سرویس تجسمی هنرآنلاین: نشست خبری نمایشگاه گروهی "تهران، شهر بی‌دفاع" عصر سه‌شنبه 7 مهرماه با حضور فرشید پارسی‎کیا گردآورنده نمایشگاه، کوروش ادیم و صالح تسبیحی هنرمندان حاضر در این نمایشگاه و جمعی از اصحاب رسانه در محل گالری دنا برگزار شد.

در این نشست پارسی‎کیا ابتدا درباره گالری دنا و فعالیت‎های آن تا امروز گفت: گالری دنا از دو ماه قبل کار خود را آغاز کرد و تا امروز 4 پرفورمنس شعر با عنوان کلی "واژگان ایستاده" و دو نمایشگاه یکی از عکس‎های آزاد احمدی و دیگری نمایشگاهی با کیوریتوری آرش تنهایی که درباره صمد بهرنگی بود برگزار کرده است.

وی درباره رویکرد این گالری نیز توضیح داد: داشتن تئوری و همین‌طور جنبه پژوهشی در نمایشگاه‎ها و اجراها برای ما بسیار مهم است و نمایشگاه جدید ما در این گالری که "تهران شهر بی‎دفاع" نام دارد نیز از این قاعده مستثنی نیست. این نمایشگاه بخشی از پروژه بزرگ "تهران" است که به عکاسی از تهران اختصاص دارد. در کنار نمایشگاه عکس، برنامه‎های جانبی دیگری مانند مجموعه برنامه موسیقی خنیاگری در روزهای 12، 19،14، 21 و 22 مهرماه که جنبه فضاسازی برای نمایشگاه دارد نیز با حضور آذرخش فراهانی، سالار محمد اصغری، آرین کشیشی، نامدار مجیدی، مهدی ایمانی و فرهود بیگلربیگی برگزار می‏‌شود. در واقع این تنها یک نمایشگاه نیست و باید آن را یک مجموعه برنامه فرهنگی نامید که از میان این برنامه‎ها می‏‌توان به اجرای موسیقی توسط گوره موسیقی کودک "ماه پیشونی"، نمایش ویدئوآرت "اعترافات یک شهر خاکستری" ساخته میثم مقصودی روز 16 مهرماه، پرفورمنس "چهار عمل اصلی با تهران" اثر محمد آزرم 17 مهرماه، نقد و بررسی کتاب "اسطوره تهران" اثر جلال ستاری با حضور کاووس بالازاده روز 20 مهر ساعت 19، شعر خوانی گروه پاراگراف با عنوان "قسم به توت‌های لگدمال/ اینجا تهران است" با حضور فرزین پارسی‎کیا، مهدی ایمانی مهر، بهروز احمدزاده و آرش سالاری روز 23 مهر ساعت 18 و در نهایت نشست آسیب‎شناسی شهر تهران با عنوان "تهران، شهر ناتمام" و باحضور دکتر نیر توکلی روز 24 مهر ساعت 19 اشاره کرد.

مدیر گالری دنا با اشاره به اینکه اعتقاد دارد سرمایه و سرمایه‎دای چهره تهران هر روز عوض می‎کند اظهار کرد: کوچه‎ای که شما امروز می‎بینید فردا قابل شناسایی نخواهد بود زیرا همه چیز در این شهر هر روز در حال تغییر است. به علاوه هجوم مهاجران در دوره‌های مختلف تاریخی و برای یافتن زندگی‎ای کمی بهتر باعث شده است ما شهری داشته باشیم با هشت میلیون جمعیت در شب و 20 میلیون نفر جمعیت در روز که هیچیک زندگی خوبی ندارند.

پارسی‌کیا ادامه داد: پس از موجی از مهاجرت به تهران متاسفانه پس از انقلاب سفید مردم تازه شهرنشین شده به جای آنکه آداب شهرنشینی را کسب کنند به سمت تبدیل شدن به گروهی مصرف کننده حرکت کردند. و مصرف را آموختند. در دهه 50 دوباره مهاجرت به تهران آغاز شد این بار به این دلیل که مردم می‏خواستند در کانون توجه انقلاب باشند. یکی دیگر از دلایلی که موجب مهاجرت مردم به تهران در آن زمان و دهه‏های بعد بود به تعبیر محمدعلی سپانلو نبودن چشم فضول در تهران بود. در تهران مردم فردیت بیشتری دارند، بابت رفتارهای روزمره خود مورد بازخواست دیگر مردم قرار نمی‌گیرند و به همین دلیل بسیاری به تهران مهاجرت کرده و مهاجران پیشین با تجربه چنین فضایی دیگر حاضر به بازگشت به شهر خود نیستند.

وی افزود: وجود فاصله طبقاتی گسترده میان مردم، از بین رفتن محلات به عنوان یکی از شاخصه‎های تهران، مرکزیت تهران به عنوان نقطه آغاز اعتراضات مدنی و سیاسی، وجود فضا برای افرادی با اندیشه‎های نوگرا و نکاتی از این دست ویژگی‏های دیگری هستند که تهران را در میان یگر شهرهای تهران برجسته میکنند. تهران موجودی است که نمی‏خواهد تغییر کند اما هر روز مجبور است هزاران تغییر را به خود ببیند و در مقابل این تهدیدها بی‎دفاع است و همین موضوعات است که در آثار این نمایشگاه مورد توجه هنرمندان قرار گرفته است.

گردآورنده نمایشگاه "تهران، شهر بی‌دفاع" همچنین درباره انتخاب هنرمندان این نمایشگاه نیز اظهار کرد: در این نمایشگاه، هنرمندان پیشکسوت، حرفه‎ای و جوان که رویکردهای مختلفی به عکایس دارند در کنار هم قرار گرفته‎اند. به جز هنرمندان پیشکسوت کار باقی هنرمندان جوان یا تازه‎‌کار که آثارشان برای شرکت در این نمایشگاه به گالری فرستاده بودند مورد ارزیابی قرار گرفت و برای حضور در این نمایشگاه انتخاب شد. به این ترتیب در این نمایشگاه 43 عکس از 23 عکاس به نمایش گذاشته می‏شو که مخاطب هنر حتی ممکن است نام بعضی از آنان را نیز نشنیده باشد یا همچون رسول یونان که کار او نیز پیش از انتخاب برای حضور در نمایشگاه مورد ارزیابی قرار گرفته است نه به عنوان عکاس که به عنوان شاعر برای مخاطب آشنا باشد.

کوروش ادیم عکاس باسابقه نیز در این نشست درباره نمایشگاه " تهران، شهر بی‎دفاع" گفت: زمانی که در جریان موضوع این نمایشگاه قرار گرفتم بسیار برای شرکت در آن مشتاق شدم زیرا ین نمایشگاه با پروژه دیگری مقارن شده است که به محیط زیست تهران اختصاص دارد و درباره یکی از توتسنان‎های غرب تهران است که در حال از بین رفتن است.

وی ادامه داد: پیدایش نمایشگاهی با فکر و رویکردی مشخص و قابل برنامه‎‌ریزی بسیار خوشایند است. من معتقدم برای شهری به نام تهران باید دل سوزاند، هرچند این شهر ظاهری هیولاوار پیدا کرده است اما مورد ظلم مضاعف نیز قرار گرفته است. گالری دنا نشان داده است که یک شخصیت حقیقی می‏تواند به جای چند شخصیت حقوقی کار کند و این موضوع قابل احترام است.

صالح تسبیحی دیگر هنرمند حاضر در این نشست نیز درباره نمایشگاه "تهران، شهر بی‎دفاع" اظهار کرد: به عنوان آدمی که در فضای هنری نفس می‎کشد تهاجم آن چیزی است که تهران را باد من می‌اود. در همه چیز این شهر، در معماری و شهرسازی آن نوعی عدم امنیت دیده می‎شود. اگر شما به عنوان شهر بی‎دفاع نگاه کنید می‏بینید که این شهر در زمین جنگ به شهرهایی اطلاق شده است که دارای ارزش تاریخی هستند و نباید ورد حمله نظامی قرار گیرند، هرچند هیتلر این پیمان را شکست و به رم نخستین حمله کرد. به هر شهر از دو زاویه متفاوت نگاه کرد؛ آن را شخصی مستقل درنظر گرفت و برایش دل سوزاند که البته اصلا کار اشتباهی نیست و بسیار کارآمد اما من معتقدم که شهر را باید با شهروندانش معنا کرد.

وی ادامه داد: ما در شهری زندگی می‌کنیم که مدام در پیاده‎روهای آن مورد تهاجم هستیم. پیش از این ما تهران تهرا‌نگرد داشتیم و شهر نیز معماری خاصی داشت. این هویت از بین رفته است و بعید است که دوباره ساخته شود. هنرمند به دلیل حساسیت‎هایی که دارد روایت‎گر آسیب‎هایی است که بر این شهر رفته است. گرچه این اتفاق خوبی نیست اما گفتن چنین آسیب‎هایی امری روشنفکرانه است و این نمایشگاه هشدار می‏دهد که تهران و تهران نشین اصلا حالشان خوب نیست.

این هنرمند همچنین درباره پوستر این نمایشگاه که مهدی فاتحی طراحی آن را برعهده داشته است نیز توضیح داد: فاتحی در این پوستر یک طراحی گروتسک ارائه داده است و تهران را دلقکی معرفی می‌کند که دیوارها اندام او را ساخته‎اند و طنابی دست و پای او را بسته است. او در این پوستر تجربه زیستی خود را بیان می‌کند که تجربه‎ای تلخ اما طنازانه است. به علاه او در پوستر از دو رنگ سیاه و سفید استفاده کرده است که نمادهایی از ماهیت این شهر هستند.

نمایشگاه "تهران شهر بی‎دفاع" با آثاری از آزاد احمدی، آیدا احمدی، شرف، کروش ادیم، مینا بخشی، صالح تسبیحی، هامد جابرها، حمید جانی‌پور، مرتضی حسنی، ابراهیم حقیقی، زهرا خرمی، هیرش خیر، نازیلا دانشوران، مصطفی دهقانیان، معصومه دیواندری، علی رشیدی‎فر، میلاد فداکار، محمد فدایی، محمود قرایی، نسیم گلی، احمد مطلایی، مریم نهاله، محسن یزدی‌پور و رسول یونان از 10 تا 27 مهرماه در گالری دنا به نشانی میدان فردوسی، خیابان سپهبد قرنی، بعد از چهارراه طالقانی، کوچه سوسن، پلاک 4 برگزار می‏‌شود.