سرویس تلویزیون هنرآنلاین: اگر به خاطر بیاورید سال‌های گذشته، مجموعه‌های مناسبتی برای ایام خاص در طول سال در نظر گرفته می‌شد، که مردم هم از این سریال‌ها استقبال می‌کردند.

اتفاقاً خیلی از این مجموعه‌ها مانند مجموعه "شب دهم" آنقدر مورد توجه بیننده‌ها قرار می‌گرفت که خیلی‌ها را خانه‌نشین می‌کرد، اما در یکی دو سال اخیر، مدیران تلویزیون تصمیم گرفتند سریال‌های مناسبتی محرم را در نیمه دوم این ماه پخش کنند تا مردم به راحتی به ایام عزاداری خود بپردازند. امسال نیز تلویزیون برای نیمه اول ماه محرم سریال مناسبتی در نظر ندارد و تنها پخش چند سریال که روی آنتن هستند، ادامه خواهد داشت. در این مدت درباره پخش مجموعه تلویزیونی "نفس گرم" به کارگردانی محمدمهدی عسگرپور اخباری منتشر شد، اما با توجه به زمان کمی که تا آغاز دهه اول ماه محرم وجود دارد، خبری مبنی بر پخش این سریال در ابتدای دهه اول نمی‌شنویم. این مجموعه که همچنان در مراحل تدوین به سر می‌برد، مضمون اجتماعی است و داستان آن حول محور زندگی زنی میانسال به نام "ملیحه" است.

مرجانه گلچین، حامد کمیلی، محمود پاک‌نیت، رؤیا تیموریان، سیما تیرانداز، نیلوفر خوش‌خلق، مریم به وبانی، لیندا کیانی، رحیم نوروزی، محمد عمرانی، رامین راستاد، فلور نظری، سیدمهرداد ضیایی، سهی بانو ذوالقدر، محمد برسوزیان، آرش تاج، سیامک ادیب، کامران ملکی، علیرضا نجف زاده و... از بازیگران سریال "نفس گرم" هستند. مانی رحمانی و تارا شفایی هم از بازیگران نوجوان این مجموعه هستند. رسانه ملی از ابتدای فصل پائیز آغاز به پخش سه سریال جدید از سه شبکه متفاوت کرده است که با نگاهی به سریال‌های در حال پخش، باید دید که کدام مورد توجه بیننده‌ها تاکنون قرار گرفته است. "کیمیا" داستانی ادامه‌دار همراه با ریتمی کند مجموعه تلویزیونی کیمیا مدتی است که از شبکه دوم سیما پخش می‌شود. پیش از پخش این مجموعه خبرهای زیادی درباره سریالی 100 قسمتی شنیده بودیم که در آن مهراوه شریفی‌نیا نقش اول را از نوجوانی تا پیری بازی می‌کند. به همین دلیل عده‌ای معتقد بودند که اوشین ایرانی ساخته شده است. البته جا گرفتن این سریال در گروه سریال‌های الف وِیژه کنجکاوی بیننده برای دیدن این مجموعه طولانی را چند برابر کرد. "کیمیا" در حالی از تلویزیون پخش می‌شود که در قسمت‌های آتی‌اش، همزمان شدن روزهای انقلاب با ایام محرم در شرایط کنونی را خواهیم دید.

اگرچه بازیگران خوبی چون آزیتا حاجیان، حسن پورشیرازی، مهدی پاکدل معرفی شخصیت در این سریال شده‌اند که در دو قسمت اخیر نیز چهره نیکی کریمی هم بازیگر سینما دیده شد. کریمی تاکنون بازی در مجموعه تلویزیونی را تجربه نکرده است، اما حضور او در این مجموعه بیش از هر چیز بیننده را به یاد فیلم‌های سینمایی‌اش می‌اندازد. در همین قسمت‌های ابتدایی مجموعه "کیمیا" به نظر می‌رسد داستان کند پیش می‌رود. این مجموعه هر شب از ساعت 21:30 روی آنتن شبکه دوم سیما است و 100 قسمت آن برای پخش از تلویزیون آماده شده است. "کیمیا" که بر اساس فیلمنامه‌ای از مسعود بهبهانی‌نیا ساخته‌شده، با محوریت زندگی بانوی جوانی به نام "کیمیا" با بازی مهراوه شریفی‌نیا در سه مقطع زمانی قبل و حین انقلاب، آغاز جنگ، دوران دفاع مقدس و زمان حال روایت می‌شود. سریال "کیمیا" علاوه بر تهران، آبادان، خرمشهر و دیگر مناطق استان‌های جنوبی در کشور گرجستان به ویژه پایتخت آن تفلیس نیز تصویربرداری داشته است و دارد. این سریال بیش از 300 بازیگر دارد که از آن‌ها می‌توان به حضور حسن پورشیرازی، آزیتا حاجیان، رضا کیانیان، نیکی کریمی، حامد بهداد، عاطفه رضوی، محمدرضا شریفی نیا، گلاره عباسی، پوریا پور سرخ، حسن جوهرچی، سید مهرداد ضیایی، رضا توکلی، عطا عمرانی، مهدی پاکدل، سودابه بیضایی، مهدی سلطانی، محمدرضا شریفی نیا، بیوک میرزایی، گلوریا هاردی بازیگر فرانسوی‌الاصل اشاره کرد. هادی ساعی مقابل امین حیایی روی آنتن تلویزیون مجموعه "آمین" از جمله دیگر مجموعه‌های تلویزیونی است که پخشان از هفته گذشته آغاز شده است، سریالی پلیسی که در آن سریال هم بازیگران چهره زیادی حضور دارند. تصویربرداری این مجموعه تلویزیونی نزدیک به یک سال به طول انجامید که بیشتر از هر چیز حضور هادی ساعی، ورزشکار کشورمان به عنوان بازیگر در این مجموعه قابل توجه بود. ساعی که اکنون عضو شورای شهر تهران است، در سال 1393 با حضور در سریال "آمین" وارد عرصه بازیگری شد و به گفته خودش قرار است این حرفه را ادامه بدهد. اگرچه خود ساعی در مصاحبه‌های مختلف معتقد است که بعد از بازی در مجموعه "آمین" پیشنهادهای دیگری هم برای بازیگری داشته که هنوز برای بازی در دیگر نقش‌ها تصمیمی نگرفته است. داریوش فرهنگ دیگر بازیگر تلویزیون و سینما در این فیلم در نقش سرهنگ سلیم بازی کرده است. چند ماه گذشته فیلمبرداری این مجموعه متوقف شد که با چند اختلاف نظر کارگردان دیگری جایگزین ادامه فیلمبرداری مجموعه "آمین" شد. بخش عمده‌ای از این مجموعه توسط منوچهر هادی کارگردانی شد و بخش انتهایی آن توسط بهرنگ توفیقی ساخته شده است.

مجموعه تلویزیونی "آمین " هم پر از بازیگران چهره سینما و تلویزیون است که شاید حضور این بازیگران، بیننده‌ها را ترغیب کند تا به تماشای آن بنشینند. داریوش فرهنگ، امین حیایی، کاظم بلوچی، هادی ساعی، بهناز جعفری، آشا محرابی، سودابه بیضایی، شاهرخ استخری، خاطره حاتمی، محمد رضا داود نژاد، مهدی محرابی، یوسف تیموری و مهرناز مهر آراء از بازیگران اصلی سریال "آمین" هستند. این مجموعه پلیسی که این شب‌ها ساعت 22 از شبکه اول به روی آنتن می‌رود، به قلم زامیاد سعدوندیان به نگارش درآمده است. "آمین" به تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی با مشارکت ناجی هنر، تهیه شده است. بازگشت رؤیا نونهالی با نقش پلیسی در تلویزیون سریال "زاویه هفتم" به کارگردانی محمود معظمی در ژانر معمایی - پلیسی به مناسبت هفته نیروی انتظامی از 18 مهر ماه روی آنتن شبکه سه سیما رفته است. این مجموعه تلویزیونی به تهیه‌کنندگی امیرحسین شریفی در هفت قسمت 50 دقیقه‌ای داستان سرقت از یک بانک است که توسط یک باند خلافکار انجام می‌گیرد و جزییات این سرقت از زاویه دید هفت شخصیت اصلی داستان به تصویر کشیده می‌شود. نگارش فیلمنامه این مجموعه را کریم لک‌زاده، حامد افضلی و رؤیا خسرو نجدی بر عهده داشته‌اند.

بازیگرانی چون رؤیا نونهالی، حمیدرضا پگاه، سام درخشانی، سارا سوفیانی، رحیم نوروزی، تینا آخوندتبار و بهرام ابراهیمی در این مجموعه تلویزیونی نقش‌آفرینی می‌کنند. نکته قابل توجه درباره این سریال موضوع جذاب آن است. البته مخاطبان تلویزیون خاطره خوشی از بازی‌های نونهالی در مجموعه‌ها داشته‌اند و حمیدرضا پگاه هم تا پیش از این باچند سریال مناسبتی جایگاه ویژه‌ای در برابر مردم پیدا کرده است. "مختارنامه" هم با زبان فرانسه به استقبال محرم می‌آید تلویزیونی "مختارنامه" که به سرپرستی رحمان رستم‌پور در سیمای فرانسوی زبانگردانی شده است، در ایام سوگواری شهادت امام حسین (ع) و یارانش پخش خواهد شد. ترجمه متون و ویراستاری "مختارنامه" را شهین فرامرزی انجام داده است و در امور تدوین و اپراتوری زیرنویس آن علیرضا نجفی همکاری کرده است. مجموعه تلویزیونی تاریخی - مذهبی "مختارنامه" که از تولیدات سیما فیلم است، بر اساس فیلمنامه‌ای از محمد بیرانوند و حسن میرباقری به کارگردانی داوود میرباقری و تهیه‌کنندگی محمود فلاح برای شبکه یک سیما تولید شد. فریبرز عرب‌نیا، رضا رویگری،‌ نسرین مقانلو،‌ فریبا کوثری، فرهاد اصلانی، الهام حمیدی، شهرام حقیقت دوست، گوهر خیر اندیش، ماه چهره خلیلی، آهو خردمند، جعفر دهقان، حبیب دهقان نسب، انوش معظمی، ژاله علو، مهدی فخیم‌زاده، رضا کیانیان، فرخ نعمتی و ... هنرمندانی هستند که در این مجموعه تاریخی - مذهبی به ایفای نقش پرداخته‌اند. مجموعه تلویزیونی "مختارنامه" داستان زندگی مختار بن ابوعبیده ثقفی را در مقاطع جوانی، میانسالی و پیری روایت می‌کند. مختار ثقفی رهبر یکی از قیام‌های شیعیان است که پس از واقعه عاشورا با هدف خونخواهی از قاتلان دشت کربلا شکل می‌گیرد. پخش سریال "مختارنامه" در 44 قسمت 55 دقیقه‌ای همزمان با فرارسیدن ایام محرم و صفر برای مخاطبان و علاقه‌مندان به سریال‌های ایرانی از سیمای فرانسوی آغاز خواهد شد. سئوالی که ذهن را به خود معطوف می‌کند این است که هرچند این همه ستاره سینما و تلویزیون در مجموعه‌هایی که روی آنتن رفته‌اند، حضور دارند، آیا ساختار و داستان‌ها هم کمک می‌کند تا بیننده پای این جعبه جادو بنشید یا خیر؟ انتهای پیام/