به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی فرهنگستان هنر؛ عصر روز دوشنبه 20 مهرماه، بزرگداشت نیم قرن فعالیت هنری استاد مجید مهرگان نگارگر معاصر با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و رسانه برگزار شد. در ابتدای این مراسم علی معلم دامغانی رئیس فرهنگستان از مجید مهرگان به عنوان یکی از بازماندگان سلسله مینیاتور نام برد و گفت: مینیاتور با قلم درشت مثل نقاشی کلاسیک غرب نقاشی نمی‌شود. نه در رنگ افراطی‌گری هست و نه در طرح، ظریف‌ترین طرح‌ها و زیباترین و شگفت‌ترین رنگ‌ها در این نقاشی استفاده می‌شود. هنوز اساتید این فن زیاد رنگ‌های جدید را قبول ندارند اگرچه مجبور به استفاده هستند اما اساتید این حوزه اعتقاد دارند: مثلا خورشید باید با طلا نقاشی شود و بسیاری از خاکستری‌ها را با نقره نقاشی می‌کنند و سبزی‌ها را از گیاه می‌گیرند و نقاشی‌شان به طبیعت از همه نزدیک‌تر است. وی ادامه داد: مینیاتور باقی است و باقی خواهد ماند چون مهرگان هست و شاگردانش خواهند بود. این که نقاشی‌ای بماند در چشم مردم و نقاشی نماند، قاعده طبیعت نیست، طبیعت می‌تواند همه انواع نقاشی را تحمل ‌کند و مجال نو‌آوری را هم از کسی نمی‌گیرد. استاد معلم از ویژگی‌های خاص نقاشی مهرگان به عنوان امضای شخصی او یاد کرد و توضیح داد: مجید مهرگان مینیاتور را با تصرفات خود نقاشی ‌می‌کند. رخشی که اون نقاشی می‌کند حتی آنجا که شیر بر رخش غلبه می‌کند رخش خاص مهرگان است و نه در آثار معاصرین و نه در آثار گذشتگان دیده نمی‌شود. این رخش به معنی خورشید درخشان است و این که شیر بر او غلبه می‌کند، همانطور که شیر بر اسب غلبه می‌کند که غلبه آفتاب است به هزار معنی. وی در زمینه آثار مهرگان یادآور شد: طراحی مجید مهرگان از آن خودش است و در رنگ هم تعلقات خود را دارد. شکستن انحناها در نقاشی مهرگان در جاهای دیگر هم به کار می‌رود یعنی شما صحنه‌ای را می‌بینید که از خطوطی استفاده می‌کند که حرکت می‌کند و خم نمی‌شود و می شکند و این هم از ویژگی های کار اوست. طرح، رنگ، موضوع و تماشاهای خاص مجید مهرگان خاص خودش است و این از او نقاشی صاحب سبک می ‌سازد که امید است روزی کسی از اهل خرد از سبک او دفاع کند. این چیزی است که هم بر عهده شاگردانش و هم بر عهده اهل هنر است. رییس فرهنگستان هنر در تعریف از مجید مهرگان افزود: مهرگان شخصیت و هنرمندی است که نامش و شهرتش هر دو از مرز عظمت و مهری که از همه بیشتر و در فرازتر است، حکایت می‌کند. باشد که همان‌طور که در سلوک و نقاشی در اوج بوده، نگاهدار مجید باشد و مهرگان باشد و شاگردان خوب تربیت کند و پیوسته مثل ماه مهر به وجود آوردنده میوه‌های شیرین سرزمین مادری‌اش باشد. آثار مهرگان نیازی به امضا ندارد

محمدعلی رجبی، هنرمند، پژوهشگر و استاد دانشگاه در ابتدای سخنان خود "مجید مهرگان" را یکی از گنجینه‌های هنری ایران شمرد و هنرپروری را منوط به شرایط زمانه دانست و دراین باره اظهار داشت: هنگامی‌که می‌خواهیم از هنرمندی که سال‌ها رنج کشیده و به مقام استادی رسیده، سخن بگوییم، باید به شرایط زمانه و دوران او توجه کنیم. هنرمندانی چون سلطان محمد و کمال‌الدین بهزاد حاصل شرایط زمانه خود بودند. هر زمان و دورانی که هنرمندان با شاعران و حکمای بزرگ برای همدلی و هم‌زبانی، گردهم می‌آمدند و زمینه فرهنگی و هنری جامعه نیز برایشان فراهم بود و مکان‌هایی چون کتابخانه‌های مرکزی و هنرستان‌های مرکزی وجود داشت، هنرمندان رشد می‌کردند و تعدادشان بی‌شمار می‌شد. وی به سندی که استاد محمد هراتی مربوط به دوره سلطان محمد یافته، اشاره کرد و در همین زمینه افزود: این سند نشان می‌دهد که برای یک اثر سلطان محمد، شاه طهماسب چه پاداش بزرگی به وی اهدا کرد که در تاریخ ما، این نوع حمایت‌ها بی‌سابقه است. حتی در برخی از نقاط تاریخ می‌بینیم که هنرمندان به جای شاه می‌نشستند و در مقام پادشاهی به خواست‌ها و دستوراتشان توجه می‌شد.

این استاد دانشگاه، سپس به شخصیت هنری مجید مهرگان پرداخت و بیان کرد: در سال‌های تدریس استاد مهرگان آنچه به شاگردان خود می‌آموختند، به گزافه نمی‌گفتند و نه به عنوان یک نقال، بلکه به عنوان کسی که موضع نگارگری را به درستی درک کرده و می‌شناسد، آموزه‌های ایشان جدای از فرهنگ اصیل ایرانی نبوده‌است. همین مسئله باعث شد که شاگردانی که ایشان تربیت کردند از حساسیت بالایی برخوردار باشند و بسیاری از آن‌ها امروز از پژوهشگران و نگارگران برجسته کشور باشند. محمدعلی رجبی به نقد آثار نامفهومی که توسط برخی از هنرمندان منتشر می‌شود اشاره و تصریح کرد: امروز غرب تمام وجود ما را مسخر کرده و چیزهای سطحی مقبول تر از آثار و گنج‌های هنری ما مورد قبول جوانان قرار می‌گیرند که ناشی از عدم آگاهی نسبت به فرهنگ اصیل ماست و این وظیفه هر استادی است که این آکاهی‌ها را در میانه راه به شاگردان خود گوشزد کند و استاد مهرگان از جمله هنرمندانی است که تهاجم فرهنگی دغدغه او در این سال‌هاست به طوری که او همیشه شاگردانش را به خوانش متون قدیم و اصیل تشویق می‌کردند. وی به تعلیماتی که مجید مهرگان در منظر استادان خود فرا گرفته اشاره کرد و افزود: خاطره‌ای که استاد مهرگان از استاد فرشچیان دارند این است که ایشان گفتند که مانند من نقاشی نکش چون خیلی که بالا بروی مانند من خواهی شد و این مسئله باعث شد که امروز کارهای استاد مهرگان فراتر از تصور و خاص خود او باشد. مهرگان پرچمدار جبهه فرهنگ و نقاشی ایرانی است

حبیب‌الله صادقی عضو پیوسته فرهنگستان هنر نیز به عنوان آخرین سخنران از دوران شاگردی در هنرستان پسران و دانشگاه خود با استاد مهرگان یاد کرد و افزود: از جمله ویژگی‌هایی که استاد مهرگان دارند بیان به زبان نو و معاصر در نقاشی ایرانی است که از قبل از انقلاب اسلامی شاهد کارهای نو و ویژه ایشان بودیم. وی از روحیه هنری ایرانیان از گذشته‌های دور تا به امروز سخن گفت و در تایید سخنان خود به آثاری که از شرق‌شناسان درباره ایرانیان نگاشته‌اند، اشاره و تصریح کرد: ارنست امیل هرتسفلد شرق‌شناس معروف در آثارش درباره نگاه به جهان و شرق می‌گوید: در کاوش‌های باستان‌شناسی در دوره مادها و ساسانی در ایران، از کارهایی که در هگمتانه یافته شد، هیچ ابزار جنگی یافت نشد. هرچه یافتند آثار زیبا بود و جهت تزیین و هیچ ابزار نظامی جز گلوله‌های گلی و فلاخن‌هایی که برای شکار به کار می‌رود، نیافتند. وی سپس به استاد مهرگان به عنوان پژوهشگر و از خادمان فرهنگ قرآنی و دینی یاد کرد و افزود: این هوشمندی و درایت و ظرافت طبع استاد مهرگان ستودنی است که اندیشه ایران باستان و مانوی را روایت می‌کند و نقوش ایران باستانی را می‌گیرد و با فرهنگ معاصر ما ممزوج ‌می‌کند. چهره‌های بزرگی چون استاد مهرگان و استاد آقامیری از جلوه‌های درخشان اندیشه رواج سنت نقاشی و از سرداران و پرچم داران جبهه فرهنگ و نقاشی ایرانی‌اند. در این مراسم محمدعلی معلم دامغانی رییس فرهنگستان هنر، محمدعلی رجبی، حسین یاوری و حبیب‌الله صادقی، به ابعاد شخصیتی و هنری استاد مجید مهرگان پرداختند. همچنین محمد آقامیری، پرویز حاصلی، جلال‌الدین سلطان کاشفی، خشایار قاضی‌زاده، سلیمان سعید آبادی، شهرزاد صالحی‌پور، مریم لاری، فریدون جوقان از جمله هنرمندان و استادانی بودند که در این مراسم حضور داشتند. انتهای پیام/