سرویس تئاتر هنرآنلاین: عاطفه پاکبازنیا با بیان این مطلب به خبرنگار هنرآنلاین گفت: لارش نورن، دراماتیسین برجسته سوئدی است که نهم ماه مه ١٩٤٤ در استکهلم زاده شد. ظهور اجتماعی او به سال ١٩٦٣ و انتشار مجموعه شعر یاس و برف باز می‌گردد که نقل بحث و نقد محافل ادبی شد. پس از انتشار نخستین مجموعه شعر، نورن بر تئاتر و ادبیات دراماتیک متمرکز شد.

او ادامه داد: در واقع نمایشنامه‌نویسی نقطه عطف زندگی این نویسنده است. نمایش‌های او همواره فضای تئاتر، نقد و روشنفکری سوئد را تحت تاثیر خود در آورده‌اند.

پاکبازنیا با اشاره به محتوای آثار این نویسنده و سبک کار او توضیح داد: نورن در شعر از سبک سورئال پیروی می‌کرد اما در نمایشنامه به سمت کارهای رئال می‌رود، اما رگه‌هایی از ابزورد در آثارش دیده می‌شود. نمایشنامه‌های او در مورد بحران هویت انسان‌هاست و کاراکترهایش مدام در حال مبارزه برای پیدا کردن هویت گم شده‌شان‌ هستند. او بر فضای جامعه معاصر و بحران روابط میان انسان‌ها تاکید دارد، این بحران می‌تواند جمع کوچک خانواده یا در اعماق اجتماع باشد.

او خاطرنشان کرد: مشغول کار روی مجموعه آثار او یعنی "ترمینال سه"، "جنگ"، "خون" و "بازی" هستم. نمایشنامه "ترمینال سه" به عنوان نخستین کتاب از این مجموعه توسط نشر میلکان منتشر خواهد شد.

این مترجم با بیان موضوع محوری این اثر عنوان کرد: نمایشنامه "ترمینال سه" روایت‌گر داستان دو زوج در دو زمان است. یکی از آنها برای تولد فرزندشان و دیگری برای گرفتن جسد فرزند خود در فضای بیمارستان حضور دارند و.... نکته قابل توجه آنست‌ که، نویسنده فضاهای مشخصی را تعریف نمی‌کند و توضیح صحنه به معنای کلاسیک ندارد.

گفتنی است؛ نمایشنامه "تریمنال سه" نوشته لارش نورن و ترجمه عاطفه پاکبازنیا پاییز امسال توسط نشر میلکان منتشر می‌شود.

انتهای پیام/