به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی پنجمین جشنواره تئاتر ایثار، این رویداد هنری با حضور ۲۱ گروه نمایشی از شهرستان‌های مختلف کشور در پردیس تئاتر تهران در حال برگزاری است؛ جشنواره‌ای که تقویت آثار هنری تولیدشده در حوزه ایثار و مقاومت و آماده‌سازی بستر برای تهیه آن‌ها را در چشم‌انداز خود قرار داده است.

جشنواره ایثار تداوم‌دهنده حرکتی باشد که گروه‌های نمایشی آغاز کردند

سیاوش تهمورث داور پنجمین جشنواره تئاتر ایثار با اشاره به‌ضرورت هم‌افزایی دستگاه‌ها در تلاش برای ارتقای تئاتر و جشنواره‌ها تصریح کرد: مسئولان جشنواره تئاتر ایثار باید با برنامه‌ریزی، هدف‌گذاری و تعیین چشم‌انداز مطمئن، جشنواره را به سمتی ببرند که انگیزه جوانان را تقویت کنند و به ارتقای کیفیت جشنواره خود منجر شود.

تهمورث از داوران بخش بزرگسال این رویداد هنری معتقد است برگزاری جشنواره‌هایی ازاین‌دست می‌تواند در هنرمندان جوان انگیزه ایجاد کند تا دست به تولید آثاری بزنند که از قـِبـَل جشنواره موردحمایت قرار می‌گیرد.

این هنرمند برجسته تئاتر کشور، افزود: اگرچه مخالف اسم گذاشتن برای جشنواره‌ها و تقسیم آن‌ها به ایثار، مقاومت، عاشورایی، سنتی و غیره هستم ولی لازم است تأکید اصلی تمام این حرکت‌ها بر ارتقا و اعتلای هنر تئاتر در کشور باشد زیرا برگزاری جشنواره‌ها برای اصل تئاتر و نمایش است.

وی ادامه داد: مهم است که جشنواره نباید صرفاً در جشنواره تمام شود؛ بلکه لازم است جشنواره تداوم‌دهنده حرکتی باشد که گروه‌های نمایشی آن را آغاز کردند و به چیزی دست یافتند که آن را در جشنواره ادامه می‌دهند تا به جشنواره‌های بعدی نیز برسد و کامل‌تر شود تا از این طریق بتوانیم صحنه‌هایمان را پربارتر و دیدنی‌تر کنیم.

تهمورث با تأکید بر اینکه جشنواره برای جشنواره به درد نمی‌خورد، ‌تصریح کرد: کسانی که در این جشنواره‌ها شرکت می‌کنند عموماً جوانانی هستند که تفریحات خود را رها کرده‌اند و به کار تئاتر مشغول‌اند، که این کار ارزشمند است و باید به آن‌ها دست‌مریزاد گفت؛ اما در این مرحله باید مسئولان وارد عمل شوند و با برنامه‌ریزی، هدف‌گذاری و تعیین چشم‌انداز مطمئن، جشنواره را به سمتی ببرند که انگیزه جوانان را تقویت کنند و به ارتقای کیفیت جشنواره خود بیندیشند.

وی با اشاره به‌ضرورت برنامه‌ریزی برای اعتلای تئاتر در جشنواره‌ها گفت: هدف فقط جشنواره نیست بلکه جشنواره‌ها می‌توانند مسیر راه را آسان کنند و بستر تهیه چنین تولیداتی را فراهم سازند؛ به همین دلیل فرقی نمی‌کند نام جشنواره ایثار باشد یا عاشورایی؛ حرف همه در تئاتر، حرفی اجتماعی و بیان اتفاقات اجتماعی است.

این نویسنده و کارگردان مطرح عرصه تئاتر، با تأکید بر ضرورت هم‌افزایی دستگاه‌ها در امور هنری گفت: با توجه به اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی هنر تئاتر و سینماست، سایر دستگاه‌ها نیز باید توان خود را با این دستگاه به اشتراک بگذارند تا حرکتی درخور و شایسته صورت گیرد و اگر قرار است تلاشی برای تئاتر داشته باشیم، دستگاه‌ها باید با هم‌افزایی داشته باشند.

نمایش‌ها اجرای عمومی داشته باشند

فهیمه فخرالدین کارگردان نمایش "باد کافر" به نویسندگی امیر دژاکام می‌گوید: جشنواره ایثار رویکرد خوبی دارد و موضوعی را در محوریت خود قرار داده که ما خودمان درگیر آن بودیم و آن را لمس کردیم؛ اکنون نیز از طریق تئاتر آن را به نسل جدیدتر انعکاس می‌دهیم تا روایت ما از جنگ را ببینند و به همین دلیل، آن دوران و آن خاطرات را زنده نگه می‌دارد تا فراموش نکنیم برای دفاع از این آب و خاک، چه زحمت‌هایی کشیده شده و چه خون‌هایی بر زمین ریخته است.

او درباره این نمایش گفت: این کار درباره خانمی تبریزی است که به ناگهان در شرایط جنگ قرار می‌گیرد و دیدن این حوادث او را آشفته می‌کند و این اتفاقات تا سال‌ها بعد همراهش است؛ حتی تاریخی هم که امروز برای ما روایت می‌کند متأثر از اتفاقاتی است که تأثیراتش هنوز در این زن باقی مانده است و ما با روایت این زن از جنگ مواجه می‌شویم.

کارگردان نمایش "باد کافر" با ابراز خوشحالی از اینکه سالن نمایشش مملو از تماشاگر بود، اظهار کرد: جشنواره ایثار توانسته در گروه‌های نمایشی جوان این انگیزه را ایجاد کند و ذهن آن‌ها را برای پویا کردن نسبت به این موضوعات آماده کند.

فخرالدین بهبود امکاناتی که جشنواره در اختیار گروه‌ها قرار می‌دهد و کیفیت تجهیزات محیطی که برای آن‌ها فراهم می‌شود را ازجمله عواملی دانست که می‌تواند گروه‌های نمایشی را بیشتر ترغیب کند تا کارشان دیده شود.

از طریق جشنواره‌ها می‌توان فرهنگ ایثار و شهادت را زنده نگه داشت

سعید زندی یکی از کارگردانان نمایش "وقتی‌که یاد می‌رود" از کرمانشاه نیز گفت: گروه نمایش، آنچه در توان داشت را به‌عنوان ثمره چند ماه تمرین عرضه کرد و از اجرا راضی بودیم که البته به دلیل برخی کاستی‌ها در تجهیزات سالن به خاطر تازه تأسیس بودن آن وجود داشت.

وی معتقد است نفس برگزاری جشنواره‌ای که موضوعیت آن ایثار است و تلاش دارد گروه‌های نمایشی را جمع کند و به آن‌ها ایده و انگیزه بدهد، خوب است زیرا به دنبال تولید کارهای تازه و نو در این عرصه است.

کارگردان نمایش "وقتی که یاد می‌رود" با تقدیر از حرکت بنیاد شهید در برگزاری این جشنواره، معتقد است این برنامه، درست‌ترین کار است و متولی آن هم به‌درستی ورود کرده است زیرا از طریق همین جشنواره‌ها می‌توان فرهنگ ایثار و شهادت را زنده نگه داشت.

زندی تأکید کرد: در سال‌های دفاع مقدس اتفاق بزرگی افتاده ولی اگر به دست فراموشی سپرده شود، خیانت بزرگی به شهدا،‌ خانواده‌هایشان و همه آن‌ها که ایثار کردند، خواهد شد.

او گفت: این ایثار و ازخودگذشتگی صرفاً در جبهه و مقاومت نبوده؛ بلکه بسیاری ازجمله مادرها و همسران پشت جبهه ایثار کردند و نباید این تصور را داشت که الزاماً آن‌ها که در خط مقدم بودند، ایثار کردند؛ ‌بنابراین در این نمایش‌ها می‌توان منتقل کرد که در آن روزها چه بر مردمان ما گذشته است.

نمایش قطره‌ای از اقیانوس ایثار رزمندگان جنگ تحمیلی

حسین شهبازی کارگردان نمایش "نامه‌ها" با ابراز رضایت از اجرای خود و تشکر از همکاری عوامل مجموعه پردیس تئاتر تهران، به استقبال تماشاگران اشاره کرد و گفت: سالن پر شده بود و برخی تماشاگران ناچار شدند روی زمین بنشینند و کار را تماشا کنند.

وی که نمایشش درباره ۵ نامه‌ای است که از دوران دفاع مقدس باقی مانده بود و به دست صاحبان آن نرسیده و اکنون نمایشنامه‌نویسی باید بر اساس آن‌ها، اثری هنری خلق کند، در ادامه درباره جشنواره تئاتر ایثار می‌گوید: کلمه ایثار بسیار مقدس است و از ابتدای تاریخ تا امروز در انواع مختلف وجود داشته و در تاریخ ما نیز اوج آن در هشت سال دفاع مقدس دیده می‌شود که رزمندگان ما معنای آن را کامل کردند.

شهبازی توضیح داد: ما هم سعی کردیم در نمایش خود، قطره‌ای از این اقیانوس را نشان دهیم و تصویر کننده گوشه‌ای از ایثارهایی باشیم که در این هشت سال صورت گرفت.

اهتمام مدیران در برگزاری جشنواره تئاتر ایثار قابل‌تقدیر است

کاوه مهدوی کارگردان نمایش "آبان" نیز با اشاره به اینکه تأخیر در زمان برگزاری جشنواره و قرار گرفتن آن در دل جشنواره‌های دیگر باعث مطول شدن فاصله فراخوان تا اجرای جشنواره‌ای شد، گفت: خوشبختانه سالنی که در اختیار ما بود ویژه و حرفه‌ای بود و من که همیشه در سالن کوچک در جشنواره‌ها اجرا داشتم، بعد از مدت‌ها احساس کردم واقعاً داریم کار تئاتر می‌کنیم.

وی خواستار همکاری نهادهای دیگر در برگزاری جشنواره تئاتر ایثار است و اظهار کرد: نمی‌شود انتظار داشت هر نهادی به‌تنهایی جشنواره را برگزار کند و تمام و کمال هم باشد؛ لازم است در مهروموم‌های آتی نهادهای دیگر هم کمک کنند تا این جشنواره سرپا باقی بماند و دست‌تنها نباشد.

مهدوی اضافه کرد: من با توجه به حضورم در جشنواره‌های دیگر می‌دانم که برگزاری جشنواره سخت است ولی از برگزارکنندگان جشنواره تئاتر ایثار تشکر می‌کنم که نهایتاً آن را برگزار کردند و به این روند اهتمام داشتند؛ چراکه همین نگاه فرهنگی، قابل‌اعتنا است.

نمایش "آبان" به نویسندگی فرزاد فرخی زاده و کارگردانی کاوه مهدوی، درباره مادری است که فرزند خود را سال‌ها قبل از انقلاب از دست داده و در زمان جنگ با یک خلبان زخمی عراقی مواجه می‌شود و به‌نوعی خودش را جای مادر این خلبان فرض کرده و سعی دارد او را نجات دهد.

ضرورت افزایش کمک‌هزینه به گروه‌های نمایشی

عباس عبدالله زاده نویسنده و کارگردان "تک سرباز" که نمایش او به‌عنوان نخستین نمایش در پنجمین جشنواره سراسری تئاتر ایثار به روی صحنه رفت، با اشاره به وقفه طولانی در روند برگزاری جشنواره معتقد است درصورتی‌که برنامه‌ریزی به‌صورت جدی‌تر صورت می‌گرفت، شاهد حضور قبراق تر گروه‌ها می‌بودیم.

وی افزود: گروه اجرایی و برگزارکنندگان جشنواره زحمت زیادی کشیدند و کسی کوتاهی نکرد؛ چراکه آن‌ها هر چه داشتند در طبق اخلاص گذاشتند ولی داشته هاشان محدود بود و با داشته محدود به سمت برگزاری یک جشنواره سراسری رفتن و ۲۴ گروه تئاتری داشتن، کار سختی است.

عبدالله زاده تأکید کرد: جشنواره‌ای که به موضوع ایثار و فداکاری و جنگ می‌پردازد، باید دارای ارج‌وقرب بالاتری در میان مسئولان مستقیم و غیرمستقیم فرهنگی باشد و امکانات بهتری در اختیار گروه‌ها قرار دهند؛ چراکه تمرین گروه‌ها در پلاتوهای خصوصی هزینه زیادی دارد و ما انتظار افزایش کمک‌هزینه به گروه‌ها در چنین جشنواره‌هایی را داریم.

وی درباره داستان نمایش "تک سرباز" توضیح داد: این اثر درباره یک سرباز در منطقه صفر مرزی در بحبوحه انقلاب است که خدمت او بالغ بر سه سال و اندی طول کشیده زیرا هم‌قطاران او در پاسگاه به دلیل شرایط کشور، آنجا را ترک کردند ولی این سرباز نخواسته سربازخانه را رها کند و با شروع جنگ، هنگامی‌که گروه تجسس عراق به این پاسگاه حمله می‌کند، این سرباز برای نجات مردم عادی، درنهایت شهید می‌شود.

پنجمین جشنواره سراسری تئاتر ایثار به همت معاونت فرهنگی و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران، با دبیری حسینعلی بیات در دو بخش کودکان و نوجوان و بزرگ‌سالان از ۱۵ تا ۲۰ مهر در تهران برگزار می‌شود.

انتهای پیام/