سرویس سینمایی هنرآنلاین : مهدی پاکدل این روزها مجموعه ˝کیمیا˝ به کارگردانی جواد افشاریان را روی آنتن تلویزیون دارد. او امسال علاوه بر بازی در این مجموعه فیلم ˝فردا˝ را هم به طور مشترک با ایمان افشاریان کارگردانی کرد که در گروه هنر و تجربه اکران عمومی شد.

با این بازیگر تلویزیونی و کارگردان سینما درباره اهمیت سریال‌های ویژه یا به نوعی الف به صحبت پرداخته‌ایم که در زیر می‌خوانیم.

پاکدل درباره مجموعه‌هایی که مردم را جذب می‌کند، به هنرآنلاین، گفت: سریالی که در بستر تاریخ روایت شود و به زمان حال برسد، قطعاً جذابیت‌های زیادی برای مخاطب خواهد داشت. شما تصور کنید که در بازه زمانی پیش از انقلاب داستان زندگی یک خانواده را دنبال می‌کنید که به دوران معاصر، هشت سال دفاع مقدس و روزهای انقلاب می‌رسد. باید نویسنده این کار دورانی که در این مجموعه می‌خواهد نمایش بدهد، خوب بشناسد. فیلمنامه‌هایی که درباره اتفاقات تاریخی هستند باید با قلم نویسنده پرورش پیدا کنند.

پاکدل درباره نقش خود در مجموعه تلویزیونی "کیمیا" گفت: پیمان جوانی است که با اتفاقاتی که پیش از انقلاب برایش رخ داده، مسیرش را در دوران انقلاب و هشت سال دفاع مقدس طی می‌کند و ما شاهد دوران سازندگی و سیر زندگی پیمان در سریال هستیم.

کارگردان فیلم "فردا" با اشاره به طولانی بودن این مجموعه و حوصله مخاطب برای دنبال کردن داستان آن بیان کرد: وقتی گروه و عوامل آن با انرژی کار کنند، اصلاً طولانی بودن یک مجموعه به چشم نمی‌آید. به هر حال پروژه‌های طولانی، صبر زیادی را هم می‌خواهد. از طرفی بخشی از جذابیت یک مجموعه هم به بازی بازیگران آن برمی‌گردد. این وظیفه بازیگر است که کاراکترها را شبیه زندگی مردم کند و حس باورپذیری را برای بیننده تلویزیون به وجود آورد.

بازیگر مجموعه تلویزیونی "اولین شب آرامش" از مقایسه سریال‌های ایرانی و ترکیه‌ای انتقاد کرد و گفت: به نظر من تلویزیون ورشکسته شده و همانند مغازه‌ای است که کرکره‌اش پایین کشیده شده است و از آن زیر یک عده‌ای می‌توانند داخل مغازه شوند. تلویزیون دیگر پول و شرایط لازم را ندارد و مردم هم به آن اعتماد ندارند. در واقع شکاف عمیقی بین مردم و رسانه ایجاد شده است. وقتی یک شبکه ماهواره‌ای با بیست و پنج نفر آدم می‌تواند در مقابل تمام شبکه‌های داخلی بایستد جای سؤال دارد که چرا؟ بخشی از ماجرا برمی‌گردد به اینکه عده‌ای در جایی نشسته‌اند که تخصصی در آن زمینه ندارند. این اتفاق برای من بارها افتاده است. گاهی اتفاق می‌افتد که به خاطر سلایق دیگران، یک فیلمنامه آن‌قدر تغییر می‌کند که فقط اسم تو به عنوان نویسنده پای آن خورده است. یا در این شرایط باید کلاً کار نکرد یا اینکه بگوییم اسم نویسنده را حذف کنید.

وی در ادامه عنوان کرد: مثلاً اگر تلویزیون ایران سی هزار کارمند دارد، بیست و نه هزارتای آن مدیر هستند. هزارتای باقی‌مانده عوامل خدماتی هستند. متأسفانه وقتی می‌خواهید یک طرح را تصویب کنید، نزدیک به پنجاه نفر اعمال سلیقه می‌کنند. اگر پولی نباشد و دوست داشته باشید همه سلیقه‌هایتان هم اجرا شود، مسلماً به مشکل برخورد می‌کنید. این هم در حالی است که همه‌چیز ضرب‌الاجلی و لحظه‌ای رخ می‌دهد. مانند "پایتخت 4" که وقتی به این گروه یک ماه وقت داده می‌شود که 30 قسمت را بسازند، مسلماً نباید انتظار کیفیت بالایی را داشت. تیمی که ثابت کرده‌اند که خروجی خوبی دارند چه ایرادی دارد که برایشان از همین الان برنامه‌ریزی داشته باشیم که این‌طور ضرب‌الاجلی کارهایشان پیش نرود. همین‌ها هست که باعث می‌شود، مخاطب اعتماد خودش را به رسانه ملی از دست بدهد. همین هم باعث می‌شود که مردم ما به سریال‌های کشور همسایه بیشتر اعتماد کنند؛ چرا که سریال‌های آن‌ها بیشتر شبیه زندگی‌هایشان است تا سریال‌های ما. در اینجا نمی‌توان حتی یک دعوای ساده خانوادگی را به این دلیل که می‌گویند مبادا فرهنگ‌سازی بد شود، نشان داد. یا برخی از داستان‌ها به رغم کلیشه‌ای بودنشان، وقتی در آن‌سوی آب‌ها دستمایه فیلم قرار می‌گیرد دنیایی را تکان می‌دهد، اما در اینجا حتی در حد باورپذیر بودن هم نمی‌رسد. این هم به این دلیل است که اعمال سلیقه نمی‌شود و هنرمند آزادانه در طرح داستانش آن را تأثیرگذار و باورپذیر نمی‌کند. متأسفانه اعمال ایدئولوژی نه تنها یک فیلم را تأثیرگذار نمی‌کند، بلکه آن را هم غیرقابل‌باور برای بیننده جلوه می‌دهد. همین هم باعث می‌شود سود اصلی را سینمای هالیوود و امثال آن ببرند.

بازیگر فیلم "محمد رسول‌الله (ص)" در ادامه گفت: وقتی شما چند سال کار کردید، در شبکه‌ای اعتباری را کسب می‌کنید. همین مسئله باعث می‌شود که اعمال سلیقه‌ها کمتر شود. فیلمنامه‌ای که با 200 میلیون تومان می‌تواند ساخته شود را می‌گویند با 50 میلیون بسازید و این شدنی نیست. امیدوارم در طی برداشته شدن تحریم‌ها، پول به تلویزیون تزریق شود. ولی فکر کنم زمان‌بر باشد.

پاکدل با اشاره به چند سریال خوب تلویزیون عنوان کرد: البته خود هنرمندان ایرانی ثابت کرده‌اند که فوق‌العاده کارشان را بلد هستند. سریال‌هایی مانند "مدار صفر درجه"، "روزی روزگاری"، "هزاردستان" یا سریال "امام علی (ع)" به اندازه کل تاریخ سینمای ترکیه می‌ارزند. منتها باید پرسید واقعاً چه اتفاقی افتاده است که این شرایط ایجاد شده و سریال‌های ترکی بر سریال‌های ایرانی غلبه و در همین حین هم سریال‌های ایرانی افت بدی کرده‌اند. متأسفانه مردم نمی‌دانند که چه اتفاقی افتاده که کارگردان‌های خوب، سریال‌ها یا فیلم‌های بد می‌سازند. شاید مردم بعدها بفهمند که شرایط پشت یک فیلم یا سریال به گونه‌ای پیش رفته است که خروجی نهایی کارها سطح پائین شده است.

انتهای پیام/

صبا شادور