سرویس تئاتر هنرآنلاین: تماشاخانه ارغنون یکی از سالن‌های خصوصی تازه تاسیس تئاتر است که در باغی زیبا و پر از درخت در خیابان نوفل لوشاتو واقع شده است. این باغ دارای دو عمارت قدیمی است که متعلق به بیش از ۷۰ سال پیش است که برای تبدیل کردن آن به پلاتو نمایشی و سالن اجرا بازسازی شده است. اما به گفته مدیر این تماشاخانه در این تعمیرات بافت اثر به هم نریخته و حتی پنجره‌های آن هم تغییری نکرده است. این تماشاخانه از ۱۵ شهریورماه همزمان با آغاز اجراهای نمایش "چشم بر هم زدن" به کارگردانی محمد زیکساری افتتاح شده است.

با محمد صمدی یکی از مدیران تماشاخانه ارغنون به گفت‌وگو نشستیم تا درباره این تماشاخانه، ویژگی‌ها، نیازها و اهداف آن بیشتر بدانیم.

محمد صمدی در خصوص روند شکل‌گیری این تماشاخانه به خبرنگار تئاتر هنرآنلاین گفت: من به همراه حامد حسینی یکی از دوستانم، در ماه‌های آذر و دی سال گذشته تصمیم به تاسیس این تماشاخانه گرفتیم که در ادامه این تصمیم بنا به همراهی و مشورت یکی دیگر از دوستان‌مان به نام محمد زیکساری که او هم مجوز موسسه هنری تک منظوره را داشت مراحل تاسیس این تماشاخانه را پیش بردیم.

او با اشاره به سابقه فعالیت خود در حوزه تهیه‌کنندگی تئاتر، ادامه داد: من حدود سه سال بود که به کار تهیه‌کنندگی تئاتر مشغول بودم و با محیط تئاتر آشنایی داشتم. همچنین با مشورت محمد زیکساری این کار را شروع کردیم و در نظر داشتیم مکانی را که برای یک تماشاخانه انتخاب می‌کنیم حتما یک شرایط متمایزی نسبت به دیگر سالن‌های خصوصی تئاتر داشته باشد تا بتوانیم شرایط استاندارد تئاتر را رعایت کنیم و محیطی که قرار است برای هنرمندان فراهم شود مکانی مناسب و استاندارد باشد. بنابراین تقریبا چیزی حدود چهارماه به دنبال مکانی مناسب برای اجرای سالن تئاتر بودیم تا اینکه به مکان کنونی رسیدیم و بعد هم برای ساخت و ساز و ایجاد تغییرات مورد نیاز برای تبدیل این عمارت به سالن تئاتر وارد مقولات عمرانی آن شدیم. از آنجا که این ملک، ملکی نزدیک ۸۰ سال و قدیمی بود نیاز به تغییراتی عمده داشت بنابراین ما شروع به انجام یک سری تغییرات در این ملک کردیم تا اینکه سالن از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شورای نظارت این وزارتخانه تایید شد. در نهایت ۱۵ شهریورماه ما این تماشاخانه را با نمایش "چشم برهم زدن" به کارگردانی محمد زیکساری و تهیه‌کنندگی من افتتاح کردیم.

تماشاخانه‌ای با یک سالن تئاتر مجهز و چهار پلاتو تمرین

صمدی درباره امکاناتی که این سالن می‌تواند در اختیار گروه‌های نمایشی قرار دهد، توضیح داد: تماشاخانه ارغنون علاوه بر داشتن یک سالن تئاتر مجهز می‌تواند پلاتو تمرین در اختیار گروه‌های نمایشی نیز قرار دهد. با توجه به فضای مناسبی که این مجموعه در اختیار دارد به دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر نیز درخواست داده‌ایم تا کارگاه‌های آموزشی جشنواره در این تماشاخانه برگزار شود.

مدیر تماشاخانه ارغنون همچنین درباره امکانات فنی سالن تئاتر این تماشاخانه گفت: سعی کردیم استاندارهایی را که برای هر سالن تئاتری ضروری است به طور کامل رعایت کنیم. امکاناتی نظیر این که سالن دارای آکوستیک، نور و سیستم صوتی حرفه‌ای باشد و به این ترتیب سعی کردیم استاندارهای یک سالن تئاتر را با کیفیت بالا رعایت کنیم. بر این اساس در این سالن ما از نورهای ایتالیایی درجه یک و سه اسپلیت در سه جهت مختلف استفاده کرده‌ایم و کف سالن و صندلی‌ها هم از کیفیت بسیار خوبی برخوردار هستند. به لحاظ فنی نیز سعی شده بهترین امکانات در طراحی این سالن مورد استفاده قرار گیرد.

صمدی در خصوص ظرفیت سالن نمایش نیز افزود: ما یک سالن اصلی داریم که دارای ۱۱۰ صندلی است اما زمانی که نمایشی بخواهد خارج از ظرفیت تماشاگر داشته باشد چیزی حدود ۱۳۰ نفر تماشاگر می‌توانند در سالن جای بگیرند. این تماشخانه همچنین دارای دو پلاتو ۴۵ متری، یک پلاتو ۴۰ متری و یک پلاتو ۶۵ متری است. که همه این پلاتو ها نیز آگوستیک و دارای تهویه مناسب هستند. سعی کردیم تا جایی که امکان دارد همه این استاندارها را رعایت کنیم تا در حقیقت شاهد امکانات حرفه‌ای برای هنرمندان حرفه‌ای باشیم و بتوانیم کاری با استاندارد بالا ارائه دهیم.

بهترین سالن تئاتر خصوصی از لحاظ کیفی

او با اشاره به ناتمام ماندن امکاناتی همچون کافه این تماشاخانه، گفت: باید مراحل اداری برای راه‌اندازی امکاناتی نظیر کافه در این تماشاخانه در مرحله اول طی شود که آن هم در دست اقدام است اما فعلا تمام تمرکز ما به روی بخش هنری این تماشاخانه است.

صمدی همچنین دربخش دیگری از این گفت‌وگو خاطرنشان کرد: نماینده اداره کل هنرهای نمایشی برای بازدید و تایید کیفی سالن نمایش به این تماشاخانه آمد و در پایان در فرمی که قرار بود امضا کند از این سالن نمایش به عنوان یکی از بهترین سالن‌های تئاتر خصوصی از لحاظ کیفی نام برد.

این تهیه‌کننده تئاتر درباره آثاری که قرار است برای اجرا در این تماشاخانه پذیرفته شوند، یادآور شد: با اداره کل هنرهای نمایشی در تعامل هستیم و قرار است آثاری که مجوز اجرای عمومی دریافت کرده و از طرف اداره ارزشیابی و نظارت مورد تایید قرار گرفته‌اند در این سالن به صحنه بروند. بر همین اساس این تماشاخانه علاوه بر اجرا دادن به هنرمندان حرفه‌ای و شناخته شده به جوانان تئاتری نیز فرصت اجرا خواهد داد.

هزینه‌ها از طریق کار حرفه‌ای در تئاتر تامین می‌شود

او در خصوص برنامه‌های مدیریت این تماشاخانه جهت تامین هزینه‌های آن، بیان کرد: طبق اساسنامه‌ای که مجوز این تماشاخانه دارا است ما اجازه تولید و اجرای تئاتر داریم که در بخش تولید؛ کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی را هم می‌تواند شامل شود. خوشبختانه کار ما در ابتدا بسیار خوب پیش رفت به طوری که حتی قبل از افتتاحیه رسمی سالن نمایش، گروه‌های نمایشی بسیار معتبری در این سالن تمرین کردند؛ به عنوان مثال افتتاحیه پلاتوهای ما با نمایش آقای رضا گوران بود و این برای ما یک افتخار است که در خدمت هنرمندانی اینچنین باشیم. اما به طور کلی در حال حاضر هزینه‌های این تماشاخانه از طریق کار حرفه‌ای در تئاتر تامین می‌شود.

گروه بازبینی متشکل از اساتید صاحب نام تئاتر

صمدی در خصوص نحوه ارزشیابی و انتخاب آثار، تاکید کرد: تنها چیزی که در این امر برای ما مهم و حائز اهمیت است کیفیت کارها است. بنابراین اینکه کارگردان و یا بازیگران نمایش از افراد چهره و شناخته شده باشند و یا اینکه افراد تازه کار و کم تجربه، برای ما هیچ فرقی ندارد بلکه ما در ارزشیابی تنها کیفیت آثار را مدنظر قرار می‌دهیم.

او در توضیح این مطلب ادامه داد: فراخوان ما توزیع شده است و ما براساس این فراخوان متون را دریافت می‌کنیم و بعد یک فیلترینگی هم بر روی متون اعمال می‌شود. نمایش‌ها به صورت اجرای ژنرال و یا از طریق فیلم مورد بازبینی قرار می‌گیرند چراکه اجرای نمایش به هرحال با متن تفاوت دارد. اگرچه اینکه متن نمایش، متن قوی باشد از اهمیت بسزایی برخوردار است اما آنچه در نهایت مهم است این است که اجرا و طرح کارگردانی به چه شکلی است. در این خصوص هم سعی داریم از نظرات اساتیدی همچون آقایان آرش دادگر، علیرضا نادری، حسین موذن و فرشید مصدق و همه اساتیدی که از همان ابتدای کار پدرانه ما را یاری کردند، استفاده کنیم و در خدمت گروه‌های حرفه‌ای باشیم. به این ترتیب ما یک گروه کارشناسی داریم که در مرحله اول متون را بررسی می‌کنند و از مرحله متن به بالاتر یعنی زمانی که به طرح کارگردانی می‌رسند مجددا یک گروه به نوعی حرفه‌ای‌تر آثار را بررسی خواهند کرد. کارشناسان ما در مرحله بازبینی آثار -حال یا به صورت زنده و یا به صورت ویدئو- از افراد صاحب نامی هستند که نقشی پدرانه را در تئاتر کشور دارند.

صمدی در خصوص رویکرد این تماشاخانه برای کارهای دانشجویی و اینکه آیا شرایط ویژه‌ای برای کارهای تجربی و دانشجویی در نظر گرفته شده است یا خیر، تصریح کرد: همان گونه که پیش‌تر هم تاکید کردم مهم‌ترین معیار ما کیفیت است به این معنی که ما به همه گروه‌های متقاضی فرصت و زمانی برای اجرا خواهیم داد.

رویکرد تماشاخانه نسبت به نمایش‌های عروسکی و کودک در دست بررسی است

مدیر تماشاخانه ارغنون در رابطه با تئاتر کودک و نمایش عروسکی هم با بیان اینکه درهای این تماشاخانه به روی این نوع از نمایش‌ها نیز باز خواهد بود، درعین حال خاطرنشان کرد: تئاتر کودک بالاخره مستلزم یک سیستم و معیار سنجش دیگری است که این را هم در دست بررسی داریم تا در آینده رسما اعلام کنیم که تئاتر کودک را به چه شکل در این نمایشگاه خواهیم داشت و یا اینکه اساسا و به طور کلی تئاتر کودک را در این تماشاخانه خواهیم داشت یا خیر.

جذب مخاطب تئاتر بین؛ هدف اصلی تماشاخانه

او در اظهار نظری در خصوص آنچه که به عنوان آسیب‌شناسی سالن های خصوصی تئاتر به عنوان رفتن این سالن‌ها به سوی آثاری با کیفیت پایین جهت تامین هزینه‌ها مطرح می شود، بیان کرد: به عقیده من معیار کیفیت، تماشاگران یک اثر هستند اما با این حال باید دید در درجه اول معیار کیفیت از دید هر فردی چه می‌تواند باشد. گاهی ممکن است معیار کیفیت یک اثر، گروه یک نمایش، بازیگران و کارگردان آن اثر باشد و گاه حتی یک اثر به اصطلاح خیلی جمع و جور در یک تماشاخانه بسیار کوچک نسبت به نمایش‌های دیگری که در سالن‌های دیگر سطح شهر اجرا می‌شود اثری با کیفیت تلقی شود. اما در نهایت باید دید اساسا معیار سنجش کیفیت چیست و ما هم سعی می‌کنیم در آینده تا آنجا که امکان دارد مخاطب تئاتر بین را جذب کنیم و این یکی از اهداف اساسی ما است.

مدیر تماشاخانه ارغنون با اشاره به ضرورت حمایت دولتی از تماشاخانه‌های خصوصی، ضمن اینکه حمایت مادی را برای رشد و ارتقاء سالن‌های خصوصی تئاتر ضروری دانست، حمایت‌های معنوی دولت از سالن‌های خصوصی تئاتر را مهم‌تر از حمایت‌های مادی آن عنوان کرد و ابراز امیدواری کرد این تماشاخانه از جانب هنرمندان و دوست‌داران تئاتر نیز مورد حمایت قرار بگیرد.

انتهای پیام/