به گزارش هنرآنلاین به نقل از فارس، دومین دوره اعطای جایزه هنری غدیر شب گذشته با حضور استاد امیرخانی، استاد کاظم چلیپا، علی مرادخانی معاون هنری وزارت ارشاد، استاد حمید عجمی، استاد جهاندار، استاد محمدعلی رجبی دوانی، محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و جمعی از اهالی هنر برگزار شد.

حدیثی از مولای متقیان در باب هنر

محمدعلی رجبی دوانی از پژوهشگران فلسفه هنر در این مراسم ضمن محکوم کردن آل سعود در حادثه منا، اظهار داشت: این عمل سفیانیان اعیاد بزرگ ما را عزا کرد و امیدواریم که جهان از لوث وجودشان پاک شود.

وی با اشاره به نزدیک شدن به عید غدیر، ادامه داد: همه چیز نشان از ولایت حضرت علی(ع) است که اگر به خطبه پیامبر اسلام توجه شود، در روز عید غدیر این خطبه برای ما ایرانی‌ها سبب افتخار است. زمانی که ایران از ارتش اسلام که عرب بودند شکست خورد، به سرعت به سمت اسلام گرایید و توانستیم به دامان علی(ع) و اولادش دست بزنیم.

این پژوهشگر هنر با بیان جمله‌ای از حضرت علی(ع)، گفت: امیرالمؤمنین(ع) در باب هنر فرمودند "ارزش هر انسان به زیبایی‌شناسی اوست"؛ اهل اندیشه می‌گویند نمی‌توانیم از این جمله‌ زیبا به سادگی تعریف کنیم؛ در این جمله از مولای متقیان باید اشاره کنیم که انسان به چه اندازه زیبا می‌گوید و زیبا می‌بیند؟ کلمه حسن در این جمله عالی‌ترین مرتبه زیبایی است. کسی که جمال و جلال را طی می‌کند به مرحله حسن می‌رسد و این هم افتخار برای جامعه هنری است؛ اگر قدر خود و جایگاه هنر را بدانند.

وی در تعریف دو کلمه "هنر" و "من" یادآور شد: کلمه "هنر" به معنای نیک‌مردی و نیک‌نفسی است؛ "من"، در فارسی دو معنا دارد که یکی انسان و دیگری اندیشه است؛ در واقع اندیشه، انسان را از دیگر موجودات تمییز می‌دهد. زمانی که "دش" به "من" اضافه می‌شود، این اندیشه نیک به دشمن تبدیل می‌شود و دشمن یعنی بداندیش یا انسان بد.

معنای "هنر نزد ایرانیان است و بس"

رجبی‌دوانی در خصوص معنای "هنر نزد ایرانیان است و بس" بیان داشت: این بیت به این معنا نیست که دیگر ملت‌ها هنر ندارند، در واقع فردوسی می‌خواهد بگوید نیک نفسی در فرهنگ ما جزو ذاتیات است و این فرهنگ، مرکز تربیت‌کننده انسان است.

وی ضمن تقدیر از استاد عجمی و چلیپا یادآور شد: استاد عجمی که مبدع خط معلی است، لیاقت خوشنویسی را دارد که متأسفانه برخی لیاقت خوشنویسی را ندارند. استاد چلیپا نیز که مدت‌ها او را می‌شناسم، بسیار خلاق است اما هرگز این خلاقیت را در جهت استفاده از غیر هنر به کار نبرده است.

غدیر؛ افتخار برای تمام بشریت

این پژوهشگر هنر در ادامه با اشاره به عید غدیر خم گفت: غدیر روز بزرگی است که مرحوم پدرم می‌گفت "این عید بزرگترین عید تاریخ بشریت است" چون خداوند به وسیله رسولش ولایت را دست به دست کرده و به بشر داده و بشر صاحب ولایت شده؛ که این افتخار برای تمام بشریت است. امروز اگر بشریت می‌توانست ولایت را تحمل کند، حتماً امام عصر(عج) ظهور می‌کرد.

تفسیر ابن سینا از حضرت علی (ع)

حسن بلخاری نیز در این مراسم، اظهار داشت: اعیاد قربان و غدیرخم که از اعیاد بزرگ ما است، امسال همراه با حادثه‌ای است که در حرم امن الهی جمع زیادی از مسلمانان قربانی شدند و امید است این رویداد مقدمه آزادی حرم امن الهی از دست کسانی باشد که صلاحیت مدیریت این مکان مقدس را ندارند.

وی با اشاره به جمله‌ای از ابن سینا درباره حضرت علی (ع) ادامه داد: ابن سینا در رساله معراجیه یا معراج‌نامه بحث استثنایی را مطرح کرده و در این بحث رفتن پیامبر(ص) به معراج را شرح می‌دهد و تمامی شهودات پیامبر(ص) را در جهان معقولات تفسیر می‌کند. سپس ابن سینا حضرت علی (ع) را با عنوان "مرکز حکمت" و "خزینه عقل" یاد می‌کند. این درحالی است که ابن سینا فقط بر مبنای عقل حرف می‌زند.

تقدیر از استاد چلیپا

اساتید عرصه هنر از جمله کاظم چلیپا،‌ مجید مهرگان، محمدعلی زم، صدیق تعریف و حمید عجمی تجلیل شوندگان این مراسم بودند که "صدیق تعریف" به علت سفر غیرمنتظره و وخامت حال مادرش، در جمع حضور نداشت. "محمدعلی زم" نیز به دلیل اعزام به مأموریتی در منطقه آزاد اروند و همچنین "حمید عجمی" به دلیل تداخل این مراسم با مراسم عقد فرزندش در این مراسم حضور نیافتند.

در ادامه این مراسم، عبدالجبار کاکایی شعرهای خود پیرامون "مادر شهید" و "یاعلی" را قرائت کرد.

بخش دیگری از این مراسم، از محمود صلاحی دعوت به سخنرانی شد که وی گفت: من حرفی نمی‌زنم و وقت خود را دراختیار استاد جهاندار می‌گذارم تا از صدای وی استفاده کنیم.

سپس استاد جهاندار بر روی سن حاضر شد و شعری از سعدی را خواند. در حین اجرای استاد جهاندار، یکی از میزبانان لیوان آبی برای استاد جهاندار آورد که "علی مرادخانی" این لیوان آب را از میزبان گرفت و خود به استاد جهاندار داد.

در پایان مراسم نمایشگاهی از آثار هنرمندان خوشنویسی و نقاشی با موضوع امام علی (ع) و غدیر گشایش یافت. این نمایشگاه در سه طبقه است که در طبقه اول 21 اثر خریداری شده در گنجینه موزه امام علی (ع) به نمایش گذاشته شده و شامل آثار خوشنویسی است. در طبقه دوم این نمایشگاه آثار اساتید مدعو از 8 استان کشور است که شامل 64 اثر خوشنویسی بوده و در طبقه سوم این نمایشگاه 32 اثر از نقاشی‌های مربوط به غدیر و امام علی (ع) به نمایش گذاشته شده است.

این نمایشگاه از شب گذشته به مدت 10 روز پذیرای علاقه‌‌مندان است ضمن اینکه آثار اساتیدی از جمله امیرخانی، عجمی، بختیاری، چلیپا و حبیب‌الله صادقی در این نمایشگاه به چشم می‌خورد.

گزارش تصویری مرتبط