افرا مانا برگزار‌ می‌شود، آثار ادبیات نمایشی منتشرشده‌ی یک سال اخیر مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد. پیش از این نیز در نشست‌های صدای صحنه نمایش‌نامه‌های من آن‌جا نیستم نوشته‌ی مهدی میرباقری، عروس نوشته‌ی فریده فرجام، والس تصادفی نوشته‌ی ویکتورهاییم برگردان اصغر نوری و داستان‌های ناتمام نوشته‌ی اسماعیل خلج مورد نقد و بررسی قرارگرفته بود.

نمایش‌نا‌مه‌ی تهران زیر بال فرشتگان در سال ۱۳۸۳ با شش شخصیت به نام‌های پریسا، اسفندیار، فتوت، ارسلان، پریما و چموش نوشته‌شده و به‌تازگی در ۵۶ صفحه‌ی رقعی با شمارگان ۵۰۰ نسخه و به قیمت ۵۰۰۰ تومان زیر نظر مهدی میرباقری توسط نشر بوتیمار منتشرشده است.

نادر برهانی مرند در کارنامه‌ی نمایش‌نا‌مه‌نویسی خود نمایش‌نا‌مه‌های ببین چه برفی می‌آید، باران اگر بخواهد، تولد، تنهاترین زیبای مرده، چیستا، پاییز، اپیزودهای مرگ‌بار، کابوس‌های یک پیرمرد بازنشسته‌ی خائن ترسو، تهران زیر بال فرشتگان، بی‌بی بیدل، ماکاندو، زمستان، سوسک می‌شود و ... را ثبت کرده است.

علاقه‌مندان برای شرکت در این نشست می‌توانند به نشانی نارمک، میدان هلال‌احمر، خیابان گلستان، جنب پارک فدک، فرهنگسرای گلستان مراجعه کنند با برای اطلاعات بیش‌تر با شماره‌ تلفن ۷۷۸۴۱۳۷۶ تماس بگیرند.

انتهای پیام/