به گزارش هنرآنلاین به نقل از والامد، نحوه شستن لباس‌های مختلف با هم تفاوت دارد و اگر همه لباس‌ها را به یک صورت می‌شویید احتمالاً زودتر از آنچه فکرش را می‌کنید، کهنه می‌شوند و مجبورید آن‌ها را جایگزین کنید. هر لباسی روش شستن خود را دارد و لازم است روش مناسب برای شستن آن را پیدا کنید تا لباس‌های همیشه تمیز و البته بدون اثرات کهنگی داشته باشید. راهنمای زیر را بخوانید و در شستن لباس‌هایتان، از این پس دقت کنید.

چرم

درست است که چرم بسیار بادوام است اما توصیه می‌شود که گرد وغبار اندک روی آن را به‌آرامی با استفاده از یک پارچه تمیز مرطوب نرم پاک کنید. نباید دستمال را بیش‌ ازاندازه روی آن بکشید زیرا چرم آن از بین می‌رود. برای از بین بردن لکه‌هایی که با این روش از بین نمی‌روند از محصولات تخصصی پاک‌کننده چرم استفاده کنید و حتماً طبق دستورالعمل روی آن عمل کنید. اما قبل از اینکه کل چرم را آغشته به مواد شوینده کنید حتماً آن روی یکی از نقاطی که زیاد معلوم نیست، امتحان کنید.

جیر

ابتدا با استفاده از برس جیر، گرد وغبار یا لکه‌ها را از بین ببرید. اگر با این کار تمیز نشد، دست نگه دارید. تمیز کردن جیر مانند قدم زدن در میدان مین است. بهتر است اگر برای لباس خود ارزش قائل هستید، وظیفه شستشوی آن را به عهده یک خشک‌شویی باسابقه بسپارید. پس از شستشو از خشک‌شویی بخواهید که مواد نگه‌دارنده به آن بزند یا خودتان این کار را بکنید. زیرا حتی اگر قبل از شستشو مواد نگه‌دارنده داشته باشد، بعد از هر شستشو هم باید بزنید.

جین

ابتدا از خود بپرسید که آیا واقعاً لازم است آن را بشویم؟ بهترین راه برای طولانی‌تر کردن عمر جین، کاهش تعداد دفعات شستشوی آن است. اگر پاسختان، آری است، شلوار یا ژاکت جین خود را برعکس کنید و در آب سرد با دست بشویید. برای اینکه از کهنه شدن و رنگ‌ورورفتگی جین جلوگیری کنید، آن را با مایع لباس‌شویی مخصوص لباس‌های مشکی بشویید. سپس آن را روی بند رخت پهن کنید تا به‌تدریج خشک شود - آن را درون خشک‌کن نیندازید. اگر می‌خواهید از بوی آن خلاص شوید، آن را درون کیسه پلاستیکی زیپی قرار داده و یک شب در فریزر بگذارید.

پشم

حتی اگر ماشین لباسشویی شما دستوری برای شستن لباس‌های پشمی داشته باشد، احتمالاً روی برچسب لباس نوشته شده، شستشو با دست. لباس‌های پشمی خود را با آب ولرم بشویید تا آب نروند و حواستان باشد که هنگام خیس کردن، کشیده نشوند و از شکل نیفتند. پشم را نباید آویزان کنید و برای خشک کردن باید روی سطحی تخت بگذارید - برای اینکه آب اضافه آن خارج شود، آن را به‌صورت گلوله‌ای در دست بگیرید و فشار دهید. برای اینکه زودتر خشک شود آن را بین دو حوله قرار دهید.

کشمیر

کشمیر بسیار ظریف است و باید با دست شسته شود. مقدار کمی مایع لباس‌شویی مخصوص لباس‌های مشکی درون تشتی بزرگ با آب گرم بریزید. اگر مایع لباسشویی در دسترس نبود می‌توانید از چند قطره شامپوی بچه استفاده کنید. لباس را به‌آرامی در آب بچرخانید تا کف در آن نفوذ کند. آب مخلوط با مواد شوینده را خالی کنید و برای آبکشی تشت را با آب تمیز پر کنید. بازهم تشت را خالی کنید و لباس را بااحتیاط از آن خارج کنید (سعی کنید آن را از شانه‌ها بلند نکنید زیرا از شکل می‌افتد)، آن را گلوله کنید و فشار دهید تا آب اضافه آن خارج شود سپس آن را تخت بیندازید تا خشک شود.

ابریشم

لباس ابریشمی که روی برچسب آن نوشته شده، «فقط خشک‌شویی» نباید شسته شود و حتی باید از خشک‌شویی بخواهید که تا جای ممکن از مواد شیمیایی استفاده نکند. ابریشم قابل شستشو را هم باید بااحتیاط، در آب گرم و با استفاده از مواد شوینده ملایم بشویید. لباس ابریشمی را نخیسانید، نجوشانید، نچلانید و در مایع سفیدکننده نیندازید. آن را آویزان کنید تا زمانی که کمی مرطوب بماند سپس اتوی گرم (نه داغ) را پشت آن فشار دهید تا چروک‌ها از بین بروند.

علائم رایج روی برچسب لباس‌ها را بشناسید

بنا به تحقیقی که شرکت کوتون انجام داده، هر فرد بریتانیایی حدود ۱۵ هزار پوند لباس را در طول زندگی خود به دلیل روش‌های نادرست شستن خراب می‌کند. این سازمان اعلام کرده که کمتر از نیمی از مردان به صورت مرتب دستورالعمل‌های لباس را مطالعه می‌کنند و تنها کمی کمتر از ۱ درصد از آن‌ها می‌توانند علائم ابتدایی شستشو را بخوانند.

انتهای پیام/