سرویس تجسمی هنرآنلاین، آیین رونمایی کتاب آثار شکسته نستعلیق یدالله کابلی خوانساری با عنوان "سماع در سماع" با حضور علی مرادخانی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یدالله کابلی خوشنویس پیشکسوت، غلامحسین امیرخانی پیشکسوت خوشنویسی، شهداد فاضلی خوانساری، صادق خرازی، جواد بختیاری و جمعی از هنرمندان و علاقه‌مندان عصر دوشنبه ۲۰ مهرماه، همزمان با روز بزرگداشت حافظ در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

شاعرانی چون حافظ با خط هنرمندانی مثل یدالله کابلی در جامعه زندگی می‌کنند

علی مرادخانی معاون امور هنری وزیر ارشاد، در این مراسم با بیان اینکه شاعرانی چون حافظ با خط هنرمندانی مثل یدالله کابلی در جامعه زندگی می‌کنند درباره هنر خوشنویسی گفت: ما هنرمندان بزرگی در زمنیه‌های مختلف هنری داریم، به‌خصوص در زمینه‌ کتابت و خوشنویسی بزرگانی بسیاری داریم. آن‌ها با توفیقی که خداوند عطا کرده می‌توانند چنین فضایی را ایجاد کنند.

او درباره تجربیات خود از آموختن خوشنویسی نیز اظهار کرد: سال‌ها پیش که می‎خواستم خوشنویسی بیاموزم، کلاس‌های استاد کابلی بسیار شلوغ بود و همین شلوغی او را دست‌نیافتنی کرده بود. در سال‌های اخیر که مسؤولیتی داشتم، با بسیاری از استادان حوزه‌های مختلف در ارتباط بودم. بعضی از آدم‌ها هستند که به نوعی زندگی می‌بخشند و من اعتراف می‌کنم که یدالله کابلی آنی دارد که اگر در ارتباط با او باشید، گرفتارش می‌شوید.

معاون هنری وزیر ارشاد همچنین افزود: آنچه بیش از هرچیز در استاد کابلی دیده می‏‌شود صفای باطن و دورن پاک و زلال او است. هر لحظه که از او یادی می‌شود، همه احساس شعف و خوشحالی می‌کنند. امیدوارم کماکان این بزرگی و صفا با طول عمر او ادامه داشته باشد.

امروز دوباره متولد شده‌ام

کابلی خوانساری نیز در این مراسم با اشاره به اینکه جز ادای احترام و سپاس بیکران نمی‌توانم چیز دیگری بگویم. گفت: من همچنان خدمتگزار کسانی هستم که با شوق خود را به کانون عشق و مهر و معرفت و دنیای خوشنویسی پیوند داده‌اند. به خودم می‌بالم و وقتی به این کتاب نگاه می‌کنم احساس می‌کنم امروز دوباره متولد شده‌ام.

وی ادامه داد: با حضور در این فضا به یاد روزگاری افتادم که با دغدغه‌ی نوشتن خط نزد استاد سیدحسن میرخانی می‌رفتم و او برایم شعر "گویند سنگ لعل شود در مقام صبر / آری شود، لیک به خون جگر شود..." را مشق می‌کرد و من تا مدت‌ها معنایش را نمی‌دانستم. روزی که برای اولین بار به عنوان معلم پشت میز نشستم یاد روزهایی افتادم که در شکسته هیچ معلمی نداشتم و با چند فتوکپی کار می‌کردم.

این خوشنویس پیشکسوت همچنین اظهار کرد: هنر خوشنویسی با همت و کوشش استادانی آبیاری شده است و من نیز در این سال‎ها توفیق همیاری با آن‌ها را داشتم. اکنون به عزت این تلاش و کوشش و به نام بلند ایران و ریشه‌ها و هویتم قسم می‌خورم که در این مسیر و هدف مقدسی که انتخاب کرده‌ام، خدمتگزار باشم. از برادران میرباقری و خانه فرهنگ و هنر گویا سپاسگزارم که زمنیه چاپ این کتاب را فراهم کردند.

کابلی به جریان خط شکسته سایه دوام بخشید

غلامحسین امیرخانی خوشنویس پیشکسوت نیز در این مراسم گفت: اینکه پیوند و معجزه عجیب هنر کیمیایی است که همه مردم دنیا را به هم پیوند داده است. اگر نیک بنگریم، شرق و غرب عالم در ارادت به عالم فرهنگ و هنر مشترک هستند. کسانی که در زمینه دانش هنر و شناخت عالم آن ورود نکرده‌اند، گاهی عشق و ارادت و علاقه‌شان به این حوزه ارزشمندتر است، چون با خلوص عشق می‌ورزند و با تمام وجود و بدون نگاه کارشناسی در هنر غرق می‌شوند.

او با اشاره به اینکه برای سخن گفتن از هنرمندانی چون یدالله کابلی باید بیش از یک جلسه وقت گذاشت افزود: او از کسانی بود که همکاری موثری با جمعیت یاوری خراسان برای ساخت مدرسه در نقاط مختلف داشت. در بیان واقعیت‌ها چند چیز عامل ارزشمندی و ماندگاری است؛ اول اینکه فضل تقدم چه جایگاهی دارد. اینکه چیزی وجود نداشته باشد و یک نفر آن را به وجود بیاورد یک قیمت دیگری دارد. سال ۱۳۵۰ از خط شکسته سایه و خاطره‌ای بیش باقی نمانده بود. انجمن خوشنویسان با مدیریت ارزشمند خسرو زعیمی به این نتیجه رسیده بود که نباید بگذارد این خط به بوته فراموشی سپرده شود، بنابراین زمینه‌سازی‌هایی برای برگزاری کلاس و تعلیم این خط انجام شد.

این هنرمند ادامه داد: کابلی به این جریان دوام بخشید. این دوام نیازمند اراده محکم و برنامه‌ریزی بود. جامعه بشری بر ستون تعلیم و تعلم استوار است و ارزش این امر با چیز دیگری برابری نمی‌کند. همه خیرات و برکات از رابطه‌ی معلم و شاگردی است. کابلی یکی از موفق‌ترین معلمان خط شکسته است. او در طول این ۴۰ سال این دوام و حرکت را با عشق و علاقه ادامه داده است.

امیرخانی به برگزاری نمایشگاه‌های متعدد توسط این هنرمند اشاره کرد و گفت: دست و ذهن کابلی در این سال‌ها خسته نشده است. او فعال و در حرکت بود هاست. پروردگار بزرگ انسان را با این هدف آفریده که طبیعت را بشناسد و معرفت حاصل از این شناخت موجب شود او در این عرصه‌ مقدس درست حرکت کند. آنچه که امروز به فراموشی سپرده می‌شود همین موضوع است. مثل این است که قدر مادر خود را ندانیم.

این خوشنویس در پایان سخنانش به لزوم توجه به آداب‌دانی اشاره کرد و گفت: در طول چند سال گذشته آداب‌دانی و برخورد درست فراموش شده است. پیش از این حق بزرگتر و کوچکتری و حق سلام و علیک ارزش داشت و روابط طوری بود که باعث ایجاد محبت و مودت می‌شد، اما حق استاد و شاگردی به خصوص در دانشگاه‌ها رعایت نمی‌شود و در غیاب و حضور هم، یکدیگر را می‌خراشیم. اخلاق و رفتار و مهربانی یدالله کابلی الگویی است که می‌توان با نگاه به آن از درشت‌خویی پرهیز و آن را به جرقه‌ مهر و محبت تبدیل کرد.

مدیون هنرمندانی چون کابلی هستیم

شهداد فاضلی خوانساری دیگر سخنران این مراسم بود که اظهار کرد: متاسفانه در دنیایی زندگی می‌کنیم که پر از خبرهای تلخ و ناگوار است و کسانی که اداره‌ی دنیا در دست‌شان است، مسبب رنج‌ها و فقر مردم هستند. کسانی هم در دنیا هستند که زیبایی خلق می‌کنند. کابلی از هنرمندانی است که همه‌ی عمر دست به خلق زیبایی زد، اما هرگز توقعی از جامعه نداشت. ما مدیون هنرمندانی چون او هستیم.

وی با بیان اینکه شهر خوانسار آدم‌های برجسته زیادی دارد افزود: با این حال ما هنرمندانی که در حد یدالله کابلی باشند کم داریم. شهرت او در جوامع بین‌المللی نیز پیچیده و این شهرت نه تنها به خاطر هنر او، بلکه مربوط به شخصیت عارفانه‌اش نیز می‌شود. در اینجا لازم است از همسر او هم تشکر کنیم؛ چرا که هنرمندان بسیاری موفقیت‌های خود را مدیون همسران‌شان هستند.

هنر را با قدرت و سیاست نمی‌شود آلوده کرد

صادق خرازی نیز از حاضران در این مراسم بود که با اشاره به سه دهه شناختش از کابلی،‌گفت: خوانسار، این شهر پر از مهر و صفا و فرهنگ زادگاه کتابت تاریخ هشت قرن ایران است. از دوره تیموریان به بعد در بین همه کاتبان بزرگ قرآن یک کاتب قدرتمند خوانساری را می‌توان دید.

وی با اشاره به اینکه ‌انسانیت، شخصیت، مردانگی، همنوع‌دوستی و اخلاق خوب مولفه‌هایی است که کابلی را، کابلی کرده است افزود: هنرمند شدن کار آسانی است، اما هنرمند ماندن دشوار و سخت است. امیدوارم قدر هنرمندان را بدانیم. آن‌ها سفیران پرافتخاری هستند که به کجا وارد شوند آبرو برای ما می‌خرند. نه اهل شعارند و نه تمنای چند روزه‌ دنیوی. کابلی در مسیر کتابت نستعلیق میراث‌دار کتابت خط ایران است. امیدوارم عمری به بلندای آفتاب داشته باشد.

خرازی در پایان اظهار کرد:‌ هنر را با قدرت و سیاست نمی‌شود آلوده کرد. قدرت و سیاست رفتنی هستند و آنچه می‌ماند هنر و اخلاق است که سلطان تاریخی قلب‌های ملت ایران هستند.

کابلی من را شاعر گمنام کرد

هوشنگ اردلان معمار، نیز دز این مراسم گفت: سال ۱۳۴۷ شاهد یک جمع بی‌نظیر در دانشکده هنرهای زیبا بودم. در اولین دیدار، یدالله کابلی را در هیأت یک جوان باصفا دیدم و با دیدن تابلوی کوچکی متبرک به نام "علی (ع)"، شیفته‌اش شدم. ۴۷ سال است که در محضر او هستم. پیشانی او برای من یک محراب متبرک است. مادرم نیز شیفته او بود و به من می‌گفت کابلی جای برادر نداشته‌ات است. من خوشنویس نشدم، اما الماس‌های وجود او از من یک شاعر گمنام ساخت.

از یادداشت همسر کابلی تا نامگذاری میدانی به نام این خوشنویس

همسر یدالله کابلی نیز پشت تریبون قرار گرفت و متنی را در ستایش ویژگی‌های شخصیتی و هنری همسرش برای حاضران خواند.

در پایان این مراسم جواد بختیاری رییس انجمن خوشنویسان، گفت: جاودانگی رمز و رازش را به راحتی برای کسی فاش نمی‌کند، اما برای کابلی این کار را کرده است. از شهردار خوانسار می‌خواهم یکی از میدان‌های اصلی شهر را به اسم این استاد آراسته کند و ساخت تندیسی فاخر از او را به هنرمندان مجسمه‌ساز سفارش بدهد تا در جای مناسبی از شهر نصب شود.

ناصر میرباقری، داریوش اسدزاده، اسرافیل شیرچی، حسین محجوبی، محمد اصفهانی، ساعد باقری، علی‌اکبر صادقی و... از چهره‌های حاضر در این مراسم بودند.

رونمایی از کتاب گلچینی از آثار شکسته نستعلیق یدالله کابلی خوانساری با عنوان "سماع در سماع" که به همت انتشارات گویا منتشر شده است، آخرین بخش این مراسم بود.

همچنین نمایشگاهی نیز از آثار یدالله کابلی در نگارخانه فرهنگسرای نیاوران برپا شده است که در این مراسم افتتاح شد.

گزارش تصویری مرتبط1

گزارش تصویری مرتبط 2

انتهای پیام/