سرویس تئاتر هنرآنلاین : فرهنگسرای نیاوران از اول شهریورماه میزبان نمایش "مرده‌های بی کفن و دفن" یکی از آثار معروف ژان پل سارتر به کارگردانی منوچهر هادی نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون است.

هادی در رابطه با روند شکل‌گیری این نمایش به عنوان نخستین تجربه خود در زمینه کارگردانی تئاتر و انتخاب چنین متنی به خبرنگار تئاتر هنرآنلاین گفت: از آنجا که من به عنوان یک تماشاگر حرفه‌ای همیشه تئاترهای خوب را دنبال می‌کردم و به تبع آن به کار کردن در این حوزه هم علاقمند بودم و در میان نمایشنامه‌هایی که آنها را به قصد بررسی جهت اجرا مطالعه کردم به نمایش "خلوتگاه"- که شامل سه نمایشنامه با عناوین "مگس‌ها"، "مردگان بی‌کفن و دفن" و "خلوتگاه" بود- رسیدم. از میان این نمایشنامه‌ها "مردگان بی‌کفن و دفن" هم به لحاظ فضای پر تعلیق و پر کششی که داشت و هم پرداخت خوب شخصیت‌ها برایم جذاب بود و در نهایت تصمیم گرفتم این متن را برای اجرا انتخاب کنم.

او در خصوص تجربه اولین حضور خود در عرصه کارگردانی تئاتر نیز گفت: بسیار علاقه‌مند بودم کار در حوزه تئاتر را هم تجربه کنم و اصولا اگر کار کارگردانی هم نمی‌کردم حتما بازیگر تئاتر می‌شدم، چون هنر نمایش سرشار از لحظه‌های خوشایند است که باید هم نفس با تماشاگر پیش رفت اما از آنجایی که دغدغه بازیگری در من از بین رفته است ترجیح دادم که به کارگردانی تئاتر بپردازم.

این کارگردان از کار در حوزه تئاتر به عنوان تجربه‌ای خوشایند یاد کرد و ادامه داد: اطمینان دارم که تجربه‌ای که در دل این کار کسب کردم در کارهای بعدی من در عرصه سینما و تلویزیون بسیار مفید خواهد بود و چنانچه شرایط فراهم باشم دوست دارم که کار در این حوزه را ادامه دهم.

کارگردان نمایش "مردگان بی‌کفن و دفن" در رابطه با انتخاب بازیگران این نمایش نیز گفت: چون من از سینما و تلویزیون به عرصه تئاتر آمده‌ام بسیار دوشت داشتم ترکیبی از بازیگران سینما و تلویزیون و حرفه‌ای‌های تئاتر را گرد هم جمع کنم و بر همین اساس تقریبا اکثر دوستانی که در این نمایش با ما همکاری می‌کنند اکثرا نیز به عنوان بازیگر در فیلم‌های من حضور داشته‌اند و همه این بازیگران کسانی هستند که من از توانایی‌ها و علاقه آنها به تئاتر آگاه بودم و واقعا حضور آنها برای چنین نمایشی ضروری بود چرا که در اینجا هیچ چیز به جز عشق و علاقه به تئاتر وجود ندارد که بازیگر را به کار کردن در این عرصه ترغیب کند.

این هنرمند با تاکید بر اینکه کاملا به متن این نمایشنامه وفادار بوده است، در خصوص داستان و فضای این اثر نمایشی گفت: نمایشنامه "مرده‌های بی‌کفن و دفن" داستان گروهی از پارتیزان‌های فرانسوی در جنگ جهانی دوم را روایت می‌کند که در پی یک عملیات توسط پلیس دستگیر شده و مورد شکنجه و بازجویی قرار می‌گیرند تا سرکرده خود را به اصطلاح لو بدهند، اما آنها با تحمل شکنجه‌های سخت، اعتراف نمی‌کنند، چرا که اعتقاد دارند اگر کلامی از رییس و سرکرده خود بگویند، دچار شکستی با حقارت و خواری شده‌اند.

هادی در رابطه با طراحی صحنه نیز خاطر نشان کرد: از آنجا که ما تصمیم داشتیم بازیگران‌مان در یک فضای بسته حضور داشته باشند، طراحی صحنه به این شکل بوده که ما در صحنه نمایش نردبان‌هایی را قرار داده‌ایم که انتهایی ندارند و به هیچ جایی ختم نمی‌شوند و هیچ راهی برای فرار ندارند حتی اگر به بلندی پناه ببرند در آنجا هم خبری از آزادی نیست و این شخصیت‌ها محکوم به ماندن در موقعتی که برای آنها ایجاد شده هستند و ناگزیرند که لحظات بحرانی را سپری کنند.

او که اولین اجرای نمایش خود را به نابینایان تقدیم کرده بود در رابطه با دلیل چنین کاری خاطرنشان کرد: من زمانی که زندگینامه ژان پل سارتر را مطالعه می‌کردم دریافتم که او در سنین نوجوانی در اثر بیماری یکی از چشم‌هایش دچار مشکل می‌شود تا اینکه بعد از حدود هشت سال به طور کامل بینایی یکی از چشم‌هایش را از دست می‌دهد و در سن هفتاد سالگی بینایی چشم دیگر خود را هم از دست می‌دهد و به طور کامل نابینا می‌شود بنابراین یکی از دلایل این کار به به این موضوع بر می‌گردد و دلیل دیگر آن، این بود که احساس کردم این نمایش خیلی گفت‌وگو محور است و حتی در مواقعی خود من در تمرین‌ها چشم‌های خود را می‌بستم و احساس می‌کردم که نابینایان می‌توانند فضای نمایش را تجسم کنند ضمن اینکه دوست داشتیم نابینایان را هم در جمع خود پذیرا باشیم.

نمایش "مرده های بی‌کفن ودفن" نوشته ژان پل سارتر به کارگردانی منوچهر هادی ار ۱ تا ۳۰ شهریورماه ساعت ۱۸ در سالن خلیج‌فارس فرهنگسرای نیاوران روی صحنه می‌رود. کاظم بلوچی، سینا رازانی، علی شادمان، ایمان صفا، مجتبی طهمورث، آرش مجیدی، مهدی محرابی، یکتا ناصر، رسول نجفیان و سیروس همتی بازیگران این نمایش هستند.

انتهای پیام/