سرویس تئاتر هنرآنلاین : نمایش "وقتی ما مردگان برمی‌خیزیم" به کارگردانی شهاب آگاهی شهریور و مهرماه سال جاری در تالار حافظ به صحنه می‌رود. آگاهی با اشاره به ویژگی‌های این اثر گفت: این متن همانند دیگر آثار ایبسن جنجال‌برانگیز است. بسیاری آن را وصیت‌نامهٔ ایبسن می‌دانند.

او ادامه داد: این اثر در روند کارهای این نویسنده، از فضای واقع‌گرا فاصله گرفته و المان‌های ساده‌تری دارد. البته نمایش برداشتی کاملا آزاد از این نمایشنامه است.

آگاهی با بیان داستان این نمایش توضیح داد: مجسمه‌سازی مشهور به نام روبک پس از سال‌ها زندگی در خارج از کشور همراه همسر جوانش، مایا، به زادگاهش برگشته است. آن‌ها در هتل محل اقامت‌شان با شکارچی خرسی به نام اولفهایم برخورد می‌کنند و در ادامه مایا همراه او به شکار می‌رود. روبک با زنی مرموز و سفیدپوش برخورد می‌کند و او را به نام ایرنه به جا می‌آورد. ایرنه اولین و تنها مدل روبک و الهام‌بخش شاهکار اصلی‌اش، مجسمهٔ "روز رستاخیز" بوده است.

کارگردان نمایش "مده‌آ" در مورد ارتباط پرفورمنس‌های "وقتی ما مردگان برمی‌خیزیم" که طی یک ساله گذشته تجربه کرده که در حال حاضر به اجرای این نمایش رسیده است؛ عنوان کرد: تمرینات یک‌ساله‌ای را داشتیم و روند متفاوتی را برای تولید این اثر طی کردیم. اوپن استدیویی گذاشتیم و از مخاطبان چون آرتیست‌ها و تماشاگران معمولی دعوت کردیم. این پرفورمنس‌ها تم و وضعیتی بودند، که بر اساس آن نشان می‌دهد چگونه می‌شود هر چه بیشتر تماشاچیانی که با اثر روبه رو می‌شوند را فعال کرد. امیدوارم این اتفاقات را در اجرا هم داشته باشیم.

او افزود: البته این تجربه را نمی‌توانیم در تالار حافظ داشته باشیم، چراکه معماری و شرایط آن متفاوت است. هر نمایشی را باید در معماری خاص آن دید. البته ما کانال‌های ارتباط با مخاطب را باز می‌گذاریم. بدون شک تا با این مسئله در اجرا مواجه نشویم نمی‌توانم در رابطه با آن به طور قطع صحبت کنم.

کارگردان نمایش "مکبث" با اشاره به دیگر ویژگی‌های این اثر اظهار کرد: در این کار روی زندگی بهمن محصص تمرکز داشتم. از سوی دیگر موسیقی همیشه در کارهایم نقش مهمی داشته است، در این اثر از مرثیه‌های ارتودکس، بختیاری، نوای "زار" جنوب، لالایی‌های قشقایی، عزاداری‌های شمال ایران و ... بهره برده‌ام. در نمایش‌های قبلی‌ام "مدآ" و "مکبث" فضاهای آرکیتاپی و کهن الگوها از جایگاه خاصی برخوردار بودند، اما این نمایش کار هایپر رئالیستی است و ما تلاش کردیم تا به آن دست یابیم.

نمایش "وقتی ما مردگان برمی‌خیزیم" نوشته هنریک ایبسن و کار شهاب آگاهی با نقش آفرینی مهدی اعتماد سعید، سارا اکبری، نیلوفر ندایی، ماکان اشگواری، محمد طاهری، طاهره هزاوه، سجاد شفیعی شهریور و مهرماه ساعت 20:30 در تالار حافظ به صحنه می‌رود.

انتهای پیام/