به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، مراسم نکوداشت زنده‌یاد حسین (منصور) ملکی روزنامه‌نگار پیشکسوت ایران هم‌زمان با زادروز او جمعه ۱۷ مهر در تالار استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

در این مراسم یادبود که به مناسبت تولد این هنرمند برگزار شد و جشن ۷۳ سالگی‌اش را بدون حضور او جشن گرفت، علیرضا خمسه، بهروز رضوی، سیف‌الله صدمیان، صالح میرزاآقایی، اصغر نعیمی، هادی قاسمیان و پری ملکی از این روزنامه‌نگار پیشکسوت سخن گفتند.

علیرضا خمسه با خواندن قطعه‌ای شعر سخنان خود را آغاز کرد و با بیان این‌که حال‌وروز من امروز پر از تضاد است، گفت: امروز روز تولد منصور است درحالی‌که خودش حضور ندارد. به‌عنوان یک کمدین خاطراتی که با او دارم آمیخته با شادی و خنده است ولی امروز او را در کنار خودم ندارم و به همین خاطر مجموعه‌ای از تضادها هستم.

او ادامه داد: چهره‌ای که مردم از ما کمدین‌ها دارند همیشه خندان است و من از این نقابی که جامعه بر صورت ما زده است گریزی ندارم.

خمسه در پایان سخنانش زادروز تولد منصور ملکی را به خانواده او و سایر حضار تبریک گفت.

سیف‌الله صمدیان که تابلویی را به‌رسم یادبود به خانواده منصور ملکی اهدا کرد، از دیگر سخنرانان این مراسم بود، سخنرانی خود را این‌گونه آغاز کرد: من یک افسوس و یک دلخوشی از خودم دارم. در این اواخر به این حقیقت تلخ رسیدم که علاوه بر اینکه فرهنگ جدی گرفته نمی‌شود شایعه‌ای بیش نیست.

او ضمن اشاره به مطلبی که منصور ملکی در بیستمین سالگرد مجله تصویر تحت عنوان سیف‌الله تویی؟ نوشته بود، به خواندن بخش‌هایی از آن مطلب پرداخت.

در ادامه این مراسم هادی قاسمیان با بیان این‌که تولد یک اتفاق و مرگ باور و اعتقاد است، گفت: مرگ تنها حقیقتی است که انسان به آن گردن نهاده است.

او با اشاره به داستان‌های حماسی درباره مرگ، سخنان خود را با پرداختن به موضوع مرگ و زندگی ادامه داد.

اصغر نعیمی، نویسنده و کارگردان از دیگر سخنرانان این مراسم بود که با بیان خاطراتی از منصور ملکی، سخنان خود را آغاز کرد.

نعیمی اظهار کرد: به‌عنوان یکی از شاگردان ایشان که اگر ایشان نبود مسیر زندگی‌ام متفاوت بود به خودم افتخار می‌کنم.

او با اشاره به توصیف زندگی منصور ملکی توسط مطبوعات، بیان کرد: ایشان معمولاً به‌عنوان منتقد و روزنامه‌نگار معرفی می‌شوند ولی من ایشان را بیش از هر چیز معلمی می‌دانم که شوق بسیاری برای آموختن داشت.

نعیمی با اشاره به خاطرات خود با منصور ملکی، بیان کرد: امروز وقتی با جوانان مواجهه می‌شوم به این موضوع فکر می‌کنم که کسی مثل منصور ملکی راه را برای من باز کرد به همین خاطر تلاش می‌کنم تا به آن‌ها کمک و راه را برایشان باز کنم.

او با اشاره به نقدهای منصور ملکی ادامه داد: وجه منتقدانه او در لذت بود. او هیچ‌وقت به اثری با کینه و عناد نگاه نمی‌کرد و اگر اثری را دوست نداشت تنها از کنار آن می‌گذشت.

وی در پایان سخنانش یادآور شد: من فکر می‌کنم ایشان به معنای واقعی کلمه روشنفکرانه زندگی کرد و تلاش کرد تا تمیز زندگی کند که این تلاش منجر به انزوای ناخواسته او شد.

در ادامه صالح میرزاآقایی، بازیگر تلویزیون و سینما سخنان خود را به خواندن شعری از خاطرات خود با زنده‌یاد منصور ملکی خلاصه کرد.

بهروز رضوی در ادامه در بیان این‌که درباره منصور ملکی زیاد می‌توان صحبت کرد، گفت:‌ ایشان هم‌چون دیگر هنرمندان ایران مظلومانه زندگی کرد و مظلومانه از میان ما رفت.

وی با بیان این‌که سالیان سال در مطبوعات با منصور ملکی هم‌قلم بودم، سخنان خود را با خواندن شعری به پایان رساند.

در پایان این مراسم پری ملکی همسر زنده‌یاد منصور ملکی به بیان خاطراتی از آن مرحوم پرداخت.

انتهای پیام/