به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی این برنامه، فرزاد طالبی سرپرست دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم رونمایی از سه سامانه موسیقایی مشهور به " ابر الکترونیک" که سه شنبه 17 شهریورماه در تالار شیخ بهایی دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار شد، گفت: من به موسسه شکوه موسیقی ایرانیان تبریک می گویم که چنین حرکتی را آغاز کردند و باعث شدند تا ظرفیت جدیدی به عرصه موسیقی کشور اضافه شود . دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز طی سالهای اخیر همواره روند حمایتی خود از حرکت های فرهنکی این چنینی را طبق ضوابط در دستور کار خود قرار داده و مطمئن باشید این حمایت تا زمانی که ما در دفتر موسیقی هستیم به این حمایت ها ادامه می دهیم.

تلاش برای برنده شدن موسیقی مجاز در فضای مجازی

وی بیان کرد: اساسا محتوای آثار موسیقایی در عرصه موسیقی کشور تنها با مجوز دفتر موسیقی وزارت ارشاد امکان پذیراست و هنرمندان و تولید کنندگانی که از مجراهای دیگر در این وادی قدم بر می دارند به نوعی در حوزه غیر قانونی قدم برداشته اند.بنابراین وظیفه ماست که با فراهم کردن زیر ساخت ها شرایطی را فراهم کنیم که بخش بیشتری از مخاطبان موسیقی در کشورمان به آثار داری مجوز دسترسی داشته باشند. به اعتقاد من راه اندازی سامانه هایی که بتواند در توسعه همین فضایی که به آن اشاره کردن کمک کند، کاری در جهت اهداف ملی و شایسته تقدیر است.

سرپرست دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه صحبت های خود گفت: دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روی رعایت خطوط قرمزها و ضوابط قانونی تاکید زیادی دارد و تمام تلاش خود را می کند تا در سالهایی که فضای مجازی نقش بسیار موثری در معرفی آثار موسیقایی دارد، کارهایی در این عرصه رونمایی شوند که دارای مجوز هستند . این کار بسیار بزرگی است که باید قوی تر و با کیفیت تر از گذشته انجام گیرد تا دسترسی مخاطبان به آثار مجاز بیشتر از آثار غیر مجاز شود.

طالبی تصریح کرد: سیاست حمایتی دفتر موسیقی وزارت ارشاد قطعا در عرصه فضای مجازی تداوم خواهد داشت زیرا می دانیم عصر جدید حوزه موسیقی ، رقابت در فضای مجازی است که این موضوع نیازمند پشتیبانی های فراوان و توجه به قوانین است که امیدوارم بتوانیم شاهد حضور بیشتری از سوی بخش خصوصی در این مجال باشیم.

جایی برای عرض اندام گمنام های دارای مجوز

فریبرز سفر دوست مدیرعامل موسسه " شکوه موسیقی ایرانیان" هم در این مراسم رونمایی پیرامون راه اندازی سامانه های "کلوپ 6234 "، "آرتیمو" و "6234"هم توضیح داد: بنده از سالها پیش در موسسه ای که مشغول فعالیت در آن هستم به نوعی مشغول طراحی پروژه " ابر هنری" یا همان " ابر الکترونیک" بودم که بتوانیم با توجه به نقش موثر حوزه موسیقی در جامعه ، به ایجاد فضاهایی جدید در عرصه مخاطب شناسی دست پیدا کنیم. از این جهت طی این مدت با دریافت مجوزهای لازم از دفتر موسیقی و اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این پروژه را در مرحله ثبت مالکیت فکری و معنوی به سر انجام رساندیم و از آن زمان برای تشکیل سه سامانه مدنظرمان فعالیتهای خود را ادامه دادیم.

وی ادامه داد: اضافه کردن بحث های تخصصی و پژوهشی به موسیقی، ایجاد یک ارتباط مستحکم میان فضای مجازی و آثار زنده موسیقایی، استفاده از فرآورده های موسیقی برای بهینه سازی فضای موجود با تکیه بر فضای مجازی ، جذب بیشتر مخاطبان به حوزه های مختلف هنری از جمله موسیقی و تئاتر و گسترش فعالیت های هنری به خارج از فضای اجرای زنده از جمله اهداف پروژه " ابر الکترونیک" است که ما برای راه اندازی این سه سامانه مد نظر قرار داده ایم . البته ما در بازار مخاطبان هنری خودمان دو دسته مخاطب داریم که اولی به تماشاگران اجراهای زنده و دومی به دوستداران هنری ابر الکترونیکی خلاصه می شوند و این همان کاری است که ما به شدت به دنبال تحقق آن در بازار موسیقی کشور هستیم.

این تهیه کننده آثار موسیقایی درباره سامانه "آرتیمو" گفت: تمامی مخاطبان می توانند از طریق رسانه "آرتیمو" به تمامی محصولات مجاز صوتی و تصویری از جمله موسیقی آلبوم ها ، کنسرت های موسیقی ، نمایش های به صحنه رفته، تیزرها، کلیپ ها و محصولات مجاز هنری دسترسی داشته باشند. این در حالی است که فقط برای بارگذاری کردن آثاری که به آنها اشاره کردم، پس از اخذ مجوز اقدامات لازم را انجام می دهیم. در واقع این سامانه در حمایت از کسانی راه اندازی شده که در عرصه موسیقی با وجود داشتن مجوز کمتر دیده می شوند و واقعا فرصتی برای عرض اندام ندارند.

وی توضیح داد: نحوه ارائه آثار در این سامانه با رضایت صاحب اثر یا به صورت بارگذاری رایگان خواهد بود، یا در صورت درخواست خواننده به صورت فروشی در سامانه آپلود خواهد شد. ما در این بخش کنسرت های آنلاین و آف لاین هم داریم که هر کنسرت گذار و یا خواننده می تواند با ما در این زمینه همکاری هایی داشته باشند به این معنی که تمامی کنسرت های زنده در صورت توافق با تهیه کننده که موارد حقوقی و مالی آن در قابل یک توافقنامه منعقد خواهد شد با تاخیر چند ثانیه ای برای طیف بیشتری از مخاطبان غیر از سالن اجرای کنسرت پخش می شود. یعنی به جای اینکه مخاطب یک کنسرت بر فرض مثال 500 نفر باشد با این شرایط به تعداد بیشتری افزایش می یابد.

سفردوست درباره دو سامانه دیگر نیز گفت: سامانه خرید بلیت آنلاین " 6234" هم به گونه ای طراحی شده که مخاطب می تواند برنامه های مورد نظر کنسرت و یا نمایش خود را انتخاب و بلیت برنامه را خریداری، پرداخت و پرینت نماید. در سامانه " کلوپ 6234" هم هنردوستان و مخاطبان می توانند تمامی مطالب آموزنده آموزشی ، نمونه کارهای هنری، اتفاقات و گزارش های تصویری خود را در این فضا به اشتراک بگذارند.

این تهیه کننده در بخش پایانی صحبتهای خود که بابک ربوخه مدیر امور موسیقی سازمان فرهنکی هنری شهرداری تهران نیز در آن حضور داشت، تصریح کرد: امسال سال همدلی و هم زبانی مردم با دولت نام گرفته است بنابراین امیدوارم در این سال که باید همراه با دولت حرکت های ارزشمندی را انجام دهیم بتوانیم در سایه حمایت نهادهایی چون دفتر موسیقی وزارت ارشاد گام های ارز شمندی را در جهت اعتلای موسیقی برداریم.

انتهای پیام/