به گزارش هنرآنلاین ، کارلو چزاری و لوکا یوکیلتو که به دعوت وزارت راه و شهرسازی برای بررسی پلان‌ها کرمان و شیراز به ایران سفر کرده‌اند، صبح امروز نیز سخنرانی‌هایی را با عنوان " تجربه‌ها و روش‌شناسی در حفاظت شهری" و "توسعه بین‌المللی در برنامه‌ریزی حفاظتی شهرهای تاریخی" در پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران ایراد کردند.

لوکا یوکیلتو مشاور خارجی مرمت و بازسازی بافت فرسوده‌ی کرمان معتقد است؛ در شهر کرمان نه فقط در بخش تاریخی بلکه در کل شهر باید تعادل‌بخشی موردتوجه قرار گیرد.

بر اساس گزارش خبرنگار ایسنا، یوکیلتو پنج‌شنبه‌شب در گفت‌وگو با استاندار کرمان با بیان این‌که ضرورت دارد یک طرح جامع حفاظتی برای کل منطقه تدوین شود، خاطرنشان کرد: متأسفانه امروز مرکز بافت تاریخی کرمان تحت فشارهای مختلف است از همین‌رو باید ملاحظه‌کاری شود.

این مشاور ایتالیایی بافت‌های تاریخی اظهار کرد: در برخی جاها می‌توان از سازه‌های مدرن استفاده کرد اما باید بخش‌های مختلف از نظر اجتماعی، ساختاری و بصری یکپارچه باشند.

وی گفت: در صورتی‌که کل موازین بافت قدیمی با هم یکپارچه و هماهنگ باشند جمعیت متقاضی بازگشت به بافت قدیمی خواهند شد نه ترغیب به فرار از آن، بنابراین کرمان شایسته این توجه است.

لزوم شناسایی ارزش شهر به ساکنان آن

هم‌چنین در ادامه کارلو چزاری معمار این گروه ایتالیایی نیز خاطرنشان کرد: در درجه‌ی اول بافت تاریخی شهرها باید دارای زندگی باشد و مردم بتوانند در آنجا زندگی کنند ضمن این‌که باید ارزش شهر را به ساکنان آن بشناسانیم.

وی ادامه داد: هرگونه سرویس و خدماتی که به بخش‌های مختلف شهر داده می‌شود باید به‌موازات آن در راستای توسعه بافت تاریخی هم ارائه شود از این‌رو مقامات مسئول باید کاری کنند که شهر قابل زندگی باشد یعنی همه‌ی زیرساخت‌ها برای مردم تأمین شود.

چزاری با تأکید بر این‌که باید کاملاً ارزیابی شود که گزینه‌هایی که انتخاب می‌شوند چه تأثیری بر روی بافت شهرها خواهد گذاشت، تصریح کرد: آشکار است که گذاشتن یک سوپر مارکت بزرگ در کنار بازار، آن بازار را دچار مشکل می‌کند.

وی تصریح کرد: امروز شهروند در مقابل خرابه‌هایی است که نمی‌داند منظور از آن‌ها چیست در حالی‌که اگر به آن‌ها گفته شود که چه اقداماتی در دست اقدام بوده و چه نتایجی در برخواهد داشت بهتر همراهی می‌کنند.

انتهای پیام/