سرویس سینمایی هنرآنلاین؛ فیلم مستند "سایه بازی" به کارگردانی لیلا رستمی شکوه و بهنام تاجمیر ریاحی این روزها در مرحله تدوین قرار دارد تا برای نمایش در جشنواره فیلم حقیقت آماده شود. تدوین این فیلم را جواد سمیعی به همراه این دو کارگردان انجام می‌دهند.

این فیلم پس از پشت سر گذاشتن مرحله تصویربرداری طی یک دوره یکساله در استان‌های تهران، اصفهان، سیستان و بلوچستان و خراسان، اولین تجربه حرفه‌ای رستمی به شمار می‌رود.

رستمی با اشاره به داستان عجیب این مستند به هنرآنلاین گفت: سال گذشته به دنبال سوژه‌ای برای ساخت یک فیلم مستند بودم. اما دوستان فیلمسازم در عرصه فیلم مستند به من پیشنهاد دادند تا سوژه‌ای را مورد بررسی قرار بدهم. البته این موضوعی است که شاید خیلی هم در جامعه ما طبیعی نباشد.

وی در ادامه بیان کرد: در همین جامعه بارها از شغل های عجیب هیجان زده می‌شدم؛ از زنان آتش‌نشان تا بندبازها و ... این قضایا باعث شد تا پیشنهاد مهدی گنجی مستندساز را بپذیرم و به سراغ دختری بروم که شغل او شعبده بازی است.

این کارگردان جوان بیان کرد: طیبه رحتمی ملقب به "سایه رحمتی" شعبده بازی است که در مشهد زندگی می‌کند. حدود 11 سال است که کار شعبده بازی انجام می‌دهد. البته در این فیلم مستند هم آورده‌ام که او دختری پر انرژی است و در خانواده‌ای مذهبی و سنتی بزرگ شده است. اما بعد از اینکه خانواده اش متوجه شدند او به شعبده بازی علاقه دارد، با او مخالفت کردند.

رستمی با بیان اینکه تقلید از شعبده بازها از جمله برنامه‌های این دختر جوان است، عنوان کرد: او با تقلید از شعبده‌بازهای جهان استعداد خود را در این زمینه امتحان می‌کند و بعدها به دلیل علاقه‌اش به مدارس و اجراهای مختلف دعوت می‌شود. اگر چه از خانواده جدا می‌شود اما شغل جذابش او را تبدیل به سایه شعبده‌باز می‌کند و برای مراسم‌های مختلف و به خصوص جشن‌ها به شهرهای مختلف سفر می‌کند.

وی در ادامه گفت: سال گذشته سایه رحمتی در شهر رضا، اصفهان برنامه‌ای را اجرا کرد که از همان جا استارت کار من هم زده شد و او را برای سوژه فیلم مستند انتخاب کردم. جالب بود که تمام سئانس‌هایی که برای اجرا برنامه سایه تدارک دیده شده بود، پر شد و مردم از اجراهای او استقبال کردند.

رستمی درباره دست گذاشتن روی موضوعاتی که برای مردم جذاب باشند، بیان کرد: مردم شعبده بازی را دوست دارند چرا که این کار را اتفاقی می‌دانند که هیچ کسی قادر به انجام آن نیست.

او در پایان عنوان کرد: امیدوارم با حمایت انجمن سینمای مستند و تجربی بتوانیم از این دست از فیلم‌های مستند را داشته باشیم که برای مردم هم جذاب هستند. به هرحال اولین نمایش این فیلم در جشنوار فیلم‌های مستند سینما حقیقت خواهد بود.

لازم به یادآوری است؛ این مستند روایتی است از اولین بانوی شعبده‌باز ایران است که برای رسیدن به آرزوهای خود و پاسخ به نیازهای خود به‌عنوان یک انسان و دختری جوان این راه و این حرفه را انتخاب کرده، اما در این راه با مشکلات و موانعی بسیاری روبه‌رو شده و حتی با پناه بردن به شعبده و بهره گرفتن از تردستی نیز نتوانسته گره ای از رشته مشکلات و تنهایی خود باز کند.

عوامل تولید مستند "سایه بازی" عبارتند از؛ کارگردان: لیلا رستمی شکوه و بهنام تاجمیر ریاحی، تصویربردار: بهنام تاجمیر ریاحی، صدابردار: ولی داوری، مدیر تولید: مهدی نصر و تدوینگر: جواد سمیعی است. این مستند با همکاری انجمن سینمای جوان -دفتر تهران تولید شده است.

انتهای پیام/