به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی مجموعه تئاتر شهر، از روز چهارشنبه ۲۱ مهرماه و با پایان گرفتن اجرای نمایش "تکه‌های سنگین سرب" به کارگردانی ایوب آقاخانی، نمایش "باغ آلبالو" به نویسندگی محمد چرم‌شیر (بر اساس متن باغ آلبالو نوشته آنتوان چخوف) و کارگردانی آتیلا پسیانی اجرای خود را در تالار چهارسو آغاز می‌کند.

در این اثر نمایشی که از تاریخ یادشده به مدت‌زمان ۷۵ دقیقه و قیمت بلیت ۲۰ هزار تومان روی صحنه خواهد رفت، (به ترتیب حروف الفبا) آتیلا پسیانی، خسرو پسیانی، ستاره پسیانی، نوید جهان زاده، روح‌الله حق‌گوی لسان، بهاره رهنما، الیکا عبدالرزاقی، مهدی صدر، رامین ناصرنصیر، سروناز نانکلی، فاطمه نقوی به‌عنوان بازیگر حضور دارند.

جلسه نمایشنامه خوانی "روز واقعه" نوشته بهرام بیضایی و کارگردانی محمد رحمانیان هم طی روزهای ۲۲، ۲۳ و ۲۴ مهرماه ساعت ۱۹ با مدت‌زمان ۱۱۰ دقیقه و قیمت بلیت ۲۰ هزار تومان در تالار اصلی میزبان علاقه‌مندان تئاتر خواهد بود. در اجرای این جلسه نمایشنامه خوانی علی عمرانی، بهرام ابراهیمی، مهتاب نصیرپور، خسرو احمدی، خسرو شهراز، حبیب رضایی، اشکان خطیبی، مهدی ساکی، علی تاجمیر، الهام دهقانی، سُها سناجو، پرستو رحمانیان، الهه اصغری، سانیا سالاری، سامان مظلومی، بابک مؤذنی به‌عنوان نقش خوان حضور دارند.

نمایش "مجلس انتقام‌جویی هملت" دو اجرایی شد

نمایش "مجلس انتقام‌جویی هملت" به نویسندگی و کارگردانی حسین جمالی روزهای یکشنبه ۱۹، دوشنبه ۲۰ و سه‌شنبه ۲۱ مهرماه در دو نوبت میزبان علاقه‌مندان تئاتر خواهد بود.

بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌گرفته این اثر نمایشی طی روزهای یاد ساعت ۱۹ و ۲۰:۴۵ در تالار سایه با بازی مجید رحمتی، فرزین محدث، ارسطو خوش رزم، لطف‌الله سیفی، فریدون محرابی، مسعود حجازی مهر، علی عامل هاشمی، مسیح کاظمی، سارا عباسپور، بهاءالدین مرشدی به صحنه می‌رود.

اجرای نمایش "تکه‌های سنگین سرب" به پایان رسید

نمایش "تکه‌های سنگین سرب" به نویسندگی و کارگردانی ایوب آقاخانی که از ۱۲ شهریور در تالار چهارسو به صحنه رفته بود، جمعه ۱۷ مهر در حضور تعدادی زیادی از تماشاگران و هنرمندان به اجرای خود پایان داد.

عماد افروغ پژوهشگر و مدرس دانشگاه که به‌عنوان یکی از مهمانان آخرین اجرای نمایش "تکه‌های سنگین سرب" بعد از تماشای این اثر نمایشی خطاب به ایوب آقاخانی نویسنده و کارگردان نمایش گفت: در شرایط فعلی که از چمران‌ها خبری نیست همین‌که همت کردید و یک اثر نمایشی با موضوعیت شهید چمران را روی صحنه بردید واقعاً جای تقدیر و تشکر دارد و امیدوارم با اجرای این آثار نمایشی یاد مردان بزرگ انقلاب اسلامی ایران حفظ شود.

بر اساس این گزارش آناهیتا همتی، رضا بهشتی، منوچهر والی زاده، سام کبودوند، ابراهیم شیبانی و تعدادی دیگر از هنرمندان مهمانان ویژه اجرای پایانی نمایش "تکه‌های سنگین سرب" بودند.

"مضحکه شبیه قتل" در تاریخ درنگ نمی‌کند

کارگردان و بازیگر نمایش "مضحکه شبیه قتل" را تلفیق فضای کمدی و تاریخی دوره قاجاریه می‌دانند و معتقدند با اینکه این نمایش حال و هوای تاریخی دارد اما در تاریخ درنگ نمی‌کند.

حسین کیانی، نویسنده و کارگردان نمایش "مضحکه شبیه قتل"، با اشاره به موقعیت‌های کمدی این نمایش گفت: "مضحکه شبیه قتل" در وهله اول مبتنی بر کمدی موقعیت، سپس کمدی شخصیت و در آخر کمدی کلامی است. یک شاهی از جیب دختر رییس‌التجار درون چاه دستشویی خانه افتاده است. او می‌خواهد به هر شکل ممکن آن را بیرون بیاورد و از همین‌جا موقعیت کمیک نمایش با شخصیت‌ها و موقعیت‌های فردی‌شان و سرانجام طنز زبانی که جزئی از رفتار و گفتار آن‌هاست، آغاز می‌شود. البته این طنز صرفاً برای خنداندن نیست.

کیانی با اشاره به تلفیق فضای کمدی و تاریخی در این نمایش اظهار کرد: این نمایش مضحکه دوره قاجاری است و با اینکه حال و هوای تاریخی دارد اما در تاریخ درنگ نمی‌کند. برهه‌ای از تاریخ انتخاب شده اما نه به‌قصد تاریخ‌گویی، بلکه برای بازگو کردن. اساساً وظیفه نمایشنامه‌نویس روایت تاریخ نیست، بلکه او باید تاریخ را معاصر سازی کند و با توجه به مشابهت‌های تاریخی و جامعه‌اش به دنبال درک این شباهت‌ها باشد و مفاهیم موردنظرش را در این شباهت‌ها جست‌وجو کند.

رؤیا میرعلمی، بازیگر نمایش این نیز در توضیحی راجع به شخصیت‌های این کمدی ایرانی گفت: شخصیت‌های این نمایش از ابتدا در موقعیت کمیک قرار گرفته‌اند. از سوی دیگر، نمایشنامه‌نویس هوشمندانه آن‌ها را به‌گونه‌ای دوبه‌دو در کنار هم قرار داده که اتفاق کمیک روی صحنه را دوچندان کند. به همین دلیل تماشاگر با این نمایش ارتباط خوبی برقرار می‌کند، حتی در جاهایی دست می‌زند و ما شاهد خنده‌های انفجاری آن‌ها هستیم.

او با اشاره به جایگاه نمایش کمدی در فضای کنونی تئاتر اظهار کرد: متأسفانه نمایشنامه کمدی چندان جدی گرفته نمی‌شود و روشنفکران به سمت و سویی می‌روند که بیشتر تئاترهای روشنفکرانه را ببینند، حتی اگر ارتباط چندانی با فرهنگ مملکت ما نداشته و درک صحیحی از آن موقعیت برای مخاطب وجود نداشته باشد.

این بازیگر عرصه صحنه و تصویر در پایان افزود: این نمایش هم تماشاگر را به فکر وامی‌دارد و هم لحظه‌های خوبی را برایش رقم می‌زند، بنابراین می‌توان گفت کمدی شریفی است. تماشاگر این نمایش با کاراکترهایش به‌خوبی ارتباط برقرار می‌کند. برای مثال وقتی کاراکتری مثل "هرکی باش خان" را می‌بیند که به دنبال لحظه‌ای آرامش است، درحالی‌که حتی نمی‌تواند لحظه‌ای سرش را روی بالش بگذارد و اطرافیان از همسرش گرفته تا معشوقه سابقش، همه و همه مانع این اتفاق می‌شوند، لحظه‌ای به خود می‌گوید من هم در زندگی به دنبال چنین آرامشی هستم.

نمایش "مضحکه شبیه قتل" تا ۲۱ مهرماه، ساعت ۱۹:۳۰، در سالن اصلی تئاتر شهر با بازی شهرام حقیقت دوست، نگار عابدی، حبیب دهقان نسب، علیرضا آرا، الهام پاوه‌نژاد، مسعود میرطاهری، رؤیا میرعلمی و ویدا جوان، روی صحنه خواهد بود.

انتهای پیام/