به گزارش هنرآنلاین ستاد خبری تئاتر مقاومت، یک ماه از آغاز اجراهای عمومی جشنواره سراسری تئاتر مقاومت از ۳۱ شهریور در دو بخش تئاتر صحنه‌ای و خیابانی گروه‌های اجرایی تاکنون ۱۹۵ بار به صحنه رفته‌اند.

در بخش صحنه‌ای ۱۰ استان تهران، خوزستان، کرمانشاه، ایلام، گلستان، قزوین خراسان رضوی، همدان، فارس و اردبیل میهمان ۱۸ نمایش بوده و خواهند بود.

بنابر همین گزارش، در بخش خیابانی نیز، ۱۱ نمایش در ۵ استان تهران، خوزستان همدان، هرمزگان، کرمانشاه، اجرا داشته‌اند.

در مجموع نیز این ۲۹ اثر،۱۹۵ شب به صحنه رفته‌اند.

موضوع این نمایش‌ها دفاع مقدس و رخدادها و تحولات سیاسی و اجتماعی منطقه و مسائل اجتماعی روز بوده است.

پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و بنیاد روایت با دبیری حسین پارسایی در قالب اجرای عمومی آثار منتخب تهران و سایر شهرهای ایران از ۳۱ شهریور تا هفتم آذر ۱۳۹۴ برگزار می‌شود.

دیدگاه دو کارگردان در مورد اجراهای عمومی آثار جشنواره تئاتر مقاومت

علی شعاعی نویسنده و کارگردان نمایش "دست‌های بسته، بال‌های باز" از ایلام که در این جشنواره حضور دارد، با اشاره به داستان این نمایش گفت: "داستان این نمایش در مورد فیلم‌سازی است که قصد مهاجرت از ایران را دارد، اما چند روز قبل از سفر، راشی را در میان آرشیو فیلم‌هایش پیدا می‌کند که در زمان جنگ از غواصی قبل از عملیات فیلم گرفته و قول داده تا آن فیلم را به والدین‌اش برساند. این مسئله، زمینه‌ساز ایجاد اتفاقاتی در زندگی این فیلم‌ساز می‌شود. اجرای این نمایش، درصحنه تئاتر به‌واسطه داشتن فضاها و صحنه‌های خاص بسیار سخت بود، بنابراین ما با ایجاد فضاهایی توسط نور، رنگ و ... تلاش کردیم صحنه‌های لازم را در ذهن مخاطبمان بازسازی کنیم."

این کارگردان تئاتر، در پاسخ به این سؤال که آیا هنوز هم می‌توان دیدگاه‌های متفاوتی نسبت به موضوع دفاع مقدس داشت توضیح داد: "زادگاه من شهری است که در طول دوران دفاع مقدس با اتفاقات مختلفی روبه‌رو شد، این اتفاقات هنوز هم با مردم همراه است و نشانه‌های آن را می‌توان در فضای شهر و حتی دیوار‌های آن دید. جنگ تنها به مناطق جنوبی ایران محدود نمی‌شد، هنوز شهدا، جانبازان و افراد زیادی هستند که کارها و رشادت‌هایشان پنهان مانده و کسی از آن‌ها اطلاع ندارد."

شعاعی افزود: "ما در برهه‌ای از زمان قرار داریم، که می‌توان آن را مرحله انتقال نامید، انتقال زمان و اتفاقاتی که در مرحله فراموشی قرار دارند. داشتن رویکرد و نگاه متفاوت به این اتفاقات بسیار مهم است. تاکنون به کلیات پرداخته‌ایم، اما نگاه جزئی‌نگر آن چیزی است که اکنون به آن نیاز داریم."

کارگردان نمایش"دست‌های بسته، بال‌های باز" در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: اجراهای عمومی آثار اتفاق بسیار مثبتی است، کاش امکان این مسئله وجود داشت که بازبینی‌ها به‌صورت زنده انجام می‌شد، چون تئاتر هنری زنده است و ارائه فیلم در سطح کیفی آثار تأثیر می‌گذارد."

"سرباز، جاده، مسلسل" اولین تجربه کارگردانی من است

بهار دالوند کارگردان نمایش "سرباز، جاده، مسلسل" از اردبیل در گفت‌وگویی کوتاه عنوان کرد: "ما برای اجرای عمومی این نمایش آمادگی لازم را داشتیم."

او اظهار کرد: "این نمایش اولین تجربه کارگردانی من است، به همین دلیل سرپرست گروه آقای واحدی‌زاده کمک‌های زیادی به من کردند."

دالوند خاطرنشان کرد: ""سرباز، جاده، مسلسل" نمایشی تک نفره است که خودم آن را بازی کردم. این اثر روایت‌گر داستان پرستاری در بیمارستانی صحرایی است که به اسارت می‌رود و ...."

او در پایان عنوان کرد: "اجرای عمومی نمایش‌ها در استان‌های سراسر کشور اتفاق بسیار خوبی است، زیرا سبب استقبال مخاطبان و آشنایی آنان با آثار متفاوت در حوزه دفاع مقدس می‌شود. با توجه به آنکه این نوع آثار مخاطبان خاص خود رادارند، اجراهای عمومی سبب اشاعه و تشویق عموم مردم به دیدن تئاتر می‌شود."

پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و بنیاد فرهنگی روایت با دبیری حسین پارسایی در قالب اجرای عمومی آثار منتخب تهران و سایر شهرهای ایران از ۳۱ شهریور تا هفتم آذر ۱۳۹۴ برگزار می‌شود.

انتهای پیام/