سرویس سینما هنرآنلاین: مهدی امیدبخش در نشست کارگروه هنری ارشاد فارس، با اشاره به برگزاری روز جهانی انیمیشن در شیراز، بیان داشت: سه مدیرکل فرهنگی استان در این آیین از فعالیت‌های ادارات خود برای جامعه انیمیشن و هنرهای دیجیتالی استان سخن خواهند گفت.

وی افزود: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، مدیر کل صدا و سیمای مرکز فارس و مدیر حوزه هنری در مراسم یاد شده، سه وعده حمایتی را خواهند داد و پس از آن تقدیر از چند فعال در حوزه انیمیشن و پخش دو فیلم با حضور کارگردان یکی از آثار برپرده تالار حافظ ، نمایش داده می شود.

معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با اعلام اینکه "دختر آت و آشغالی"، عنوان انیمیشنی کوتاه به کارگردانی محمد زارع است که در این برنامه پخش خواهد شد، تصریح کرد: این اثر هنری تاکنون توانسته جوایز بین‌المللی بسیاری را کسب کند که از این جمله می‌توان به دریافت تندیس بهترین انیمیشن بخش بین الملل جشنواره Garden State Film Festival in Atlantic City, NJ کشور آمریکا، حضور در جشنواره بین‌المللی فیلم(love your shorts 2015) به عنوان نماینده ایران، کسب جایزه بهترین فیلم انیمیشن در جشنوارهBorrego Springs Film Festival آمریکا و دریافت جایزه بهترین انیمیشن جشنواره A film for peace کشور ایتالیا، نام برد.

امید بخش با تاکید براینکه در انتهای برنامه یادشده، فیلم بلند "رستم و سهراب" پخش خواهد شد که از محدود انیمیشن‌های سینمایی ایران است و محصول مشترک مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و استودیو انیمیشن آریا (برادران دالوند) است، ادامه داد: کیانوش دالوند کارگردان این اثر سه بعدی است که دوبلهٔ انگلیسی "رستم و سهراب" در کشور کانادا انجام شده و در کشورهای آمریکا، روسیه و امارات متحده عربی اکران خواهد شد.

معاون هنری ارشاد فارس با اشاره به اهمیت پویانمایی و هنرهای رایانه‌ای در دنیایی که روز به روز رایانه‌ای‌تر می‌شود و هنر ابزارهای جدید خود را یافته است، گفت: رسانه‌های امروز فقط با کمک فن‌آوری‌های دیجیتال می‌توانند پیام‌های خود را با سرعت و دقتی باور نکردنی به چشم و گوش میلیون‌ها مخاطب برسانند و ملت‌های جهان هنرمندانه‌تر از گذشته مرزهای فرهنگی خود را می‌گسترانند و امروز هنر فقط زینت بخش دیوار خانه‌ها و گرمی بخش بزم مجالس و شادی بخش محافل نیست! هنر امروز به یمن رسانه‌های دیجیتال فرهنگ، اقتصاد و دانایی است.

در ادامه این نشست، مازیار محمدی نژاد، مدیرگروه انیمیشن موسسه آموزش عالی نوید شیراز نیز بیان داشت: در شهری که هنر پرورو استانی استعداد خیز است، توسط معاونت هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس ماموریتی به ما سپرده شد تا برای ارتقاء سطح هنر پویانمایی و هنرهای رایانه‌ای در فارس همکاری کرده و از بیشترین ظرفیت‌های حرفه‌ای و افرادی که در زمینه تولید، مدیریت و آموزش انیمیشن و هنر های دیجیتال از سابقه طولانی برخوردارند استفاده کرده و به میدان آیند و موثر واقع شوند.

محمدی‌نژاد با تاکید براینکه امروز بازی رایانه‌ای دیگر فقط سرگرمی کودکان و آموزش نیست، بلکه کسب مهارت و خلاقیت است، افزود: انیمیشن دیگر فقط روی پرده سینماها نیست، و آثار کوچک و بزرگ در شبکه‌ای به وسعت مردم جهان دست به دست می‌چرخند، اطلاع‌رسانی می‌کنند، فرهنگ سازی کرده و بهتر از هر تبلیغ دیگری بازرگانی می‌کنند.

وی که مدیر گروه تلویزیون و انیمیشن دانشگاه هنر شیراز نیز است، ابراز امیدواری کرد تا با همکاری فرهنگ و ارشادفارس و تشکیل کارگروه‌های تخصصی؛ کلیه متخصصین و فعالان پویانمایی و هنرهای دیجیتال بتوانند در زمینه‌های مختلف هنری و حرفه‌ای بستری برای آموزش، تولید و معرفی این آثار ایجاد شود.

وی به ایجاد بانک اطلاعاتی از هنرمندان این رشته، برگزاری جلسات پخش و نقد انیمیشن، رونمایی و معرفی آثار هنرهای دیجیتال و برگزاری کارگاه‌های تخصصی یک روزه، برای فعالیت‌های آینده اشاره کرد و بیان داشت: این برنامه‌ها با هدف افزایش سطح آگاهی تخصصی و نشان دادن مسیر پیشرفت و موفقیت به علاقه‌مندان است که می‌تواند از دیگر برنامه‌های قابل اجرا با همکاری فرهنگ و ارشادفارس باشد.

محمدی‌نژاد همچنین گفت: با توجه به آنکه تولید آثار انیمیشن و هنرهای دیجیتال نیازمند همکاری تخصص‌های بسیاری است لازم است که کارگروه‌های حرفه‌ای برنامه‌ریزی و اجرای هر یک از فعالیت‌ها مرتبط را انجام دهند که می‌توان به بازی‌های رایانه‌ای، فیلمنامه و ادبیات، انیمیشن در معماری، انیمیشن دو بعدی، انیمیشن سه بعدی، گرافیک کامپیوتری، موسیقی و انیمیشن و آموزش و پژوهش اشاره داشت.

مازیار محمدی نژاد از سال 77 در صدا و سیمای مرکز فارس کار تولید انیمیشن را آغاز کرده و تاکنون دو فیلم سینمایی انیمیشن سه بعدی و هشت سریال انیمیشن دو بعدی و سه بعدی را تهیه‌کنندگی و کارگردانی کرده است و در حال حاضر مدیر گروه تلویزیون و انیمیشن دانشگاه هنر شیراز و موسسه آموزش عالی آزاد نوید پارس و مدیر شرکت فیلم سازی زاگرس فیلم است.