سرویس تئاتر هنرآنلاین: روزها و سال‌هایی که بر تئاتر فارس و شیراز گذشت گواه مشکلات اساسی زیربنایی و کمبودهایی است که به زعم برخی به تئاتر فارس آسیب‌های جدی و شاید غیرقابل جبرانی وارد کرده است. در این سال‌ها، کمبود بودجه و نبود فضای لازم در استان، ضربه‌هایی جدی بر پیکره تئاتر فارس بود و سالن‌های شیراز از موقعیت‌ خوبی برخوردار نبودند؛ سالن استاد لایق و سالن استاد هودی امکانات کافی نداشتند و تالار ابوریحان با اینکه مورد بازسازی واقع شده در محل مناسبی قرار ندارد و مخاطبان عام تئاتر به این منطقه رفت و آمد نمی‌کنند، تالار حافظ نیز سالنی چند منظوره است.

با این وجود، در سال‌های اخیر کمتر جشنواره‌ای در سطح منطقه‌ای و کشوری بوده که هنرمندان تئاتر فارس در آن کسب موفقیت نکرده باشند و حضور کارآمد به عمل نیاورده باشند.

اما کسب این موفقیت‌ها و طی کردن پله‌های ترقی تئاتر فارس و شیراز دلیل بر نبود مشکلات پیش روی هنرمندان این عرصه در استان نیست چرا که مدتها است هنرمندان این عرصه با مشکلات گوناگونی دست به گریبان هستند.

در این میان، فعالان و هنرمندان این عرصه با وجود حضور همیشه در صحنه، با سختی‌های بسیاری مشغول کار بودند تا اینکه با ایجاد سخت افزار و برنامه‌ریزی مدیریت وقت، شرایط مناسب‌تری فراهم شد تا هنرمندان عرصه تئاتر بتوانند نتیجه زحمات خود را به دست بیاورند.

شاید بتوان گفت که کمبود سالن نمایش به عنوان مهم‌ترین مشکل تئاتری‌های شیراز و فارس مطرح بود و امروز به همت اداره کل ارشاد فارس، ساخت و راه‌اندازی تماشاخانه سپاسدار خستگی چند ساله تئاتری‌ها را رفع کرد و بر پیکره تئاتر فارس جان دوباره بخشید و بیست و ششمین جشنواره تئاتر فجر استان فارس نخستین روز کاری خود را با افتتاح تالار استاد سپاسدار آغاز کرد.

مدیر ارشاد فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در مراسم افتتاح تماشاخانه استاد سپاسدار که در هر اجرا 110 نفر را در خود جای می‌دهد گفت: با توجه به پتانسیل بالای استان فارس و شهرهای آن، گروه‌های متعدد هنری، ترافیک و کمبود فضای تمرین در اغلب مواقع و یا اجرای نمایش‌ها با توجه مشکلات متعدد اعتباری برآن شدیم که سالنی برای رفاه بهتر این گروه‌های نمایشی تاسیس نماییم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس اظهار کرد: این تماشاخانه حاصل یک تلاش جمعی بیست و یک روزه است که عده‌ای عاشق تئاتر و فرهنگ تابوی نبود تماشاخانه را در این شهر شکسته‌اند.

او اضافه کرد: تلاش ما بر این است که در صورت همکاری شوراهای شهر در نقاط مختلف استان تماشاخانه‌هایی را احداث کنیم و در صورت ایجاد ساختمان، فرهنگ و ارشاد اسلامی کار تجهیز آنها را به طول کامل انجام می‌دهد.

وی گفت: در شیراز به زودی کلنگ احداث تماشاخانه مرحوم جعفر بابا ملک از هنرمندان فقید تئاتر فارس به زمین می‌خورد و در آینده نزدیک در کنار تماشاخانه استاد لایق و مجموعه ابوریحان به تئاتر شهر شیراز تبدیل می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس خاطر نشان کرد: از اهالی تئاتر می‌خواهم که فضای جشنواره زدگی را رها کنند و به دنبال اجرای آثار فاخر برای تماشاگران فهیم باشند.

وی ادامه داد: در کنار جشنواره تئاتر استانی هفته آینده نخستین همایش تئاتر پاییزی فارس برگزار می‌شود و دوازده اثر نمایشی برای حضور در بخش مرور فجر اجراهای عمومی خود را برپا می‌کنند.

نازنین سپاسدار فرزند استاد احمد سپاسدار هم در پایان پیام پدرش را برای حاضران در این مراسم قرائت کرد و جشنواره تئاتر استانی فارس با اجرای نمایش "فلش بک" آغاز به کار کرد.

جشنواره تئاتر استانی فارس با داوری خسرو حکیم رابط ، بهروز بقایی و ناصر سراجی تا هشتم مهرماه در تماشاخانه استاد هودی و سپاسدار شیراز ادامه دارد.