سرویس معماری هنرآنلاین : دوسالانه فیلم‌های معماری روتردام (AFFR) که از سال ۲۰۰۰ میلادی فعالیت خود را آغاز کرده، در حال حاضر بزرگ‌ترین جشنواره فیلم‌های معماری در جهان محسوب شمرده می‌شود.

روتردام هلند که به عنوان یکی از شهرهای پیشرو معماری امروز جهان هم شناخته می‌شود، در این دوره از دوسالانه فیلم‌های معماری میزبان بیش از ۱۰۰ فیلم مستند کوتاه و بلند از سراسر جهان می‌شود. این رویداد که در صدد است تا تریبونی برای بحث و بررسی پیرامون وضعیت معماری و شهرسازی در صحنه جهانی فراهم کند، علاوه بر نمایش فیلم‌های مرتبط، سخنرانی‌ها و نشست‌های متعددی را نیز در برنامه خود گنجانده است.

جشنواره فیلم‌های معماری روتردام با ریاست "دن هولاندر" در این دوره با طرح مضمون " چشم اندازی به جهان" قصد دارد تا گفتمانی پیرامون نیروهای مخربی که شهرنشینی امروز را تهدید می‌کنند، همچنین الگوهای جایگزین برای رهایی از این تهدیدها را به جامعه جهانی پیشنهاد کند.

اما نمایش‌های ویژه دوسالانه فیلم‌های معماری روتردام به پنج شخصیت و پروژه تاثیرگذار در عرصه معماری و شهرسازی اختصاص دارد که طی روزهای برگزاری این رویداد به نمایش درخواهند آمد. " شهردار چینی"، "زاها حدید" معممار عراقی- بریتانیایی، مجتمع مسکونی "باربیکن"، معماری باروک در آثار "فرانچسکو برومینی" و " خوان لورنزو برنینی" و بالاخره "بوهم " ها خانواده معمار آلمانی مضامین نمایش‌های ویژه این رویداد را شکل می‌دهند.

فیلم مستند "شهردار چینی" ساخته "ژو هائو" که عملکرد رهبران محلی چین را در دوره پنج ساله تصدی گری شهرداری‌ها دستمایه قرار داده، ۹ اکتبر در این جشنواره به نمایش در خواهد آمد و در نمایشی دیگر در روز ۱۱ اکتبر با تحلیل " هری دن هارتوگ" طراح شهری همراه خواهد بود. "ژو هائو" نزدیک به دو دهه است که به فیلم سازی می‌پردازد و یکی از ساخته‌های او به نام " آخرین قطار" نیز با دریافت جایزه "امی" در سال ۲۰۱۱ تحسین جهانی را برانگیخته است.

نمایی از فیلم" چه کسی نمی‌خواهد برنده باشد؟"

" چه کسی نمی‌خواهد برنده باشد؟" نمایش ویژه دیگر دوسالانه فیلم‌های معماری روتردام، ساخته " راجر پارسونز" و " لیندزی هانلون" در سال ۲۰۱۳، زاها حدید معمار شناخته شده را شخصیتی رؤیایی لجباز و در عین حال عجیب توصیف می‌کند. در این فیلم روند تکامل حدید جوان و با انگیزه به یک معمار سازه سرشناس و ستاره معماری جهان را از زبان "آلن ینتو" مورخ معماری بریتانیایی می‌شنویم. " چه کسی نمی‌خواهد برنده باشد" هم در این دوره از جشنواره روتردام دو نمایش در روزهای ۸ و ۱۰ اکتبر خواهد داشت.

"باربیکانیا" ساخته مشترک " ایلا بکا" و" لوییز لومان" در سال ۲۰۱۴ دیگر مستند ویژه این دوره است که حول مجتمع مسکونی مشهور لندن " باربیکانیا" شکل گرفته؛ مجتمعی که در دهه ۱۹۶۰ در لندن، و یکی از نمایندگان شاخص جنبش بروتالیسم در معماری شمرده می‌شد و طی بمباران‌های جنگ جهانی دوم ویران شد. این فیلم که در جستجوی پاسخی برای چگونگی زیست در مکانی است که می‌خواهد مدینه فاضله انسان‌ها باشد. مستند" باربیکانیا" روز ۱۰ اکتبر در این جشنواره به نمایش درخواهد آمد.

"ساپلنزا" ساخته " اوژن گرین" معماری باروک را از خلال آثار "فرانچسکو برومینی" و "خوان لورنزو برنینی"، دو رقیب قدرتمند این مکتب بررسی می‌کند. فیلم ساز در این اثر با الهام از دو معمار شاخص باروک درامی سرشار از رمز و راز ارائه می‌دهد. این فیلم در روز ۱۱ اکتبر با تحلیل "شارلوت ون زنتن" همراه خواهد بود.

نمایی از فیلم" شیفتگی به بتن"

و بالاخره " شیفتگی به بتن" ساخته " مائوریزیو استرکل" فیلمساز سوئیسی است که با پرداختن به زندگی خانواده بوهم‌ها تفاوت دیدگاه‌های دونسل از معماران معاصر را روایت می‌کند. این فیلم چهارمین ساخته این کارگردان جوان سوئیسی است؛ زندگی او و این خانواده طی دو سال فیلمبرداری از خانواده بوهم به طرزی ناگزیردر هم تنیده شده است. " شیفتگی به بتن " با دونمایش در ۷ و ۱۰ اکتبر و در نمایش دوم با سخنرانی " کریست لنن" پژوهشگر هلندی همراه خواهد بود.

انتهای پیام/