سرویس تئاتر هنرآنلاین: مهرداد خامنه‌ای نمایش "مترسک" را از ششم مهرماه در سالن خانه استاد انتظامی به صحنه برده است. او با بیان اینکه این نمایش برداشتی آزاد از نمایشنامه "چهارصندوق" بهرام بیضایی است گفت: این نمایش را پیش از این در کشور نروژ به صحنه بردم و اکنون با ایجاد تغییراتی در ایران به اجرا در آمده است. این نمایش بر اساس نمایشنامه "چهارصندوق" بهرام بیضایی است که در آن تلاش داشته‌ام، دید جهانی‌تری داشته باشم.

او عنوان کرد: در این اثر از برخی فیلم‌های کلاسیک سینمای صامت چون "مطب دکتر کالیگاری"، "سنگ آندولسی" بونوئل تا فیلم‌های "آیزنشتاین" استفاده شده است. در این اثر فرم نمایشی کاملا تغییر کرده و صحنه‌پردازی خاصی ندارد و بیشترین تاکید بر نورپردازی است. در واقع صندوق‌ها در ذهن شخصیت‌هاست و عامل فیزیکی آنها را از هم جدا نمی‌کند.

خامنه‌ای در مورد ارتباط میان این آثار و نمایشنامه بیضایی بیان کرد: نمایش "مترسک" و "مطب دکتر کالیگاری" از اولین کارهایی بود که ظهور نازیسم را پیش بینی کرد زیرا اصولا فرهنگ اجتماعی پذیرای دیکتاتوری مثل آدولف هیتلر بود و سال 36 حزب نازی برنده شد. دیدگاه من براساس این ارتباط تاریخی است. از سوی دیگر علاقمندم در کارهایم از سینما استفاده کنم. این داستان از اتفاقات "مطب دکتر کالیگاری" شروع می‌شود و با فیلم آیزنشتاین خاتمه پیدا می‌کند.

این کارگردان تئاتر در مورد اینکه نداشتن طراحی صحنه، سبب بیشتر دیده شدن بازی بازیگران شده اظهار کرد: سعی می‌کنم در نمایش‌هایی که متن قوی دارند، بازی بازیگران را برجسته کنم و نمایشنامه "چهارصندوق" از ساختار و محتوای بسیار قوی برخوردار است.

او همچنین در رابطه با دلیل انتخاب سالن استاد انتظامی گفت: این سالن برای اجرای این اثر بسیار مناسب بود. مسئولان این سالن ارتباط بسیار مثبت و دوستانه‌ای دارند و می‌توان به راحتی در کنار آنان کار کرد. برایم بسیار اهمیت داشت که نمایش‌ام را در چنین مکانی با فراغ بال به صحنه ببرم.

نمایش "مترسک" کاری از گروه اگزیت به کارگردانی مهرداد خامنه‌ای از ششم تا 29 مهرماه ساعت 20:15 در سالن خانه استاد انتظامی به صحنه می‌رود. غزاله کنعان پناه، ندا اصغری، مریم صیاد مقدم، آنا ذرشین و هادی بیلان بازیگران این نمایش هستند.