به گزارش هنرآنلاین ، جدیدترین ساخته امید بنکدار و کیوان علی‌محمدی، عصر دوشنبه 20 مهر، با حضور عوامل فیلم و جمعی از هنرمندان در مجتمع فرهنگی تجاری کورش به اکران خصوصی درآمد.

در اکران خصوصی این فیلم اهالی رسانه و هنرمندانی چون آزادی صمدی، نیکی نصیریان، ستاره اسکندری، مریم بوبانی، همایون ارشادی، رضا ثروتی، مهرانه مهین‌ترابی، اصغر حیدری، یغما گلرویی، گلاره عباسی، مانی رهنما، محسن افشانی، بزرگمهرحسین پور، امیرکریمی، مسعود فروتن، سام نوری، سپیده عبدالوهاب، امیرشهاب رضویان، سحر عصرآزاد و... حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم که اجرای آن را مریم بوبانی بر عهده داشت، از حاضرین درخواست کرد که به احترام "هما روستا" یک دقیقه ایستاده و سکوت کنند.

سپس فیلم کوتاهی از مهتاب کرامتی پخش شد که در آن از اینکه نتوانسته در جمع حضور داشته باشد اظهار تأسف کرد و گفت که در فیلمبرداری فیلمی در بوشهر به سر می‌برد.

این برنامه با حمایت "کانون تبلیغات نور" از فیلم و حمایت صنایع چرمی "درسا" از این اکران خاص، برگزار می‌شد و در ادامه مراسم عوامل فیلم به روی سن رفتند و هدایایی از سوی صنایع چرمی "درسا" به آن‌ها اهدا شد.

سپس با حضور امید بنکدار و کیوان علی‌محمدی، فیلم کوتاه دیگری به نمایش درآمد که در آن حدود 15 نفر از ستاره‌های سینما و تئاتر از جمله مهناز افشار، فاطمه معتمدآریا، هانیه توسلی، پانته‌آ بهرام، علی مصفا، محمدرضا اصلانی و ... به صحبت درباره این دو کارگردان می‌پرداختند.

در بخش دیگری از مراسم، مریم بوبانی از دکتر حسین خطیبی، روانپزشک و از حامیان فیلم "ارغوان" دعوت کرد تا برای ایراد سخنرانی به روی سن برود. دکتر خطیبی به سخنرانی درباره همکاری دو هنرمند و نتایج همکاری در تولید آثار هنری پرداخت و سپس فیلم کوتاهی نیز از سوابق این دو هنرمند به نمایش درآمد.

در ادامه دکتر حسین خطیبی در سخنانی به بررسی فیلم "ارغوان"، همکاری و رفاقت امید بنکدار و کیوان علی‌محمدی و نتایج آن از دیدگاه روان‌شناسانه پرداخت و در پایان از حاضرین دعوت کرد که به نمایش فیلم بنشینند.

این فیلم داستان یک زن و مرد را روایت می‌کند که برای شنیدن آخرین قطعه ساخته‌شده یک موزیسین مشهور جهانی در شب مرگ او، رو در روی یکدیگر قرار می‌گیرند. این رویارویی مسیر زندگی هر دوی آن‌ها را تغییر می‌دهد.

مهتاب کرامتی، مهدی احمدی، شقایق فراهانی، آزاده صمدی، الهام کردا، یاسمین پازوکی، نسیم ادبی، رابعه مدنی، مریم بوبانی، مرتضی اسماعیل کاشی و نیکی نصیریان در فیلم "ارغوان" به ایفای نقش می‌پردازند.

عوامل تولید دیگر این فیلم عبارت‌اند از نویسندگان: علی حیدری، امید بنکدار و کیوان علی‌محمدی، مدیر فیلمبرداری؛ مرتضی صمدی، طراح چهره‌پردازی؛ سودابه خسروی، طراح صحنه؛ امیرحسین قدسی، طراح لباس؛ شیده محمودزاده، صدابردار؛ مهدی صالح کرمانی، عکاس؛ جلال حمیدی، مشاور رسانه‌ای؛ بیتا موسوی، مجری طرح ناهیددل‌آگاه و تهیه‌کنندگان امید بنکدار و کیوان علی‌محمدی.

فیلم "حق سکوت" در خانه هنرمندان ایران به روی پرده رفت

در یکصد و بیست و نهمین برنامه سینماتک خانه هنرمندان ایران که دوشنبه 20 مهر در تالار استاد ناصری برگزار شد فیلم "حق سکوت" ساخته هادی نائیجی به نمایش در آمد. در ادامه نیز اکبر نبوی، هادی نائیجی و کیوان کثیریان به نقد و بررسی فیلم پرداختند.

در ابتدای این نشست کیوان کثیریان به فیلم‌هایی اشاره کرد که در سال‌های اخیر ساخته شده‌اند و با پرداختن به مشکلات قشر روحانیت تلاش دارند مسائل آن‌ها را به‌شکلی ملموس به تصویر بکشند. نبوی ضمن تأیید سخنان کثیریان گفت: تم اصلی این فیلم فقر و تنگدستی و آسیب‌های ناشی از آن برای فرد و خانواده، و ژانر غالب فیلم نیز درام است. شروع فیلم به‌شدت آمریکایی است و نوع روایت آمریکایی دارد؛ به این معنا که در عموم فیلم‌های آمریکایی بحران اصلی فیلم در همان دقایق آغازین مطرح می‌شود و با قهرمان فیلم و مساله او روبرو می‌شویم. آغاز "حق سکوت" نیز به همین صورت است، اگرچه در ادامه از این لحن فاصله گرفته و به روایت سینمای رئالیستی نزدیک می‌شود. میزانسن، فضاسازی‌ها، دوربین مشاهده‌گر بی‌طرف و.. همگی از نشانه‌های سینمای رئالیستی به‌حساب می‌آیند.

این منتقد سینمایی ادامه داد: یکی از شاخصه‌های سینمای رئال سرد و سنگین بودن فضای فیلم است که در این فیلم نیز قابل‌مشاهده است. اما نورپردازی ورنگ‌پردازی گرم فیلم، به این روایت رئال ضربه زده است. رنگ و نور به‌کار رفته، با تم فیلم که فقر و بیچارگی است نیز هم‌خوانی ندارد. از سوی دیگر با ایجازهایی ملال‌آور در روایت فیلم روبرو هستیم؛ گویی برخی مسائل برای کارگردان فیلم آن‌قدر محرز بوده که از کنار آن‌ها گذشته است. شاید برخی از این ایجازها برای پرهیز از شعارزدگی انجام شده باشد، اما برای مخاطب فیلم ابهام ایجاد می‌کند. سلوک شخص روحانی فیلم نیز به‌خوبی درنیامده است؛ ظاهراً او وارد روند سیر و سلوک شده است، اما شخصیت او در آغاز و پایان فیلم تفاوت چندانی ندارد و در پایان فیلم نیز گویی از سر ناچاری دست به عمل می‌زند. اگرچه این امر در درام اشتباه محسوب نمی‌شود، ولی وقتی قهرمان فیلم را وارد روندی می‌کنیم تا به فرآیندی برسد، در ادامه می‌توان پرسید آیا چنین اتفاقی برای وی رخ داده است؟ این ایراد نیز بیشتر به فیلمنامه فیلم مربوط می‌شود. فارغ از این ایرادات، "حق سکوت" فیلمی سهل و ممتنع است و اگرچه به نظر ساده می‌رسد اما ساخت آن کار دشواری بوده است. روایت فیلم ساده است، اما نگاه کارگردان ساده‌انگارانه نیست و این نقطه قوت فیلم به شمار می‌آید.

در ادامه نائیجی به انگیزه ساخت این فیلم پرداخت و گفت: قشر روحانیت نیز هم‌چون دیگر موضوعات برای فیلمنامه‌نویس یک سوژه محسوب می‌شود، اما نزدیک شدن به آن حساسیت‌های خاص خود را دارد. علاوه بر فیلمنامه که باید به تأیید شورای حوزه علمیه قم برسد، بازیگر نقش روحانی نیز باید مورد تأیید این شورا باشد. سناریوی این فیلم نیز حرفی برای گفتن داشت که ظرفیت بیان آن در فضای سینمای ایران وجود ندارد. معناهایی وجود دارند که در موقعیت سکوت شکل می‌گیرند. شخصیت روحانی فیلم نیز در وضعیت به نمایش در آمده، دچار سکوت می‌شود و همین سکوت است که قصه را رقم می‌زند. در اجرای فیلم تلاش زیادی داشتم که به این سمت حرکت کنم اما چنین اجازه‌ای به من داده نشد و در واقع تن به قیچی شدن فیلم دادم. در صحنه پایانی و حذف شده فیلم، زن از روحانی طلاق می‌گیرد و "میرهاشم" به حوزه برگشته و همه‌چیز را از دست می‌دهد. اگرچه پایان فیلم را می‌پسندیدم اما ناچار به حذف آن شدیم چراکه نگرانی‌هایی در مورد برداشت‌های مخاطبان نسبت به آن وجود داشت.

وی سپس به نحوه شکل‌گیری سناریوی فیلم اشاره کرد و گفت: به‌واسطه زندگی و رفت‌وآمد به شهر قم، با شخصی روحانی آشنا شدم که قرار بود برای سفری تبلیغی به شهرستان دیگری برود. این فرد سوا لاتی در خصوص روال مالی این کار پرسید و همین موضوع زمینه‌ساز ساخت این فیلم شد. اسم فیلم نیز به این دلیل "حق سکوت" انتخاب شد که سکوت نیز مانند هر چیزی دیگری حق‌وحقوقی دارد که باید رعایت شود. می‌پذیرم که شاید یافتن این اسم در فیلم دشوار باشد و خیلی دیر به فهم و ذهن تماشاگر منتقل شود. نائیجی هم‌چنین در مورد شرایط اکران عمومی فیلم گفت: درحالی‌که از طرف گروه "هنر و تجربه" آنونس پخش فیلم ساخته شد، اما در ادامه علم‌الهدی گفت که شورای سیاست‌گذاری سینمای "هنر و تجربه" معتقد است این فیلم مختصات لازم این گروه را دارا نیست. اکران عمومی فیلم نیز با رفتن جهان بیگلری، به تصمیم حمزه‌زاده بستگی دارد.

در بخش پایانی این نشست اکبر نبوی ضمن اشاره به موضوع نقد در سینما، به انتقاد از برنامه "هفت" صدا و سیما پرداخت و گفت: طی یکی دو هفته اخیر مباحثی در خصوص نقد سینمایی در برنامه "هفت" مطرح شده است. به نظر من تعریفی که افخمی و فراستی از نقد ارائه می‌دهند، هیچ ربطی به نقد ندارد. چنین تعریف ابتر و نادرستی، جفا به نقد و همین‌طور مخاطبین صدا و سیما است. آن‌ها نقد را مساوی ایرادگیری می‌دانند، درحالی‌که چنین چیزی مطلقاً اشتباه است؛ در واقع فیلمساز جهان اثر را خلق می‌کند و منتقد به‌عنوان کاشف، نقاط قوت و ضعف اثر را کشف می‌کند. فردی که توان تحلیل داشته باشد علاوه بر بیان نقاط قوت و ضعف اثر، به تحلیل آن نیز می‌پردازد و مقام دیگری نسبت به منتقد دارد. واژه نقد ریشه در زرگری دارد و به معنای جدا کردن سره از ناسره است. اما متأسفانه این امر بدیهی را از تریبون عمومی صدا و سیما به‌شکلی ناقص و نادرست مطرح می‌کنند که امیدوارم مخاطبین برنامه به آن توجه نکنند. به‌علاوه، بر همین مبناهای نادرست به داوری و قضاوت آثار نیز می‌پردازند. در وهله نخست خود ما اهالی سینما و رسانه‌ها و از جمله برنامه "هفت" هستیم که باید حرمت حوزه نقد را نگه داریم، چرا که در غیر این‌صورت بیشترین آسیب به سینما وارد می‌شود. سینما از جنبه‌های مختلفی آسیب خورده است و با چنین عملکردهایی بر تن رنجور سینمای ایران زخم دیگری نیز وارد آورده‌ایم. اگرچه در ظاهر چنین کاری خیرخواهانه و دلسوزانه انجام شده باشد.

تصویربرداری مستند "کودکی فراموش‌شده" در ترکیه به نیمه رسید

امیر اطهر سهیلی و رضا فرهمند سرگذشت ایلان و کودکان سوری مهاجر را در مستند "کودکی فراموش‌شده" جلوی دوربین برده‌اند تا از نگاه کودکان جنگ، روایتگر داستان مهاجرت آن‌ها باشند.امیر اطهر سهیلی با همکاری رضا فرهمند تحقیق و فیلمنامه این اثر را بر عهده داشته است و رضا فرهمند آن را کارگردانی می‌کند.

امیر اطهر سهیلی، مشاور کارگردان درباره شکل‌گیری ایده ساخت این اثر اظهار کرد: تصویر غرق شدن کودک سوری که جنازه‌اش در سواحل ترکیه پیدا شد تاثیرگزارترین عکس دهه اخیر بود به‌طوری‌که هر انسانی را تکان می‌داد. پس از ساعت‌ها خیره شدن به عکس با خودم گفتم باید حرکتی کرد و شاید جنبه عظیم این عکس همین است که از مخاطب می‌خواهد تا برخیزد تا کاری بکند.

سهیلی افزود: من هیچ کاری در برابر عکس نمی‌توانستم انجام دهم و کاری جز فیلم ساختن از دستم بر نمی‌آمد لذا تصمیم به ساخت مستندی درباره ایلان و کودکان مهاجر سوری گرفتم.

این کارگردان و فیلمنامه نویس خراسانی بیان کرد: مستند داستانی با محوریت کودکان جنگ‌زده مهاجر چیزی شبیه همان کاری که درباره میانمار چند سال پیش انجام دادیم و مسائلی مانند کودک، جنگ، آوارگی و... دغدغه شخصی نیست بلکه جهان‌شمول است.

رضا فرهند کارگردان مستند کودکی فراموش‌شده با بیان اینکه در مرز ترکیه روزانه سیصد نفر از طریق دریا خود را به یونان می‌رسانند خاطرنشان کرد: در این میان شاید گاهی قایقی برای همیشه در دریا بماند و هیچ‌وقت به ساحل نرسد لذا این فیلم از نگاه کودک به جنگ، مهاجرت و آوارگی روایت می‌شود و دید کودکان در ساخت اثر برای ما امری مهم است.

وی در خصوص مکان‌های تصویربرداری مستند کودکی فراموش‌شده یادآور شد: ما فعلاً در ازمیر و بدروم دو شهر مهاجرخیز ترکیه تصویربرداری داریم ولی احتمال همراه شدن با مهاجرین و رفتن به یونان هم در برنامه‌مان خواهد بود.

لازم به ذکر است کمیل سهیلی صدابردار و مصطفی نصیری مدیر تولید از دیگر عوامل تولید این مستند هستند.

سینماتک خانه هنرمندان ایران؛ روز فیلم کوتاه

پنج فیلم کوتاه با همکاری انجمن فیلم کوتاه ایران پنج‌شنبه 23 مهر در سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش در می‌آیند.

یکصدوسی امین برنامه سینماتک خانه هنرمندان پنج‌شنبه 23 مهر به نمایش پنج فیلم کوتاه که نامزد بهترین فیلم در پانزدهمین جشن خانه سینما بودند، اختصاص دارد.

"جاده مسدود است" ساخته وحید حاجیلویی، "دوست داشتم کسی جایی منتظرم باشد" ساخته بابک امینی، "رها" ساخته امیر پارسامهر و پیمان نعیمی، "زمان" ساخته مهدی پیران و "نیوزیف" ساخته محمد اسماعیلی پنج فیلم کوتاهی است که در سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش در می‌آیند.

پس از نمایش این پنج فیلم کوتاه نیز، نشست نقد و بررسی آن‌ها با حضور کیوان کثیریان و پوریا ذوالفقاری برگزار می‌شود.

پنج فیلم کوتاه با همکاری انجمن فیلم کوتاه ایران پنج‌شنبه 23 ساعت 17 در تالار استاد شهناز خانه هنرمندان ایران به نمایش در می‌آیند.

افتتاحیه باشگاه فیلم کوتاه و مستند شهر با اکران مستند "مرز پرگهر" برگزار شد

به مناسبت هفتاد و یک سالگی اجرای سرود ای ایران، افتتاحیه باشگاه فیلم کوتاه و مستند شهر با حضور بزرگان فرهنگ و هنر شب گذشته در پردیس ملت برگزار شد.

افتتاحیه باشگاه فیلم کوتاه و مستند شهر شب گذشته ۲۰ مهر با حضور دکتر هما گل‌گلاب، دکتر امیراشرف آریان‌پور، دکتر نوش‌آفرین انصاری، هومن صدر (بنان)، پیمان خازنی، اردشیر کاظمی، حمید اسفندیاری، رضا پورحاجی، اسماعیل جعفری، سیدهادی منبتی، هومن ظریف، محمدرضا اصلاح، سیدعلی احمدی و اصحاب رسانه در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، فیلم مستند مرز پرگهر به کارگردانی هومن ظریف درباره زندگی زنده‌یاد دکتر حسین گل‌گلاب، خالق سرود "ای ایران" به نمایش درآمد.

پس از نمایش فیلم، از هومن ظریف کارگردان، دکتر هما گل گلاب دختر زنده یاد دکتر حسین گل گلاب، دکتر آریان پور موسیقی‌پژوه و استاد دانشگاه، دکتر نوش‌آفرین انصاری (دبیر شورای کتاب کودک)، پیمان خازنی (آهنگساز)، هومن صدر (فرزند زنده‌یاد غلامحسین بنان)، سیدهادی منبتی و سیدعلی احمدی خواسته شد که به روی سن بیایند.

در ابتدا دکتر هما گل گلاب گفت: خوشحالم که امشب فیلم پدر نمایش داده شده است و همیشه به ایشان افتخار می‌کنم و همین جا از آقای هومن ظریف به خاطر پیگیری‌های مستمرشان تشکر و قدردانی می‌کنم.

در ادامه دکتر نوش‌آفرین انصاری اظهار کرد: دکتر گل‌گلاب مرد نازنینی بود و خدمت بزرگی به کشور کرد. همان‌طور که در فیلم هم دیدیم بسیاری از لغات مورد استفاده در درس‌های گیاه شناسی امروز را ایشان نوشته‌اند و چقدر زیبا و به زبان خیلی ساده و روان این کار را انجام داده‌اند.

انصاری همچنین از تلاش‌های هومن ظریف برای به تصویرکشیدن زندگی زنده‌یاد گل‌گلاب تشکر و ابراز امیدواری کرد که فیلم‌های مستند بعدی وی درباره مفاخر ایران نیز به سرانجام خوبی برسد.

انتهای پیام/