سرویس سینما هنرآنلاین: نشست خبری نهمین جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران صبح امروز با حضور کیوان کثیریان رئیس انجمن منتقدان سینمای ایران، سحر عصر آزاد و جعفر گودرزی از اعضای شورای مرکزی انجمن منتقدان سینمای ایران در سالن سیف‌الله داد خانه سینما برگزار شد.

در ابتدای این نشست کیوان کثیریان رئیس انجمن منتقدان گفت: جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران 4 دوره در دی‌ماه برگزار شد و ما به دلیل همزمانی رویدادهای سینمایی که پیش رو داریم، تصمیم گرفتیم امسال کمی زودتر این جشن را برگزار کنیم و به همین علت و با احترام به ماه محرم زمانی که برای برگزاری این جشن در نظر گرفتیم، 10 آبان ماه خواهد بود.

وی درباره ملاک انتخاب آثار در شب جشن انجمن منتقدان بیان کرد: از آنجایی که نمی‌خواستیم تابع نظر هیئت انتخاب جشنواره فیلم فجر باشیم و از سوی دیگر نیز نمی‌خواستیم حق فیلمی در این زمینه زایل شود در نتیجه علاوه بر فیلم‌هایی که در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد، فیلم‌‎هایی که تا خردادماه اکران شدند و از گردونه فجر جامانده بودند نیز مورد داوری ما قرار گرفت.

رئیس انجمن منتقدان سینما اظهار کرد: باید تصمیمات جدیدتری گرفته می‌شد، به همین دلیل یا باید به آنچه در جشنواره فیلم فجر دیده می‌شد توجه می‌کردیم و یا این‌که به اکران توجه داشتیم که ما سعی کردیم هر دو را در نظر بگیریم.

وی ادامه داد: دوست داریم هر سال زمان جشن زودتر مشخص شود، چرا که دوستان علاقه‌مندند در مواد تبلیغی خود حضورشان را درج کنند و ما هم دوست داریم با فاصله کمتری از جشنواره فجر این جشن را برگزار کنیم، اما صنوف درآمدی ندارند و باید کسب درآمد کنند امسال هم دوست داشتیم اسپانسر داشته باشیم و تا حدودی پیش رفتیم اما هنوز مشخص نشده است.

وی افزود: جشنواره مطبوعات سینمایی نیز با این جشن همزمان بود و برای این‌که هم از زمان جشن کاسته شود و هم برای این جشن نیز شخصیت مستقل بدهیم از سال گذشته این دو را از هم تفکیک کردیم و این جشن نیز به فاصله کوتاهی از شب جشن انجمن منتقدان برگزار می‌شود.

رئیس انجمن منتقدان سینمایی در خاتمه اظهار کرد: از آنجایی که انجمن همیشه تلاش کرده در زمان حیات آدم‌ها از آن‌ها تجلیل کند امسال نیز در بخش بزرگداشت‌ها نیز ما از 3 هنرمند تجلیل می‌کنیم. در شب جشن انجمن منتقدان امسال نیز از یک فیلمساز، تهیه‌کننده و منتقد تقدیر خواهیم کرد ولی نامی از این هنرمندان نمی‌بریم تا در شب جشن غافلگیر شوند.

کثیریان تأکید کرد: به خاطر دارم در دوره‌های گذشته (دولت دهم) یک اسپانسر مالی پیشنهاد همکاری در برگزاری جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی را داد و قصد داشت پول زیادی برای برگزاری این جشن دهد و ما مشکوک شدیم و بعد از جستجوهای بسیار متوجه شدیم که اسپانسر پیشنهاددهنده قصد داشته رئیس‌جمهور را به جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران بیاورد که از اساس، پیشنهاد این اسپانسر مالی را رد کردیم، چرا که به هیچ عنوان قصد سیاسی کردن جشنواره را نداریم. بنابراین سعی می‌کنیم حتی با بودجه‌های اندک اما مستقل این جشن را برگزار کنیم.

وی درباره رأی‌گیری بخش‌های مختلف جشن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران گفت: در حوزه فیلم مستند تمام فیلم‌هایی که در هشتمین دوره "سینما حقیقت" حضور داشتند در بخش‌های مختلف مورد داوری قرار گرفتند اما در بخش سینمای داستانی مانند چهار سال گذشته رأی‌گیری‌ها به شکل آکادمیک انجام شد، به این معنا که زمان برگزاری جشنواره فیلم فجر، اعضای انجمن منتقدان هنگام دریافت کارت‌های جشنواره خود یک برگه رأی‌گیری را می‌گیرند که بعد از پایان جشنواره آرای خود را در این برگه منعکس می‌کنند و تحویل می‌دهند که معمولاً از میان ۴۰۰ عضو این انجمن، ۱۰۰ رأی جمع‌آوری می‌شود که سعی می‌کنیم همه طیف‌های منتقدان در این ۱۰۰ رأی وجود داشته باشد. جمع‌بندی آرا کاملاً با اعداد و ارقام سر و کار دارد و به هیچ عنوان دخل و تصرفی در رأی‌گیری‌ها نمی‌شود. اساساً یکی از دلایل اعتبار جشن منتقدان و نویسندگان سینمایی این است که سعی می‌کنیم سلامت آرا حفظ شود و به همین علت است که دوستان هنرمند به جایزه جشن منتقدان نگاه ویژه‌ای دارند.

در ادامه جعفر گودرزی عضو شورای مرکزی انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران با اشاره به مستقل برگزار شدن این جشن، گفت: یکی از ویژگی‌های جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی، مستقل برگزار شدن آن است و به این نتیجه رسیدیم که بهترین جناح برای این جشن، جناحی نبودن آن است که امیدوارم نهمین جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی که به احترام ایام محرم به شب منتقدان تغییر نام داده است، به بهترین شکل ممکن برگزار شود.

کثیریان دبیر نهمین جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی با اشاره به آرا در بخش دستاوردهای فنی و هنری، گفت: در بخش دستاوردهای فنی و هنری مانند طراحی گریم، طراحی صحنه و طراحی لباس، مجموع آرا زیاد نبود که بتوانیم به شکل مجزا رأی‌گیری کنیم؛ بنابراین تصمیم گرفتیم عنوان "دستاوردهای فنی" را در آرای منتقدان و نویسندگان سینمایی لحاظ کنیم. از همین رو آرای این بخش قابل ارزیابی با بخش‌های دیگر است. وی ادامه داد: در بخش‌های فنی مانند صدا و فیلمبرداری نقطه‌نظرهای متفاوتی وجود دارد، چرا که این بخش بسیار تخصصی و تکنیکی است و برخی از منتقدان معتقدند که روی این بخش نظر نمی‌دهند چرا که صدا و فیلمبرداری بحث‌هایی کاملاً تخصصی در عرصه سینماست و معتقدند اساساً اطلاعات کافی در این زمینه ندارند اما نکته قابل توجه این است که اعضای صنوف تخصصی سینما دوست دارند که نظر منتقدان در این مورد را بدانند و اتفاقاً از اعضای انجمن منتقدان و نویسندگان می‌خواهند که درباره امور فنی نظر بدهند. بنابراین مجموع آرا را در عنوان "دستاوردهای هنری و فنی" جمع‌آوری کردیم.

کثیریان در پایان درباره سالنی که برای این جشن در نظر گرفته شده است نیز گفت: از آنجایی که می‌خواهیم شب خاطره‌انگیزی را برای دوستان منتقد و سینماگران فراهم کنیم به دنبال سالنی هستیم تا اعضای انجمن بتوانند به همراه خانواده در این جشن حضور داشته باشند. سالنی در این ابعاد که گنجایش تعداد بالایی مهمان را داشته باشد در تهران بسیار اندک است و با توجه به رایزنی‌هایی که داشتیم چند سالن را در نظر گرفتیم اما هنوز به صورت قطعی مشخص نشده است و در اولین فرصت معرفی خواهیم کرد.

گزارش تصویری مرتبط