سرویس تئاتر هنرآنلاین: امیر دژاکام مدرس دانشگاه، بازیگر، نویسنده و کارگردان شناخته شده حوزه تئا‌تر که پیش‌تر نیز در گفت‌و گو با هنرآنلاین ضمن گلایه از ممنوعیت نامحسوس خود در سال‌های گذشته از انتظار خود برای امکان به اجرا درآوردن نمایش "مردی برای تمام فصول" سخن گفته بود درباره فعالیت‌های اخیر خود به خبرنگار تئاتر هنرآنلاین گفت: با تماشاخانه ایرانشهر صحبت کردم و خواهش کردم که برای اردیبهشت سال آینده یک سالن در اختیار من قرار دهند. در حال حاضر هم به همراه شاگردان خود مشغول تمرین نمایش "ننه دلاور" هستم. همچنان که قبلا نمایش تولید و بازیگر تربیت کردم باز هم قصد دارم این کار را انجام بدهم. اما تیم بیرونی نظیر گروه ارکستر همگی حرفه‌ای خواهند بود و چیزی هم از این نمایش حذف نکردیم یعنی نمایش به شکل کامل اجرا خواهد شد و خوانش من از این نمایش تقریبا با تمام خوانش‌هایی که دیده‌اید متفاوت خواهد بود.

حاضر نیستم تابع بخشنامه از جنگ حرف بزنم

این هنرمند در بخش دیگری از این گفت‌وگو به فعالیت‌های خود در زمینه نمایشنامه‌نویسی اشاره کرد و گفت: من طی سه سال گذشته تاکنون چندین نمایشنامه نوشتم و شاید جز کسانی باشم که بیشترین نمایش‌های جنگی را کارگردانی کرده‌ام چون همواره از کسانی که از وطن و آزادی من دفاع کردند تا من بتوانم در دانشگاه درس بخوانم تجلیل کرده‌ام اما حاضر نبودم تابع بخشنامه از آنها حرف بزنم به همین دلیل کارهای جنگی من هیچ‌گاه بودجه نگرفتند. من برای اولین بار از اشغال خرمشهر نوشتم و فکر می کنم یک فیلم هم در این زمینه کار شده اما تئاتر کار نشده است.

با دیدگاه قشری و شعاری به جنگ نگاه نکنیم

دژاکام در اظهار نظری در خصوص آثار تولید شده در حوزه دفاع مقدس، تاکید کرد: مسئله مهم دراین حوزه این است که اکثرا به جنگ با دیدگاه شعاری یا با دیدگاه ملی و قشری نگاه می‌کنیم. من مایل نیستم با دیدگاه قشری به جنگ نگاه کنم چرا که رزمندگان متعلق به همه ملت ایران هستند و نمی‌توان آنها را مصادره به مطلوب کرد.

این مدرس دانشگاه، "پل‌های معلق" و "باد کافر" را از جمله نمایشنامه‌هایی عنوان کرد که به تازگی نگارش آنها را در حوزه دفاع مقدس به پایان رسانده است و در توضیح بیشتری در این خصوص، خاطرنشان کرد: نمایشنامه "پل‌های معلق" را حدود دو ماه پیش به پایان رساندم و "باد کافر" نیز به زودی توسط انتشارات نیستان منتشر خواهد شد.

گفتنی است؛ نمایشنامه "باد کافر" به نویسندگی امیر دژاکام همچنین از جمله نمایشنامه‌های منتخب بخش صحنه‌ای پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت است که از سوی هیات انتخاب آثار این بخش اعلام شده است.

انتهای پیام/