سرویس مد و لباس هنرآنلاین : نقش زینتی لباس وجهی است که در نگاه اول برای بیننده قابل دریافت است. همه ما در جملات روزمره خود از آمدن یا نیامدن یک لباس به خود یا دیگران سخن می‌گوییم و منظور ما تصویری است که شخص در یک لباس پیدا می‌کند. تاثیر مهم پوشش افراد در نشان دادن نوع تفکر، شخصیت فرهنگی و اجتماعی آنها بر کسی پوشیده نیست. به همین دلیل با وجود اینکه بعضی افراد اهمیتی برای پوشش خود قائل نیستند، دسته دیگری تلاش می‌کنند لباسی را انتخاب کنند که با استاندارهای ذهنی آنها هماهنگ باشد.

از سوی دیگر لباس از ابتدای تاریخ بشریت نقش مهمی داشته و آن محافظت از پوست بدن انسان است. استفاده از گیاهان مختلف و پوست حیوانات و شکل دادن به آنها، در طول زمان به ریسیدن الیاف و بافت پارچه تبدیل شد و پس از آن اقدامات گوناگونی برای ایجاد تنوع در شکل و جنس لباس‌ها شکل گرفت. نقش محافظتی لباس در پوشش مشاغل خاصی مانند کارگران صنعتی، پزشکان، آتش نشانها و حتی فضانوردان دیده می‌شود، اما آلودگی‌های محیطی روبه افزایش که هر انسانی را در معرض خطرات گوناگون قرار می‌دهد، باعث شده است محققان به فکر لباس‌های همه‌گیرتری بیفتند که شاید برای نسل آینده به پوششی رایج تبدیل شود.

این روزها در گالری پلت فرم 28 نمایشگاهی از لباس‌های استیسی وس برگزار شده که ما را با دنیای جدیدی از پوشاک آشنا می‌کند. این معمار جوان، فارغ‌التحصیل دانشکده معماری تورنتو است و ساخت این لباس‌ها با نام "افزار ریز- محیطی" موضوع پایان نامه معماری او بوده است. این پایان‌نامه بخشی از تحقیق جامعی است که در زمینه افزارهای پوشیدنی و نظارت بر سلامت افراد در حال انجام است.

در فضای بسیار کوچک گالری تنها دو لباس به نمایش درآمده است. این لباس‌ها با تکنولوژی افزار ریز محیطی ساخته شده‌اند، افزاری که کارکردی بهداشتی را در قالبی روزآمد و در دسترس ارائه می‌دهد به شکلی که بر اساس سلیقه پوشش افراد مختلف قابل تنظیم و عرضه باشد. بر روی این لباس‌های سفید و سیاه، خطوط منحنی و دایره‌های طلایی رنگی دیده می‌شود که شاید ابتدا عناصری زینتی به نظر برسند، اما این بندها و یراق‌ها در واقع بیوحسگرهای حرارتی و الکترو شیمیایی هستند که با هدف اندازه گیری رفتارهای سیستم ایمنی بدن روی لباس نصب شده‌اند.

استیسی وس افزار ریز محیطی را در اشکال متنوعی از لباس و ماسک‌های صورت ارائه داده است. محل قرار گرفتن این افزار در لباس‌ها، زیر شانه‌ها و روی غدد تعرقی دستها است. اطلاعات به دست آمده از بیوحسگرها به کمک ریز کنترل‌گرهایی پردازش می‌شوند که با باطری‌های قابل شارژ کار می‌کنند. در بخشی از سالن هم 5 ماسک قرار دارد که با استفاد از تکنیک اوریگامی به شکل‌های مختلف ساخته شده‌اند.

یقه لباس‌ها هم شکل جالبی دارد. استفاده از هنر اوریگامی در طراحی لباس چند سالی است که رواج یافته، اما در این لباس استفاده متفاوتی دارد. یقه لباس‌ها با تاخوردگی‌های اوریگامی آن، نقشی مهمتر از زیبایی دارند. در واقع این یقه‌ها ماسک‌های صورت هستند که با کمک به روزترین فن‌آوری‌های ماسک‌های پزشکی طراحی شده‌اند. این ماسک‌ها مانند فیلترهای بافتی نانو نقره برای جذب و بی اثر کردن میکروب‌ها و جرم‌ها ساخته شده‌اند و فرم خاص آنها باعث شده کاربری بهتری پیدا کنند. تاخوردگی‌های اوریگامی باعث شده سطح فعال فیلتر بزرگتر شده و به این وسیله سطح محافظت میکروبی افزایش یابد. در عین حال این تاخوردگی‌ها باعث می‌شود در زمان بی نیازی، ماسک جمع شده و کوچک شود.

این افزار تنفسی با بررسی هوای اطراف شخص، تغییر خصوصیات هوای پیرامون و واکنش سیستم ایمنی بدن را حس می‌کند و به صورت خودکار تغییر فرم داده و باز می‌شود تا سطح بیشتری از صورت شخص را بپوشاند. با توجه به اینکه در اغلب موارد فرد از آلودگی هوای پیرامون خود با خبر نیست، این افزار به شخص در مورد شرایط زیانبار اطراف هشدار می‌دهد.

علاوه بر این ریزکنترل‌گرها به کمک سیستم وایرلس به اطلاعات محلی در مورد درصد آلودگی هوا و میزان ذرات معلق در نقطه‌ای که فرد حضور دارد دسترسی دارند و به محض اینکه وضع هوا در منطقه یا مشخصات بدنی فرد به مرز هشدار نزدیک شود یقه لباس باز شده و توسط سیستم‌هایی که در آن به کار رفته، شکل از پیش تعیین شده را به خود می‌گیرد و صورت فرد را می‌پوشاند.

نمایشگاه افزار‌ ریزمحیطی در روزهای جمعه 24 مهر و جمعه 1 آبان هم برگزار می‌شود و علاقه‌مندان برای بازدید از آن می‌توانند از ساعت 16 تا 21 به آدرس خیابان انقلاب، دروازه دولت، خیابان خاقانی، پلاک 28 مراجعه کنند.

گزارش تصویری مرتبط

انتهای پیام/